باند حفاری غیرمجاز منهدم شد

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در استان آذربایجان غربی و کشف یک قبضه اسلحه شکاری به همراه ادوات حفاری غیرمجاز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سردار سرتیپ دوم پاسدار رحمت‌الهی با بیان این مطلب گفت: برابر اخبار واصله از یگان حفاظت استان آذربایجان غربی، مبنی بر فعالیت گروهی متشکل از ۸ نفر اعضاء باند حفارغیرمجاز به قصد تحصیل اشیاء تاریخی در محوطه تپه‌های ثبتی واقع در شهرستان مهاباد، پس از اقدامات و بررسی‌های اولیه ، صحت خبر احراز شد.

 وی ادامه داد: پس از انجام هماهنگی‌های لازم با مقامات قضایی استان، شبانه اکیپی مجرب از نیروهای یگان حفاظت با همراهی مامورین پلیس اطلاعات امنیت ناحیه انتظامی شهرستان مهاباد، به محل مورد نظر عزیمت و ضمن رعایت جوانب حفاظتی، نسبت به مسدود کردن مبادی خروجی و کلیه راه‌های فرار اقدام  کردند.

 فرمانده یگان حفاظت سازمان تصریح کرد: با حضور نیروهای حفاظتی و به محض رویت مامورین، اعضاء باند به قصد فرار از صحنه جرم از محل متواری شدند، که با درایت مامورین یگان حفاظت و همکاری پلیس پاوا با  شلیک سه تیر هوایی ضمن متوقف کردن خودرو متهمان، تمامی اعضاء باند دستگیر شدند.

وی اضافه کرد: ۱ قبضه اسلحه شکاری تک لول، ۶ عدد فشنگ ساچمه‌ای و مقادیری اقلام و وسایل و ادوارت حفاری غیرمجاز از قبیل (بیل، کلنگ، شاقول و…) از این افراد کشف و ضبط شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی گفت: در این رابطه افراد دستگیر شده به همراه پرونده متشکله برای سیر مراحل قانونی به مقام قضایی استان دلالت و پیگیری موضوع در دستور کار یگان حفاظت استان قرارگرفت .

سردار سرتیپ دوم پاسدار رحمت‌الهی در ادامه از اهداء ۵۹ قطعه سکه ، متعلق به ادوار تاریخی الیمایی و اشکانی در استان خراسان رضوی خبر داد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ادامه داد: برابر گزارش واصله از یگان حفاظت استان خراسان رضوی ، در پی مراجعه حضوری فردی از ساکنین محلی به مقر یگان حفاظت استان ، به منظور اخذ راهنمایی‌های لازم در زمینه خرید و فروش و نگهداری اموال تاریخی  فرهنگی، پس از بررسی‌های کارشناسی و بنابر اظهارات نامبرده، محرز شد، تعداد ۵۹ قطعه سکه تاریخی توسط فردی غیربومی و ساکن شهرستان یزد خریداری و در اختیار وی است.

سردار سرتیپ دوم پاسدار رحمت‌الهی با بیان این مطلب گفت: در ادامه به منظور اجرای ضوابط موجود، در راستای اقدامات پیشگیرانه و فرهنگ‌سازی در زمینه حفاظت بهینه اموال تاریخی فرهنگی، ضمن توجیه فرد مذکور در رابطه با بزه منتسبه، بابت خرید و فروش و تحصیل اموال عتیقه، نسبت به تهیه صورت‌جلسه تحویل و تحول اشیاء اقدام که در نهایت، کلیه سکه‌ها با رضایت خریدار، به یگان حفاظت استان خراسان رضوی تحویل شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در پی کارشناسی‌های فنی انجام پذیرفته از سوی کارشناسان خبره میراث فرهنگی، اصالت کلیه سکه‌ها تایید و قدمت آنها دوران تاریخی الیمایی و اشکانی تخمین زده شد.

پایان پیام

کد خبر : 16162 ساعت خبر : 2:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=16162
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات