شب سازوآواز در تالار رودکی

کنسرت «شب سازوآواز» به سرپرستی «افشین معصومی» ۲۸ و۲۹ اردیبهشت ماه در تالار رودکی اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه پوریا اخواص با هنرمندی محمد آدینه محمدی نوازنده تار و محمدرضا شرایلی نوازنده تمبک قطعاتی را در قالب ساز و آواز بداهه اجرا می‌کنند. این در حالی است که در بخش دوم کنسرت، وحید تاج با همراهی قاسم رحیم‌زاده نوازنده تار میزبان مخاطبان با اجرای قطعاتی بداهه به صورت سازوآواز خواهد بود.

روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه نیز امیر اثنی‌عشری با هنرمند سعید نایب محمدی نوازنده عود برنامه خود را اجرا می‌کنند و بعد از این برنامه نیز حسین علیشاپور به همراه مهدی رستمی نوازنده سه تار قطعاتی را به صورت بداهه اجرا خواهند کرد.

کنسرت «شب سازوآواز» در روزهای سه شنبه ۲۸ و چهار شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه، ساعت ۲۱ در تالار رودکی به روی صحنه می‌رود و علاقه‌مندان جهت تهیه بلیط می‌توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.

پایان پیام

آشنایی با تار

تار در لغت ایرانی به معنی زه، سیم و از لحاظ سازشناسی از گروه سازهای زهی مضرابی است.

تار از سازهای زهی و ایرانی است که با مضراب نواخته می‌شود. تار در ایران و برخی مناطق دیگر خاورمیانه مانند تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و دیگر نواحی نزدیک قفقاز برای نواختن موسیقی سنتی این کشورها و بخش‌ها رایج است.
واژه تار خودش در فارسی به معنی رشته‌است. هرچند که ممکن است معنی یکسانی در زبان‌های تحت تأثیر فارسی یا دیگر زبان‌های ایرانی تبار مثل کردی داشته باشد. این باعث شده‌است که کارشناسان ایرانی بر این باور باشند که تار ریشه مشترکی میان همه اقوام ایرانیتبار در جایی که از سوی ایرانیکا با قاطعیت به نام قاره فرهنگی ایرانیان نامیده شده دارد.

در گذشته تار ایرانی پنج سیم (یا پنج تار) داشت. غلامحسین درویش یا درویش خان سیم ششمی به آن افزود که همچنان به کار می‌رود.

کد خبر : 18567 ساعت خبر : 12:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=18567
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات