خطر نابودی در کمین آبشار بیشه

خطر نابودی در کمین آبشار بیشه

به گزارش پایگاه خبری گلونی آبشار بیشه مدت‌هاست جای خود را در میان پربازدیدترین مکان‌های توریستی کشور بازکرده است. این آبشار زیبا که در ۶۵ کیلومتری خرم‌آباد قرار دارد به‌دلیل داشتن جاده دسترسی آسفالت و جنگل‌های انبوه زاگرش در این منطقه، فرصت مناسبی را برای جذب گردشگران فراهم کرده است.

در بالای آبشار و روبه‌روی ایستگاه راه‌آهن چشمه‌های پرآب متعددی وجود دارد که از دل کوه می‌جوشند و زمزمه‌کنان از وسط ایستگاه قطار گذشته و آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند. ارتفاع آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و ۱۰متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار بوده. عرض تاج آبشار نیز ۲۰ متر است.

در زمان تعطیلات، بیشه بیشترین بازیدید مسافر و گردشگر را در لرستان دارد و به‌خصوص با امکانات رفاهی که در طی یک‌سال گذشته در این مکان ایجاد شده است بازدیدکنندگان با راحتی خیال بیشتری به این آبشار می‌آیند.

خطر نابودی در کمین آبشار بیشه

حجم بازدید در روزهای تعطیلات عید فطر به‌حدی رسیده‌ بود که از فاصله ۲٫۵ کیلومتریِ آبشار، دیگر جایی برای پارک خودرو وجود نداشت و مسافران مجبور می‌شدند که این راه را پیاده طی کنند تا به آبشار برسند. شدت بازدید به حدی بود که جمعیت فراوانی قید پای آبشار رفتن را زده بودند و در کنار رودخانه و در میان جنگل‌های بلوط، بساط خود را پهن می‌کردند تا در یک فرصت مناسب به کنار آبشار بروند.

تخمین ورود و خروج گردشگرانبه بیشه  در این ۲- ۳ روز تعطیل عید فطر شاید به بیش از ده‌ها هزار نفر برسد. رقم قابل توجهی که اگر به‌درستی مدیریت شود می‌تواند نه‌تنها برای گردشگری بیشه بلکه صنعت گردشگری لرستان فرصت مناسبی باشد.

این منطقه همانطور که در سطرهای بالا ذکر شد، از طبیعت بسیار زیبا و دل‌انگیزی برخوردار است که با ساخت هتل و اقامت‌گاه‌هایی این منطقه را از معبر، به مقصد گردشگری تبدیل کند. البته اهالی روستاهای اطراف آبشار دست‌به‌کار شده‌اند و برای اولین‌بار در لرستان خانه‌های خود را تبدیل به مهمان‌پذیر کرده‌اند. این کار را در بسیاری از مناطق تفریحی و گردشگری لرستان می‌توان انجام داد ولی تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است.

تعداد  زیاد بازدیدکننده و گردشگر تیغ دو لبه‌ایست که می‌توانند در صورت مدیریت نکردن باعث نابودی آبشار بیشه شود. وقتی به شعاع چند کیلومتر مسافر و گردشگر در مکانی حضور دارد، مدیریت آن هم بسیار دشوارتر می‌شود.

متاسفانه به جز مکان ورودی آبشار و آن برای گرفتن مبلغ ورودی، هیچ نظارتی به گردشگران وجود ندارد. این تعداد بازدیدکننده نیاز فراوانی به راهنما، مامور انتظامات، نظافتچی و… دارد.

رودخانه سزار در پای آبشار بیشه چند نقطه خطرناک دارد که سالانه تعداد زیادی را به کام مرگ می‌فرستد. در روز ۱۷ تیر هم دو جوان هنگام شنا در این رودخانه غرق شدند. ممنوع‌کردن شنا در اطراف آبشار، تنها راه جلوگیری از این اتفاقات است. خسارت‌های جانی به یک‌طرف و پراکنده شدن این اخبار ناگوار می‌تواند تبلیغ منفی برای بیشه محسوب شود.

دیگر مسئله بسیار مهمی که امسال شدت بیشتری به‌خود گرفته است علاقه گردشگران به رفتن زیر آبشار است. نکته جالب اینجاست که پل و حالا طنابی هم مسئولان برای عبور از رودخانه و رسیدن به زیر آبشار کشیده شده است.

بخش بزرگی از زیبایی آبشار بیشه به وجود خزه‌ها و گل‌سنگ‌های دیواره سنگی این آبشار است. رنگ‌های سیاه، قهوه‌ای و انواع طیف رنگ سبز، زیبایی این آبشار را صدچندان کرده است. اما باز هم در نبود انتظامات و رهاکردن گردشگران وضعیت آبشار هر روز بد و بد می‌شود. چهره بکر و یکتای پای آبشار در صورت تداوم این روند به سوی نابودی خواهد رفت. همین حالا تا ارتفاع چند متر که بازدیدکنندگان قدرت بالا رفتن و دسترسی دارند، این گل‌سنگ‌ها و خزه‌‌ها نابود شده‌اند و جای خود را به گل‌ولای داده‌ است.

باعث تعجب است که مدیریت آبشار بیشه و سازمان محیط زیست برای ممنوعیت ورود به پای آبشار هیچ اقدامی نمی‌کنند. این سهل‌انگاری می‌تواند ضربه جبران‌ناپذیری به بیشه بزند. خطر نابودی در کمین آبشار بیشه.

چه دلیل دارد بازدیدکنندگان تا قلب این آبشار پیش بروند از آنجا عکس یادگاری بگیرند؟ مگر از آن‌طرف رودخانه نمی‌شود این کار را کرد؟ وای به روزی که گردشگران کنجکاو و سخت‌کوشی! یک راه جدید برای دسترسی به ارتفاعات بالاتر ایجاد کنند، که با این وضعیت دور از ذهن نیست.

اگر مدیریان آبشار می‌خواهند با جلوگیری نکردن از ورود به رودخانه و رفتن به زیر آبشار، دل گردشگران را به‌دست بیاورند و تعداد بازدید را بالا ببرند، باید توجه داشته باشند که دچار اشتباه بزرگی شده‌اند که به قیمت نابودی آبشار بیشه ختم خواهد شد.

پایان پیام

گزارش‌گر: محمد پورخداداد

کد خبر : 21195 ساعت خبر : 12:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21195
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات