ثبت ملی مجموعه سوارکاری گنبد کاووس

مجموعه سوارکاری گنبد کاووس به شماره ۳۱۴۴۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مدیر کل این دستگاه اجرایی با اعلام این خبر گفت: این مکان ورزشی که به علت استقبال بیشمار دوستداران و طرفداران اسبداوانی دراین منطقه ایجاد شده و درنوع خودش می‌تواند بزرگ‌ترین و بهترین درخاورمیانه باشد، به دلیل قدمت آن در اذهان مردم منطقه، خاطرات جمعی را یاداور می‌کند و از اهمیت خاصی برخوردار است.
مهندس ابراهیم کریمی با اشاره به اینکه این اثر در تاریخ ۲۱/۰۱/ ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: از نظر ویژگی معماری نیز این بنا در منطقه خاص بوده و اولین بنای مجموعه سوارکاری در کل استان گلستان می‌باشد. وی ادامه داد: نوع ساختار بنا مطابق اولین سازه‌های بتنی ورزشی است که پاسخگوی تمامی نیازهای مربوط به دوره‌ی خود بوده است.
مهندس کریمی خاطر نشان کرد: این مجموعه دارای ۱۲۰ هکتار زمین کشاورزی، پارکینگ، فضای سبز، پیست اسبدوانی به مساحت تقریبی ۳۰ هکتار، سوئیت، ویلا، استبل (اصطبل) زمستانه و تابستانه، جایگاه مسابقات واستخر شنا می باشد و مسابقه‌های اسبدوانی در فصل‌های بهار و پاییز برگزار می‌شود که دوستداران ِ بسیاری را از گوشه و کنار کشور به خود جذب می‌کند.
وی اذعان داشت: مجتمع سوارکاری گنبد کاووس در سال ۱۳۴۰ با اهداف مسابقه‌های کورس اسب دوانی و تولید و پرورش اسب‌های نژاد ترکمن پایه گذاری گردید و درسال ۱۳۵۲ این مکان ساخته شد و همواره مورد استفاده مسابقات اسبداونی در طول این سالها بوده است. پس از انقلاب مجموعه با تصویب شورای انقلاب به سازمان تربیت بدنی واگذار گردید و اکنون به مدت سه سال است که مجتمع با همگی اموال منقول و غیر منقول به شرکت تجهیز و نگهداری اماکن ورزشی سازمان تربیت بدنی واگذار گردیده واز سوی دیگر فدراسیون سوار کاری مجموعه را برای مدت نامعلومی از شرکت تجهیز اجاره نموده است.
مدیر کل میراث فرهنگی گلستان در ادامه گفت: بنای مورد ثبت از لحاظ معماری در منطقه شاخص است این بنا با سازه‌ای بتنی در ارتفاع حدود ۱۳ متر با حجمی مکعب مستطیل احداث شده است. کشیدگی این حجم در جهت شمالی جنوبی است و میدان مسابقات نیز در جبهه‌ی شرقی آن قرار دارد.
وی همچنین افزود: بنا به‌صورت ۳ طبقه است که در طبقه‌ی همکف دو بخش نیمه باز با کاربری فضای پیش بینی مسابقات دارد این دو فضای وسیع در دو طرف بخش اصلی و مرکزی بنا قرار دارد. بخش مرکزی بنا که به‌عنوان هسته‌ی اصلی کاربرد دارد در این طبقه به‌صورت کاملاً محصور با کاربری فضای اداری، فضای پیش بینی، اتاق چابکسواران، نمازخانه، آموزشی، رختکن و سایر سرویسهای مربوط به چابکسواران می‌باشد.
مهندس کریمی درپایان یادآورشد: مسابقه‌های اسبدوانی به جز گنبدکاووس در شهرهای تهران، مشهد، کردستان و بندر ترکمن نیز برگزار می‌گردد.

پایان پیام

کد خبر : 17056 ساعت خبر : 1:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=17056
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات