اشتباهات پزشکی و درخواست مردم از پزشکان

پایگاه خبری گلونی، پویان فراستی:

مدارا می‌کنم با درد چون درمان نمی‌یابم

قبل از شروع تعطیلات نوروز سال ۹۵ بود که وزیر ارشاد حرف‌هایی زد که هنوز پس لرزه‌های آن ادامه دارد.

زمانی که تمامی خبرنگاران دور علی جنتی حلقه زده بودند و از او در رابطه با وضعیت لغو کنسرت‌ها می‌پرسیدند خبرنگاری از جنتی راجع به وضعیت درمان عباس کیارستمی پرسید و در جواب شنید: آقای دکتر هاشمی به من گفت که اگر آن شب به بالین کیارستمی نمی‌رفتم مرده بود.

همین یک جمله کافی بود تا توجه اذهان عمومی دوباره به جامعه پزشکی جلب شود.

سوال مردم ساده بود: اگر وضعیت عباس کیارستمی در بیمارستان این چنین است پس وای به حال مردم عادی که نه دستشان به جایی بند است و نه وزیر بهداشت نصف شبی به بالین آن‌ها می‌رود تا از مرگ نجات پیدا کنند.

با فوت عباس کیارستمی انگشت اتهام به سمت پزشکان نشانه رفت، آن‌ها نیز بیکار ننشستند و اعلام برائت کردند و تمجید‌هایشان از خود و همکارانشان آغاز شد که ما جان‌های زیادی را نجات داده‌ایم و خطای پزشکی اتفاق نادری است.

شاید پزشکان فکر می‌کردند که این بار هم مثل همیشه ماجرا فراموش می‌شود و مردم کوتاه می‌آیند اما فضای مجازی نگذاشت که این ماجرا به دست فراموشی سپرده شود.

کاربران تویی‌تر با هشتگ #خطای_پزشکی شروع به روایت خاطراتی از اشتباهات پزشکان کردند و با فراگیر شدن ماجرا امیر هادی انواری – خبرنگار سابق روزنامه شرق- کانالی در تلگرام با نام خطای پزشکی (حقوق بیماران) راه انداخت که مردم تجربه‌های خود را با یک دیگر به اشتراک بگذارند.

غزل که خود را مسئول اتاق عمل یک بیمارستان خصوصی معرفی می‌کند، مشکل را در انتخاب اشتباه پزشک معالج می‌داند و در کانال پیام می‌دهد که: سال گذشته دختری ١٩ ساله که تنها فرزند خانواده بود در بیمارستانی مورد عمل جراحی زیبایی بینی قرار گرفت. عمل با موفقیت به پایان رسید و بیمار وارد ریکاوری شد. به علت دردی که بیمار داشت به دستور پزشک بیهوشی آمپول مخدر پتدین تجویز و تزریق شد. یکی از عوارض این دارو این است که بعد از چند دقیقه از زمان تزریق، بیمار ممکن است دچار آپنه تنفسی شود. بیمار در ریکاوری به امان خدا‌‌ رها شد و دخترک در ریکاوری دچار ایست تنفسی گردید و کسی هم در آنجا به عنوان پرستار حضور نداشت که متوجه شود. بعد از ٢٠ دقیقه خدمه‌ای که از کنار بیمار رد می‌شد، متوجه شد که دخترک نفس نمی‌کشد. آن دختر دچار مرگ مغزی شد و نهایتا فوت کرد.

پزشک دیگری در همین کانال مشکل را از سیستم و نظام پزشکی می‌داند و می‌گوید: من پزشک روستا هستم روزی حول و حوش ۱۰۰ تا مریض می‌بینم فکر می‌کنید امکان اینکه برای هر کدام نیم ساعت وقت بگذارم هست؟! پزشک دیگری هم اینجا نیست.

اما گوش مردم به این حرف‌ها بدهکار نیست؛ آن‌ها جان خود و عزیزانشان را در دست پزشکان می‌گذارند و از آن‌ها انتظار مداوا دارند اما گاهی اوقات این مداوا برای مردم گران تمام می‌شود.

 مهدی می‌گوید: سال ۹۳ یه تصادف کوچیک کردم و استخون کوچیک کف دستم شکست. چون شکستگی کف دست بود و هر ارتوپدی توانایی عمل را نداشت و باید فوق تخصص دست که مچ کار می‌کند ویزیت می‌کرد. وقتی پیش دکتر رفتیم، سرش خیلی شلوغ بود. در این حد که در ۴۵ دقیقه، ۶۰ نفر را ویزیت می‌کرد. من هم ویزیت شدم و دکتر گفت عمل نمی‌خواد و با آتل درست می‌شه. بعد از چهل روز که آتل باز شد استخوان، کج جوش خورد و به گواهی پزشکی قانونی نقص دایم شد.

اما این تمام پیام‌های این کانال نیست. پزشکان بسیاری در این کانال با دلسوزی به بیماران پاسخ می‌دهند و سعی در روشنگری دارند. در مقابل پزشکان دیگری هم هستند که خود را تافته جدا بافته می‌دانند و فحاشی می‌کنند. شخصی به نام بابک خطاب به امیر هادی انوری نوشته: دلقک بساطت را جمع کن! مشتی بیسواد ابله دور هم جمع شدین شر و ور می‌نویسین. امثال شما‌ها همون بچه خنگهایی هستین که تو مدارس یا ترک تحصیل می‌کردین یا نهایتا هیچی نمی‌شدین و عقده روز به روز درونتون بیشتر رشد کرده و نهایتا شدین این. این مملکت با مشتی نادان مثل شما‌ها به این روز افتاده. اونقدر احمقید که نمی‌فهمید تمام این جو سازی‌ها صرفا واسه اینه که نفهمید دورو برتون چه خبره و کی داره حق همهٔ مردم رو می‌خوره و علت عقده‌ها و گشنگی و هار بودنتون کدوم دولت و سرکرده‌ای هست… امثال تو احمق بخاطر ۴٠ تومن ویزیت و عمل مجانی مثل چهارپا از این مطب به اون مطب می‌رین و نمی‌دونین نهایتا ٢ سال دیگه حمایت کاذب دولت برداشته می‌شه و مث امریکا واسه دیدن یه دکتر فوق تخصص باید ۴٠٠ دلار بدین و التماس کنین ببینتتون. موفق باشین؛) قشر پزشکی همیشه تو هر جامعه‌ای بهترین و والا‌ترین بوده و میمونه و این جوسازی‌ها نه شما‌ها رو از مشتی بیکار عقده‌ای فرا‌تر می‌بره نه پزشکان رو پایین میاره.

اما به واقع چه کسی مقصر این نگاه زشت است؟ امیرهادی انوری در این رابطه به گلونی می‌گوید: شاید مقصر این نوع نگاه جامعه سنتی ما باشه، جامعه به بعضی از پزشکان آموزش داده‌اند که خود را بالا‌تر از مردم بدانند. در گذشته به خاطر پایین بودن سطح سواد مردم و نداشتن تحصیلات تکمیلی، پزشکان و مهندسان تنها اعضای تحصیلکرده جامعه بودند. اما با افزایش مراکز اموزشی امروز دیگر درس خواندن در دانشگاه یک اتفاق فوق العاده نیست، اغلب افراد جامعه دارای مدارک تحصیلات عالی هستند و دیگر موضوع دکتر بودن زیاد خارق‌العاده‌ای نیست. مزیت این عزیزان می‌تواند در طبیب‌بودن آن‌ها باشد که دیگر ربطی به مدرک تحصیلی ندارد، بلکه مربوط به اخلاق آنهاست.

سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا واقعا تعداد خطای پزشکان بیشتر از سایر افراد در مشاغل دیگر است یا صرفا به این خاطر که آن‌ها با جان انسان سر و کار دارند بار اشتباهاتشان سنگین‌تر است؟

متاسفانه در این رابطه آمار مُدوّنی وجود ندارد که مشخص شود فراوانی خطای پزشکی چقدر است. اما هرچه که هست مطمئنا با شفاف سازی اوضاع بهتر می‌شود و اعتماد مردم به این قشر زحمت کش جامعه برمی گردد.

پایان پیام

کد خبر : 21436 ساعت خبر : 10:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21436
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات