لایحه قانونی حفاظت از زاگرس به مجلس می‌رود

لایحه قانونی حفاظت از زاگرس به مجلس می‌رود

مدیر طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی از مهارشدن بحران خشکیدگی درختان زاگرس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی،  شیرین ابوالقاسمی در نشست خبری معاونت محیط زیست طبیعی سازمان به مناسبت هفته محیط زیست با شعار به سوی طبیعت برای زندگی با اشاره به اینکه پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی تبدیل به یک برنامه بلند‌مدت شده است گفت: این هدف طی یک فرآیند طولانی مدت در دولت یازدهم محقق شد تا برنامه‌ای برای جریان سازی حفاظت درلایه‌های مختلف بهره‌بردار کشور ایجاد کنیم.

لایحه قانونی حفاظت از زاگرس به مجلس می‌رود

 وی با بیان اینکه در پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی همکاری با دستگاه‌های مختلف چون وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و … ایجاد شد اظهار کرد: اعتبارات لازم برای این پروژه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال آماده شدن است.

 مدیر طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی با اشاره به اینکه ۱۵ راهبرد اجرایی استخراج شده است افزود: پیش بینی شده که بتوانیم در سه میلیون و صد هزار هکتار اراضی زاگرسی اقداماتی انجام دهیم و برنامه‌های احیاء و بازسازی را شروع کنیم.

ابوالقاسمی با بیان اینکه ابزارهای مدیریت و پایداری این برنامه تهیه شده است گفت: بحث ارزیابی توان اکولوژیکی منطقه انجام شده و روشن است که این منطقه جایی نیست که بارگذاری توسعه‌ای صورت گیرد. منطقه بسیار شکننده است و نمی‌توان طرح توسعه‌ای جدیدی را در آن بارگذاری کرد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۲ تا ۹۳ بحث خشکیدگی درختان زاگرس به صورت حاد در آمده بود گفت: امروز این نوید را می‌دهیم که بحران خشکیدگی در منطقه مهار شده است. همچنین بحث ابتکارات توسعه سبز جزء اموری بود که طی آن کار کردن با جوامع محلی مثبت ارزیابی شد.

 مدیر طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی با بیان اینکه لایحه قانونی برنامه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی به مجلس ارائه خواهد شد اظهار کرد: زاگرس یکی از نقاط داغ تنوع زیستی و ژنتیکی است که باید نگاه خاصی نسبت به آن داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به ابلاغ اعتبار به استان لرستان گفت: به‌منظور استخراج فسیل‌های یافت‌شده در این استان، اعتباراتی اختصاص یافته است. همچنین در حال حاضر بحث توسعه موزه تاریخ طبیعی در حال پیگیری است، امیدواریم بتوانیم سالن جدیدی را به موزه تاریخ طبیعی اضافه کنیم.

 مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی با بیان اینکه نمونه‌های موجود در مخازن به منظور ارائه در موزه جدید در حال آماده شدن هستند، گفت: بحث بارکد برخی گونه‌های خزنده انجام شده و در سال جاری نیز با همکاری دانشگاه سبزوار تداوم خواهد داشت.

 مبارکی همچنین به تهیه نمادهای گیاهی استان‌های مختلف اشاره کرد و گفت: معمولاً گونه‌های گیاهی در کشور نادیده گرفته می‌شود و گونه‌های بسیاری در معرض تهدید قرار دارند. به همین علت تهیه نمادهای گیاهی استان‌ها به عنوان یکی از اقدامات مهم سازمان در سال جاری پیگیری می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت تقویت و تکمیل بانک‌های ژن کشور اظهار کرد: همه بانک‌های ژن در کشور موظف شده‌اند خود را تقویت و تکمیل کنند. در این صورت دسترسی محققین به بانک‌های ژن محقق می‌شود.

مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک با اشاره به اینکه کارگروه حفاظت و بهره‌برداری از غارها با ریاست فرهاد دبیری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده است، گفت: در نتیجه تشکیل این کارگروه دستورالعمل بهره‌برداری از غارها مورد توجه قرار گرفته است و این دستورالعمل نهایی و ابلاغ شده است.

پایان پیام

کد خبر : 19746 ساعت خبر : 2:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=19746
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات