تصویربرداری از یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران

تصویربرداری از یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران

محیط‌بانان پارک ملی توران در حین گشت و کنترل در منطقه، مواجه شدند از یک یوزپلنگ آسیایی تصویربرداری نمایند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محیط‌بان یوسف یوسفی و حسین فعال‌پور از نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی توران روز چهارشنبه ۱۳۹۵/۴/۹ حین گشت و کنترل در منطقه با یک یوزپلنگ آسیایی مواجه شده و موفق شدند از این‌گونه ارزشمند تصویربرداری نمایند.

مجموعه مناطق حفاظت‌شده، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش توران به عنوان ذخیره‌گاه زیستکره توران شناخته می‌شود. اولین مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست ‌در خصوص پارک ملی توران مربوط به سال ۱۳۵۱ است که در آن سال این منطقه به عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شد.

تصویربرداری از یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران

پس از آن در سال ۱۳۵۵ مصوبه شماره ۷۵ شورای عالی حفاظت محیط زیست این منطقه را به دو بخش پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت‌شده تقسیم نمود. در همین سال این دو مجموعه به عنوان ذخیره‌گاه زیستکره توران در سطح بین‌المللی به ثبت رسید. این دو منطقه که از نظر سطح حفاظتی‌ در یک درجه‌بندی قرار دارند، دارای منابع غنی حیات وحش در بخش پناهگاه حیات وحش و قابلیت‌های ژئوپارک، خصوصیات زمین شناسی، چشمه‌ها، منابع آبی و رودخانه‌ها در بخش منطقه حفاظت می‌باشند. ازآنجا که در این منطقه نیاز به انجام بخشی از امور بهره‌برداری انسان ساخت نظیر معادن بود، مصوبه سال ۱۳۵۵ شورای عالی محیط زیست هر گونه فعالیت انسانی را در پناهگاه حیات وحش ممنوع اعلام کرد و بخشی از فعالیت‌هایی را که دارای اثرات مخرب زیست محیطی کمتری بود، در منطقه حفاظت‌شده مشخص نمود. پس از آن در سال ۱۳۸۱ بخشی از پناهگاه حیات وحش که هسته مرکزی و امن‌ترین زیستگاه‌های منطقه را در خود جای داده بود به پارک ملی تبدیل شد تا به بهترین نحو حیات وحش و منابع طبیعی تحت حفاظت قرار گیرد.

کد خبر : 20960 ساعت خبر : 9:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=20960
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات