افزایش ۱۳درصدی اقامت مسافران در لرستان

افزایش ۱۳درصدی اقامت مسافران در لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی غلامرضا سلیمانی با اعلام این خبر گفت: بنا بر آمار احصاشده در روز گذشته ششم فروردین، استان لرستان شاهد اقامت ۳۵۶۸۳ نفر گردشگر در سطح استان بوده است.

افزایش ۱۳درصدی اقامت مسافران در لرستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان اظهار داشت: جمع کل اقامت مسافران نوروزی در استان لرستان از ابتدای تعطیلات تا ششم فروردین ۲۳۳۵۸۵ نفر بوده که نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته است. سلیمانی همچنین آمار بازدید از قلعه تاریخی فلک‌الافلاک را در ششم فروردین ۸۰۹۳ نفر اعلام کرد و گفت: از ابتدای تعطیلات تا ششم فروردین تعداد ۴۶۱۰۶ نفر از قلعه فلک‌الافلاک بازدید نموده‌اند.

افزایش ۱۳درصدی اقامت مسافران در لرستان

فَلَک‌الافلاک یا دژِ شاپورخواست قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد در استان لرستان است. فلک‌الافلاک با نام قلعه دوازده برجیهم شناخته می‌شود.

این بنا بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد و در نزدیکی رودخانه، در مرکز شهر قرار گرفته و چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردشگری در این شهر است. تاریخ ساخت این قلعه به دورهٔ ساسانیان بازمی‌گردد. این بنا در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

فلک‌الافلاک در لغت به معنای «سپهر سپهران» است.

 قلعه فلک‌الافلاک با نام‌های گوناگونی در طول زمان شناخته شده‌است. دژ شاپورخواست، سابر خواست، قلعه خرم‌آباد، دوازده برجی و کاخ اتابکان از آن جمله‌اند. قلعه خرم‌آباد از دوره قاجار به بعد با نام فلک‌الافلاک ضبط شده‌است.

با توجه به اینکه ممکن است دوازده برجی، اشاره‌ای به دوازده برج فلکی باشد، ممکن است نام فلک‌الافلاک نیز از همین‌جا ریشه گرفته باشد.

قدمت این قلعه به دوره ساسانیان می‌رسد.

ساسانیان شهری با نام شاپورخواست در حدود منطقه کنونی خرم‌آباد ساختند که بعدها ویران شد و در حدود سده هفتم هجری خرم‌آباد فعلی به جای آن بنا گردید.

گمان می‌رود که قلعه فلک‌الافلاک همان دژ شاپورخواست باشد که در دوره ساسانی کاربرد حکومتی و نظامی داشته‌ است.

از قرن ششم هجری پس از ساخته شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز به نام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک‌الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده‌است.

پایان پیام

کد خبر : 15289 ساعت خبر : 2:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=15289
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

باسلام
ممنون از پستهای خوبتون.