همه در تلاشند تا طنزپرداز بیکار نباشد

همه در تلاشند تا طنزپرداز بیکار نباشد

رضا ساکی در روزهای پایانی سال گذشته گفت‌وگویی با ایبنا کرده بود که در گُلَونی می خواهید:

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی در مورد سال ۹۴ گفت: سال ۹۴ سال جذاب و جالبی بود. به نظرم اگر در یک سال ستون طنزی تعطیل نشود می‌توان گفت که آن سال، سال خوبی بوده است، به همین دلیل ۹۴ سال خوبی برای بچه‌های طنز بود چراکه کمترین تعطیلی ستون‌های طنز را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: البته دوستان فکر نکنند به مدینه فاضله رسیدیم و همه چیز گل‌وبلبل است چراکه وضعیت را نسبت به سال‌های قبل‌تر عنوان کردم. یعنی سال ۹۴ نسبت به سال‌های گذشته بهتر بوده اما با ایده آل فاصله زیادی داریم.

این طنزپرداز کشورمان در توضیح وضعیت سوژه‌های طنز در سال ۹۴ اظهار کرد: طنز بر اساس کاستی‌های زندگی ما شکل می‌گیرد، به همین دلیل این حوزه همیشه پر سوژه بوده است. این نوع ادبی در سال‌های گذشته بسیار پیشرفت کرده چراکه نگاه طنزپردازان تغییر کرده و از زاویه فرهنگ و اجتماع به مسائل مختلف، به‌خصوص حوزه سیاست نگاه می‌کنند.

وی افزود: بدون شک موضوع مذاکرات هسته‌ای، اتفاقات پیرامون وزیر امور خارجه و اتفاقات خنده‌دار مجلس سوژه‌هایی بودند که زیاد به آنها پرداخته شد و در صدر سوژه‌های طنز قرار گرفتند. البته امسال سوژه‌های ورزشی هم کم نبود. خدا خیرشان دهد! انگار همگی در تلاش هستند تا ما بیکار نباشیم.

ساکی در توضیح نحوه سوژه یابی گفت: طنزپرداز باید خط مشی خودش را مشخص کند و بعد از آن به دنبال سوژه یابی باشد، به نظرم هرکس در کنار پرداختن به موضوعات روزانه، باید به سوژه‌های خود فکر کند و از پرداخت زیاد به موضوعات دم‌دستی بپرهیزد. متأسفانه برخی دوستان در تیتر اخبار به دنبال سوژه می‌گردند که این کار صحیحی نیست چراکه نباید تمام تمرکز خود را معطوف به تیتر روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها کنیم.

وی در پیشنهاد کتابی برای مطالعه در تعطیلات عید اظهار کرد: کلاً پیشنهاد می‌کنم کتاب بخوانید چون عمراً اگر بگویم بروید فلان کتاب را بخرید و بخوانید شما این کار را بکنید. پس فقط می‌گویم جان مادرتان کتاب بخوانید!

این طنزنویس در تشریح بهترین متن یا شعر طنزی که در سال ۹۴ خوانده است گفت: انتخاب بهترین نوشته طنز سال ۹۴ خیلی سخت است، چون انصافاً کارهای خوب زیاد است. من هم زیاد طنز و جوک می‌خوانم. اگر بخواهم از نوشته‌های خوب نام ببرم طولانی می‌شود. ولی یقین بدانید که کار خوب زیاد است و طنزنویس خوب هم زیاد داریم و اینها که می‌گویند طنز خوب نداریم و یا طنز در بدترین شرایط است یقین بدانید که نمی‌خوانند و در جریان طنز نیستند.

رضا ساکی دارای فوق‌لیسانس زبان و ادبیات پارسی است و از سال ۸۳ کار طنز و نقد را آغاز کرده است. او در مطبوعاتی مانند گل‌آقا، همشهری، مردم‌سالاری، قدس و جام جم فعالیت داشته است. وی ضمن تبریک سال نو، متن طنز زیر را به خوانندگان ای بنا تقدیم کرد.

همه در تلاشند تا طنزپرداز بیکار نباشد

«از شما عاجزانه درخواست می‌کنم که تا می‌توانید برای تبریک نوروز پیامک نزنید و زنگ بزنید. دست‌کم به آدم‌های مهم زندگی‌تان زنگ بزنید. پیامک آن هم در نوروز بگیر نگیر دارد. باز هم عاجزانه و خاشعانه درخواست می‌کنم که برندارید سه متر پیامک بزنید به ملت. نه در نوروز نه در غیر نوروز. باور کنید یک بار من عین این پیامک را از یکی از دوستانم گرفتم:

«سال و فال و مال و حال و اصل و نسل و تخت و بخت،
بادت اندر شهریاری برقرار و برد وام، سال خرم فال نیکو مال وافر حال خوش، اصل ثابت
نسل باقی تخت عالی بخت رام. نوروز باستانی را به شما خانواده مه ربانتان تبریک

می‌گویم امیدوارم همیشه سلامت باشید و هر چه از خدا می‌خواهید به شما بدهد چرا که:

ز کوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی، از این باد آر مدد خواهی چراغ دل برافروزی.»

خدا وکیلی آدم چطور باید جواب این پیامک را بدهد.

برای همین دوستم نوشتم: «سلام، نوروز مبارک. شاد باشید.» بلافاصله جواب داد: «خودت رو
کشتی با این تبریک گفتنت!» واقعاً نمی‌دانم چرا باید پیامک تبریک سه متری برای
دیگران بفرستیم و انتظار داشته باشیم دیگران هم سه متر پیامک تبریک بفرستند. واقعاً
برخی انگار در لحظه سال تحویل و تعطیلات نوروز کار و زندگی ندارند. ها؟»

پایان پیام

کد خبر : 15838 ساعت خبر : 2:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=15838
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات