ابراز نگرانی از سونامی مرگ یوزهای ایرانی

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصادفات را مهم‌ترین عامل مرگ یوز ایرانی خواند و گفت: بهتر است تلاش موثری در راستای حفظ امنیت زیستگاه‌ یوز ایرانی به عنوان گونه در معرض انقراض انجام گیرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، فرج‌الله عارفی در واکنش به مرگ یک یوزپلنگ ماده ایرانی در اثر برخورد با خودروهای عبوری در محور سبزوار به شاهرود، تصریح کرد: در حالی که بر اساس نظر کار‌شناسان تصادفات جاده‌ای عامل موثر در کاهش جمعیت یوزهای ایرانی است ولی همچنان اقدامات موثری در این باره انجام نشده و نمی‌شود.

عارفی با ابراز نگرانی از سونامی مرگ یوزهای ایرانی، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باید با ارائه راهکارهای موثر از ادامه روند مرگ یوزهای ایرانی جلوگیری کند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت شناسایی و رفع عوامل مرگ و میر یوزهای ایرانی تاکید کرد و افزود: از آنجایی که اکثر زیستگاه‌های این گونه جانوری در حاشیه روستا‌ها قرار دارند بنابراین برای تامین غذا و رفع نیازهای اولیه به سمت روستا‌ها حرکت می‌کنند که در این مسیر ممکن است بر اثر تصادفات جاده‌ای یا عوامل دیگر جان خود را از دست بدهند؛ در همین راستا بهتر است عوامل مرگ این گونه نادر ایرانی توسط کار‌شناسان این حوزه با جدیت بررسی و شناسایی شود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از مرگ گونه‌های در حال انقراض بر اثر تصافادت جاد‌ه‌ای بهتر است نقاط حادثه‌خیز شناسایی و تمهیدات لازم صورت گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تامین منابع غذایی یوز ایرانی را برای جلوگیری از مرگ آن‌ها در اثر تصادفات جاده‌ای را حائز اهمیت خواند وگفت: با توجه به اینکه تخریب و کاهش زیستگاه‌های جانوری منجر به کاهش منابع غذایی حیات وحش کشور شده و به نوعی تهدیدی در راستای انقراض نسل آن‌ها محسوب می‌شود. بنابراین بهتر است تلاش موثری در راستای حفظ امنیت زیستگاه‌های یوز ایرانی به عنوان گونه در معرض انقراض انجام گیرد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، ادامه داد: اگر دولت احساس می‌کند در رابطه با حفاظت و صیانت از حیات وحش کشور با خلاء قانونی روبرو است ضرورت دارد در این باره لایحه به مجلس ارائه دهد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید با استفاده از منابع پیش بینی شده در بودجه ۹۵ مشکلات محیط زیست کشور را رفع نماید، تصریح کرد: اگر این دستگاه احساس می‌کند منابع پیش بینی شده جوابگوی رفع نیازهای محیط زیست کشور را نمی‌دهد بهتر است پیشنهادات خود را در این باره به مجلس ارائه دهد؛ البته به نظر می‌رسد پول مشکلات محیط زیست کشور را حل نمی‌کند بلکه بابد این مشکلات با بکار بردن تدابیر اساسی رفع شود.

پایان پیام

کد خبر : 18576 ساعت خبر : 1:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=18576
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات