اشک ابتکار را دربیاورید

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: موسم ریزگردهای عربی است و فضای مجازی سرشار است از نامه و نقد به معصومه ابتکار. این روزها همه خبرنگار محیط زیستند و همه درباره‌اش می‌نویسند و حرف می‌زنند و ایده می‌دهند. نوشته من در طرفداری از شخص ابتکار نیست بلکه در مذمت این نوع نگاه است.

بسیاری از کسانی که این روزها در هر نوشته صد بار نام از ابتکار می‌برند نیت‌شان خیر است و دل‌شان به حال محیط زیست می‌سوزد اما خب کارشان اغلب غیرعلمی است. آنهایی که دائم به ابتکار می‌پرند مانند آنهایی هستند که دائم به قالیباف می‌پرند. نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنم این نیست که ابتکار و قالیباف و روحانی بی‌عیب هستند، سخنم چیز دیگری است.

کسی که خبرنگار محیط زیست نیست و اطلاعات کافی درباره ریزگردها ندارد وقتی می‌خواهد چیزی بنویسد خیلی راحت سراغ ابتکار می‌رود و همه مسایل را از چشم او می‌بیند و اصلا فکر نمی‌کند به ابتکار چه؟ وقتی ریزگردها از عراق و سوریه و از سرزمین‌های ناامن و تحت سلطه داعش می‌آیند، ابتکار چه می‌تواند بکند؟ برخی اگر گلدان خانه‌شان خشک بشود عکسش را می‌گذارند توی اینترنت و می‌گویند ابتکار پاسخ‌گو باش! البته اینها با شخص ابتکار هم مشکل ندارند،

اما فقط می‌توانند این طوری نقد بنویسند. یعنی اگر فردا مثلا فلانی بشود رئیس سازمان حفاظت محیط زیست باز هم به او نامه می‌نویسند و اعتراض می‌کنند. یکی از دوستان نوشته بود چرا ابتکار به عربستان اعتراض نمی‌کند؟ یعنی آن دوست نمی‌داند عربستان کعبه را هم به روی ما بسته است و حالا که گردوخاکش کشور ما را گرفته است در پوست خود نمی‌گنجد؟

نقدهای بی‌فایده

عرضم این است که این نقدها بی‌فایده است. برخی از یک طرف به مستشاران ایرانی در عراق و سوریه می‌گویند سرباز پولکی و از یک طرف از ابتکار می‌خواهند عراق و سوریه را مالچ‌پاشی کند. واقعا بد نیست آدم گاهی نگاهی به نوشته‌های قبلی خود بکند و بعد ایده جدیدی مطرح کند. اصلا این مالچ، شما برو بپاش تا داعش سرت را بگذارد روی همان مالچ و بیخ‌تا‌بیخ ببرد.
توصیه من به خودم و بقیه کاربران این است که به جای نوشتن درباره محیط زیست و ریزگردها، نوشته‌ها و نقدها و تحلیل‌های کارشناسان و خبرنگاران حوزه محیط زیست را به‌اشتراک بگذارند. واقعا ما وظیفه نداریم که همه خبرنگار محیط زیست باشیم. محیط زیست به اندازه کافی خبرنگار دارد که اتفاقا خیلی بهتر از ما از خجالت دکتر ابتکار درمی‌آیند و اگر نقدی به عملکرد او و سازمان تحت مدیریتش دارند آن را مستند و موثق طرح می‌کنند.
بگذارید رک بگویم. اصلا همه مشکلات از شخص ابتکار است، قبول. طوری نقدش کنید که اشکش دربیاید اما طوری ننویسید که خنده‌دار باشد. یکی از کاربران در صفحه‌اش نوشته بود که ابتکار خجالت بکش جنگل‌‌های فلان جا دارد می‌سوزد. برایش نوشتم آن جنگل‌ها در حوزه استحفاظی سازمان حفاظت محیط زیست نیستند. پاسخ داد بی‌خود از ابتکار دفاع نکن. گفتم: برادر تو قبض برق در دست گرفته‌ای و جلوی مخابرات داری فریاد می‌زنی. گفت به تو چه. گفتم: باقی بقایت.

پایان پیام

کد خبر : 20346 ساعت خبر : 2:48 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=20346
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

طاعاتتان قبول.
الان متنى را خوندم که واقعا بیان حقیقت بود ( البته تا قسمتى )
ولى اى کاش بیان میکردید که این ریزگردها را موصاد و …. از طریق بزرگترین مافیاى ضد مسلمان
در دست اجرا میباشد که در موقعه معین حتى ما نتوانسم نفس بکشیم و هرکسى در جاى خودش حان دهد. و بقول رهبر فرزانه جنک نرم باشد و جنگ نرم خداى ناکرده بمرگ نرم تبدیل شود.
خداوند متعال را قسم میدهم که انطورى که خیر است و شایستگى انرا هم داریم دست دشمنان ما را کوتاه و کشور عزیزمان ایران را در پناه خودش محفوظ کند. متشکرم