کویر رازهای ناشناخته بسیاری دارد

کویر رازهای ناشناخته بسیاری دارد

یک استاد دانشکده خبر، گفت: موجوداتی در کویر هستند که زیر خاک زندگی می‌کنند. باور اینکه آن‌ها می‌توانند بدون حضور روی زمین و در زیر شن‌ها تنفس کنند، سخت است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کارگاه آموزشی عکاسی طبیعت از ساعت ۱۶ تا ۱۸ با حضور کوروش پوربهزادی، مدرس گرافیک و عکاسی دانشکده خبر در جشنواره فیلم سبز برگزار شد. این کارگاه با استقبال خوب علاقه‌مندان آغاز شد.

در ابتدای این کارگاه عکس‌های از کویر مصر که توسط کوروش پوربهزادی مدرس گرافیک و عکاسی در دانشکده خبر گرفته شده بود به نمایش درآمد. سپس‌پور بهزادی اظهار کرد: اولین باری که به کویر رفتم، با فضای دریا و اقیانوس مواجه شدم چرا که خاک مانند آب، در حرکت بود. زندگی در کویر مخفی است و به چشم نمی‌آید. نور، خاک و درختچه‌ها سه المان کویر هستند. هف من این بود که سختی، خشکی و حرکت در کویر را با نور به نمایش بگذارم.

او ادامه داد: گودال‌هایی در کویر وجود دارد که اگر دستتان را تا حدود ده سانتی متر در خاک فرو ببرید، نم ناکی زمین را احساس می‌کنید. حتی مردم کویرنشین در بعضی مناطق هندوانه هم کشت می‌کنند.

کویر رازهای ناشناخته بسیاری دارد

این مدرس عکاسی با بیان اینکه حضور انسان در کویر ریتم طبیعت را به هم می‌زند، افزود: چند سال طول می‌کشد تا تخریب من از بین برود. حتی ما انسان‌ها پا را فرا‌تر گذشته‌ایم و مسابقات اتومبیل سواری «آف رود» هم برگزار می‌کنیم.

پوربهزادی در ادامه به ویژگی خارق‌العاده کویر اشاره کرد و گفت: کویر سکوت عجیبی دارد. سبکی و آرامش را در کویر حس کردم. حتی حضور در کوری روی ارتباط‌هایم هم تاثیر گذاشته بود و من جذب کویر شده بودم.

او درباره اینکه گیاه می‌تواند منجر به درست شدن یک تپه شود، گفت: خاصیت گیاهان کویرمانند گز این است که از روند کویر و طوفان شن جلوگیری می‌کند. این گیاه خاصیت درمانی دارد و آب را هم جذب می‌کند. حتی کویرنشین‌ها از ریشه‌های این گیاه استفاده می‌کنند.

این عکاس و گرافیست، گفت: دربهمن ماه کویر، شبنم وجود داشت و برای من خیلی جالب بود. کویرنشین‌ها طبیعت را درک می‌کنند.

پوربهزادی به حیوان گاندو اشاره کرد و گفت: این موجود در سیستان و بلوچستان پیدا می‌شود و گاندو تنها موجود است که در خشک سالی می‌تواند زندگی کند. گاندو در خشک سالی به میان مردم می‌آید و مردم هم گزندی به گاندو نمی‌رسانند چرا که برای طبیعت احترام قائل هستند.

او در ادامه به تاثیر رنگ‌ها اشاره کرد و گفت: هر رنگی یک فرکانس دارد. در واقع رنگ روی ما تاثیر نمی‌گذارد بلکه فرکانس آن رنگ است که این کار را می‌گند. برای مثال وقتی از رنگ قهوه‌ای نفرت داریم به این خاطر است که فرکانس آن روی اعصاب ما تاثیر می‌گذارد.

کویر رازهای ناشناخته بسیاری دارد

این استاد دانشکده خبر درباره حیوانات موجود در کویر گفت: موجوداتی در کویر هستند که زیر خاک زندگی می‌کنند. باور اینکه آن‌ها می‌توانند بدون حضور روی زمین و در زیر شن‌ها تنفس کنند، سخت است.

پوربهزادی درباره اینکه به نظر می‌رسد عکس‌هایش در زوایای مناسبی گرفته نشده، گفت: گاهی مواقع مجبور می‌شوید به دلیل تابش نور زاویه‌ای را که دلخواه‌تان نیست انتخاب کنید. نور به عکس‌های شما فرم می‌دهد. هدف من رساندن زندگی در کویر است.

در ادامه این کارگاه تصاویری هم از چشمه باداب سورت و پارک پرندگان توسط پوربهزادی پخش شد.

این مدرس اظهار کرد: این چشمه در دنیا نمونه ندارد و با توجه به فلزات موجود در این منطقه از خاصیت درمانی ان هم استفاده می‌شود.

او به سختی‌های عکاسی هم اشاره کرد و افزود: یکی از سختی‌های عکاسان و فیلم بردار‌ها این است که سال‌ها زحمت می‌کشند تا یک برنامه ۲۰ تا ۲۵ دقیقه‌ای تولید کنند.

پایان پیام

کد خبر : 18659 ساعت خبر : 11:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=18659
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات