ظریف: تندروی جایی در فرهنگ ایران ندارد

ظریف: تندروی جایی در فرهنگ ایران ندارد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز، مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم سبز با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، معصومه ابتکار معاون رئیس جمعور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حجت‌آلاسلام محمدعلی زم، محمود فرشچیان و هنرمندان سینمایی و تجسمی برگزار شد.

محیط زیست انسانی را فراموش نکنیم

در ابتدای مراسم فرهاد توحیدی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم سبز در آیین اختتامیه این جشنواره ضمن تشکر از معصومه ابتکار رئیس حفاظت از محیط زیست و تمامی مدیران جشنواره که وی را در برگزاری این رخداد فرهنگی کمک کردند، اظهار داشت: برای برگزاری این جشنواره خون دل‌ها خورده شد امیدوارم که مؤثر واقع شود.

وی اظهار داشت: در طول یک هفته گذشته همانطور که  فیلم‌ها نمایش داده می‌شد از تخریب جنگل‌ها، کشتار حیوانات، گونه‌های رو به انغراض و.. صحبت شد اما در برنامه‌ها و فیلم‌ها ندیدم که از محیط زیست انسانی سخن گفته شود. به هر حال محیط زیست انسانی هم به اندازه طبیعت اهمیت دارد چرا که موضوعش درباره زندگی ایران است.

دبیر پنجمین جشنواره بین الملل فیلم سبز با طرح این پرسش که، این همه خشونت که این روز در دنیا و بعضاً در ایران دیده می‌شود از کجا می‌آید؟ ادامه داد: محیط زیست انسانی به اندازه آب و هوای پاک برای ما اهمیت دارد و در همین ابتدای سخن باید از وزیر امور خارجه کشورمان آقای ظریف تشکرکنیم که دریچه‌ای را برای گفت و گو در دنیا باز کردند.

توحیدی افزود: چرا وقتی نوبت برجام به مباحث داخلی می‌رسد آن را چنین بد کنار می‌گذاریم در حالی که ما برادران دینی هستیم.

وی با اشاره به اینکه سینما، موسیقی، تئاتر و انواع هنرها روح آدمی را لطیف می‌کند، گفت: چرا با این هنرها این روزها اینطور برخورد می‌شود. در جامعه پویا شادی نباید غایب باشد و شهر بدون لبخند به درد نمی‌خورد.

دبیر پنجمین جشنواره بین‌الملل فیلم سبز با انتقاد از ممنوع‌الصدا شدن محمدرضا شجریان وی را صدای ماندگار آواز ایرانی خواند و افزود: روح ملت ایران با صدای شجریان و صدای کمانچه کلهر تنیده شده است و این کدام بی خردی است که ما از شنیدن این صداها منع می‌کند.

توحیدی خاطرنشان کرد: ما هر روز به هم سلام می‌کنیم بی آنکه به معنیان توجه داشته باشیم. سلام روح مهربانی و عشق است بیایید به هم و محیط انسانی هم احترام بگذاریم که البته این احترام از باید بالا آغاز شود.

مخالف خشونت علیه انسان و طبیعت و موجودات زنده هستیم

ظریف: تندروی جایی در فرهنگ ایران ندارد

در ادامه این مراسم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز  گفت: در صحنه هر وقت احساس می‌کنم معصومه ابتکار حضور دارد فکر می‌کنم که ایران به بهترین نحو معرفی می‌شود و همچنین خوشحالم که امروز فرشچیان را می‌بینم زیرا کارهای ایشان مبلغ هوش هنر و انسان دوستی ایرانی است.

وی ادامه داد: ما مخالف خشونت علیه انسان و طبیعت و موجودات زنده هستیم و باید بتوانیم با هنرمان این فرهنگ غنی را به دور از دروغ‌ها و سیاهی‌هایی که در منطقه شکل گرفته معرفی کنیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه هنر ایرانی معرف یک فرهنگ بالاتر و برابر است گفت: خشونت و تند روی هیچ جایی در فرهنگ ما ندارد و ایران و اسلام بر حقوق و رعایت حقوق همه تاکید دارد.

ظریف ادامه داد: امروز نیاز داریم اعلام کنیم هر روز زمین گرمتر می‌شود و به سمت نابودی می‌رود و باید این واقعیت را  درک کنیم که تمام دنیا باید یک پارچه و یکجا برای حفظ محیط زیست تلاش کنیم و  به یاد داشته باشیم که خطوط جغرافیایی در حفظ محیط زیست نقشی ندا د همانطور که امروز خشونت مرز ندارد.

وی ادامه داد: همان خشونتی که در سوریه است امروز در پاریس هم وجود دارد و همه در یک کشتی نشسته‌ایم و هیچ فردی را فرار از این واقعیت نیست وباید این را بپذیریم که آینده همه ما به هم پیوسته است.

امیدوارم دیپلماسی عمومی را با زبان محیط زیست افزایش دهیم

معصومه ابتکار درباره جشنواره فیلم سبز گفت: باعث خوشبختی و شادمانی است که بالاخره بعد از ۱۰ سال توقف این جشنواره بسیار با ارزش را در هفته‌ای که سراسر جشن و شادمانی و ولادت حضرت ابوالفضل و امام حسین (ع) بود، برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه به ولادت یک مصلح دیگر، امام زمان  نزدیک می‌شویم ادامه داد: باید طبیعت را که موهبتی الهی است پاس بداریم باید تلاش کنیم از همه امکانات از جمله هنرمان برای رسیدن به هدفی که تعالی انسان و آینده کره زمین باشد به خوبی استفاده کنیم.

معاون رئیس جمهور همچنین گفت: خیلی خوشبختم که بعد از یک سال و اندی تلاش که واقعاً با امید و اعتقاد همراه بود توانستیم جشنواره بین المللی فیلم سبز را با همه دشواری‌ها و فراز و نشیبت ها و رکورد و تعطیلی احیا کنیم. کار دشواری بود  اما حمایت و انگیزه تک تک شما عزیزان در این مساله مؤثر بود تا این کار شکل بگیرد و خدا را شکر امروز به نتیجه رسید.

ابتکار  ادامه داد: سپاس ویژه داریم از فرهاد توحیدی به خاطر راهبری این جریان، از توحیدپور به خاطر تلاشی که برای عملیاتی  کردن این برنامه داشتند از همه هیات داوران و هیات انتخاب از تمام کسانی که با ارسال اثار خودشان امکان فعالیت این جشنواره را فراهم کردند زیرا این جشنواره هنرهای تجسمی بسیار کار ارزنده‌ای بود موفق شدم از نزدیک آثار مختلف را ببینم.

وی ادامه داد: سپاسگذاری ویژه از تمام کسانی که  دراجرایی شدن این جشنواره به عنوان حامیان ما در بخش غیر دولتی و دولتی بودند که به علت گستردگی  نمی‌توانم نام ببرم  اما بدون آنها اینکار امکان پذیر نبود. تشکر ویژه از تمام کسانی که با حضور خودشان به این جشنواره رونق بخشیدند امروز به جرات می‌توانم بگویم که ۱۰ هزار نفر در سراسر کشور به این جشنواره آمدند.

ابتکار خاطرنشان کرد: از هنرمندانی که ما را به عنوان سفیران محیط زیست همراهی کردند و همچنین از شرکت‌کنندگان بین‌المللی این جشنواره تشکر می‌کنم. در ادامه می‌خواهم تشکری هم از مهمانان عزیزی که در مراسم اختتامیه با ما همراهی کردند داشته باشم تشکر اول از محمدجواد ظریف که امکان این گفت‌وگو را فراهم کردند. شاید اگر تلاش او نبود این گفت‌وگوی بین‌المللی در حوزه محیط زیست با زبان سینما ممکن نبود.

وی با بیان اینکه این بخشی از دیپلماسی عمومی دکتر ظریف است گفت: امیدوارم بتوانیم دیپلماسی عمومی را با زبان محیط زیست افزایش دهیم واثر دیپلماسی را بیشتر از این ببینم. مهمان دیگر این برنامه استاد محمود فرشچیان هستند که تمام آثارشان به گونه‌ای به محیط زیست و طبیعت در ارتباط است. وی هفته گذشته تابلویی با موضوع محیط زیست را رونمایی کردند که امشب به طور خاص از او تشکر می‌کنم.

وی همچنین گفت: از معاونت محترم وزارت نیرو، محمدعلی زم، علی معلم دامغانی به خاطر حضورشان تشکر می‌کنم  وهمه تلاشمان را می‌کنیم که این جشنواره استمرار داشته باشد. پیشنهاد خوبی داریم که این جشنواره در کشورهای اکو برگزار شود همین طور دبیر خانه دائمی جشنواره  که قرار است مستقر شود تا به حال استان‌های گیلان و سیستان و بلوچستان پیشنهاد داده‌اند تا دبیرخانه این جشنواره در این استان‌ها مستقر شوند وما پیگیر تداوم این جشنواره در سازمان حفاظت محیط زیست خواهیم بود.

در ادامه مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان همدان می‌خواهند به پاس تلاش‌های معصومه ابتکار تندیسی به وی تقدیم کرد.

اجرای مراسم را احسان کرمی بر عهده داشت. در انتهای مراسم گروه پالت قطعه‌هایی را اجرا کردد، در ابتدا نیز گروه موسیقی سنتی حضور داشت.

پایان پیام

کد خبر : 18942 ساعت خبر : 1:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=18942
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات