جزئیات طرح «عیدانه کتاب»

مدیرعامل خانه‌ی کتاب جزئیات طرح «عیدانه کتاب» را تشریح و اعلام کرد ۹۰۰ میلیون تومان بودجه برای مرحله آغازین این طرح در نظر گرفته‌شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مجید غلامی مدیرعامل خانه کتاب گفت: طرح «عیدانه کتاب» از اتفاقات خوب در حوزه نشر با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بخشی از یارانه مصرف‌کننده به سمت کتاب‌فروشی‌ها سوق داده‌شده است. این اتفاق در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بی‌سابقه بود و ما در دولت‌های قبلی این سابقه را نداشتیم.

وی افزود: سابق بر این کتابفروشی‌ها حمایتی را در چرخه یارانه‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشتند. اتفاق دیگر، یارانه مصرف‌کننده از مدخل کتاب‌فروشی‌ها بود که در هفته کتاب بخش اول آن با عنوان «کتاب‌فروشی به وسعت ایران» اجرا شد. در این طرح که حدود یک هفته اجرایی شد ۱۰۳ کتاب‌فروشی عضو شدند و بالغ ‌بر ۱۵ هزار نفر در سراسر کشور در ۲۶ استان موفق شدند از این یارانه استفاده کنند و مبلغ ۶۰۰ میلیون کتاب خرید و فروش شد. این امر تأثیر خوبی بر فضای کتاب و کتاب‌خوانی داشت.

مدیرعامل خانه کتاب اظهار کرد: با توجه به بازخوردی که از طرح «کتاب‌فروشی به وسعت ایران» گرفتیم به این جمع‌بندی رسیدیم که این طرح را به بهانه‌های مختلف در مقاطع زمانی مختلف در طول سال اجرا کنیم تا رونق نسبی را در طول سال برای کتاب‌فروشی‌ها ایجاد کنیم. تصمیم گرفتیم با توجه به فضای پرنشاط عید نوروز فرصتی برای مردم و کتاب‌فروشی‌ها ایجاد کنیم تا از این فضا برای ادامه این طرح استفاده شود؛ ازاین‌رو طرح «عیدانه کتاب» با شعار «امسال کتاب عیدی دهیم» نوشته شد.

وی ادامه داد: تقریباً از ۲۲ بهمن برنامه‌ریزی برای این طرح شروع شد و موج خبری خوبی به همت رسانه‌ها در کل کشور شکل گرفت. اتفاق خوبی که در فضای مجازی توسعه پیدا کرد کمپین «عیدانه کتاب» است. بسیاری از نویسندگان، هنرمندان، اهالی قلم و… مردم را تشویق می‌کنند که به‌جای پول و سررسید، کتاب عیدی دهند. این اتفاق در استمرار طرح تخصیص یارانه به کتاب‌فروشی‌ها بود. مردم با مراجعه به کتاب‌فروشی‌های عضو این طرح می‌توانند از ۲۰ درصد تخفیف برخوردار شوند. تنها شرط بهره‌برداری از این طرح، ارائه کارت ملی است.

جلیسه بابیان اینکه در طرح «عیدانه کتاب» بازه زمانی بیشتری نسبت به طرح «کتاب فروشی به وسعت ایران» داریم، اظهار کرد: طرح «عیدانه کتاب» به مدت یک ماه اجرا می‌شود. ما در طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» سقف مبلغ یارانه اختصاصی به هر کتابفروشی را دو میلیون در نظر گرفتم اما در طرح «عیدانه کتاب» این مبلغ را افزایش داده‌ایم.

مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به اینکه حدود ۱۸۰ کتاب‌فروشی تاکنون عضو این طرح‌شده‌اند پیش‌بینی کرد که تا ۱۵ اسفند این رقم به حدود ۳۰۰ کتاب‌فروشی برسد. استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی بیشترین کتاب‌فروشی‌های شرکت‌کننده در این طرح هستند. این طرح با بودجه‌ای یک میلیارد تومانی اجرا می‌شود و برای مرحله آغازین آن ۹۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته‌شده است؛ بنابراین هر ایرانی می‌تواند تا سقف یک‌میلیون ریال کتاب خرید کند.

وی عنوان کرد: در طرح « کتاب‌فروشی به وسعت ایران» تعدادی از کتاب‌فروشی‌ها مشارکت نداشتند اما در طرح « عیدانه کتاب» تقریباً تمام استان‌ها حضور فعال دارند. سامانه آنلاینی را طراحی کردیم که در این سامانه چند اتفاق خوب برای علاقه‌مندان به حوزه کتاب خواهد افتاد. تمام فعالیت‌های عیدانه کتاب در این سامانه ثبت می‌شود و قابل‌مشاهده خواهد بود. همچنین، نقشه آنلاینی در این سامانه طراحی شد که در آن تعداد کتاب‌فروشی‌های فعال در هر استان، آدرس و مشخصات آنها ثبت‌شده است. در این نقشه میزان مشارکت و سهم کتاب‌فروشی‌ها نیز ثبت می‌شود که از طریق آن می‌توانیم از وضعیت فروش کتاب‌ها مطلع شویم.

جلیسه بیان کرد: طرح «عیدانه کتاب» از جهت امنیتی نسبت به شکل‌های قبلی اختصاص یارانه از درجه امنیت بسیار بالاتری برخوردار است. البته همیشه نمی‌توان صد درصد چیزی را تضمین کرد؛ اما ما چند فیلتر خوب برای این کار تدوین کردیم تا نظارت بهتری داشته باشیم که مهم‌ترین آن ارائه کارت ملی است. با ارائه کارت ملی مشخصات افراد در سامانه ثبت می‌شود تا در سقفی که برای آنها مشخص کرده‌ایم کتاب‌های خود را خریداری کنند. این سامانه آنلاین و برخط است و سقف خرید هر فرد را اعلام می‌کند. ما در طرح «عیدانه کتاب» به دنبال توسعه کتاب و کتاب‌خوانی هستیم؛ ازاین‌رو ایجاد بستری واحد یکی از مباحثی است که ما در این طرح اجرا خواهیم کرد.

مدیرعامل خانه کتاب در پاسخ به این سؤال که چه ابزارهای تبلیغی برای تشویق مردم برای حضور در این طرح در نظر گرفته‌شده است، گفت: از طریق کمپین‌های مختلفی در فضای مجازی و حقیقی فعالیت‌هایی را شروع کردیم. همچنین، شهرداری تهران وارد این طرح شد تا از طریق آنها تبلیغاتی را در سطح شهر داشته باشیم. علاوه بر این، نهاد کتابخانه عمومی کشور، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، تعاونی توزیع‌کنندگان تهران، شرکت کتابین، شهر کتاب، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و… به‌عنوان بازوهای کمکی خانه کتاب نقش مهمی در تبلیغات این طرح اجرا می‌کنند. همچنین تهیه چند برنامه تلویزیون و رادیو ازجمله اقداماتی است که در حال انجام آنها هستیم. پوستر، پلات، بیلبورد و… برای این موضوع اختصاص داده شد که فضای کشوری را به سمت این طرح سوق دهیم تا تبلیغات محیطی را تدارک ببینیم.

در ادامه، مجتبی تبریزی‌نیا معاونت فناوری و اطلاعات موسسه خانه کتاب به اهداف اجرای طرح « عیدانه کتاب» اشاره کرد و گفت: بهره‌گیری از فرصت نوروز و سنت ایرانی عیدی دادن، گسترش طرح به تمام استان‌ها، تأکید بر کتاب‌فروشی‌های شاخص و مهم در استان و شهر، ارتقای ابزارها و روش‌های نظارتی و کنترلی برای بهبود خدمات و ترغیب و تشویق کتاب‌فروشی‌ها برای عضویت در طرح ازجمله اهداف طرح «عیدانه کتاب» هستند

پایان پیام

کد خبر : 14517 ساعت خبر : 2:36 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=14517
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات