صدای محسن چاوشی فالش نیست

صدای محسن چاوشی فالش نیست. درباره صدای محسن چاوشی بخوانید:

محسن چاوشی در این ویدئو که برای نخستین بار بعد از سال‌ها منتشر کرده است کوک می‌خواند اما لغزش‌هایی (فالشی‌هایی) هم در این اجرا هست.

 به گزارش پایگاه خبری گلونی بزرگ‌ترین خواننده‌های جهان هم گاه در اجرای زنده ممکن است فالش بخوانند. بزرگ‌ترین نوازندگان جهان هم در حین اجرای زنده ممکن است فالش بنوازند. پس فالش خواندن و فالش زدن در اجرای زنده بدیهی است.

برای فالش خواندن در موسیقی می‌توانیم گاه معیار بگذاریم. معیار هم بر اساس مارکت و بازاری که خواننده در آن فعالیت می‌کند فرق دارد. مثلا در همین ویدئوی ۵۱ ثانیه‌ای محشن چاوشی چند لغزش وجود دارد اما این به اصطلاح فالش‌خواندن در مارکتی که چاوشی در آن فعال است، شاید چندان مهم نباشد.

محسن چاوشی در این ویدئو که برای نخستین بار بعد از سال‌ها منتشر کرده است کوک می‌خواند اما لغزش‌هایی (فالشی‌هایی) هم در این اجرا هست.

صدای محسن چاوشی فالش نیست

البته لغزش‌های جزیی در اجرا با خارج خواندن فرق دارد. این لغزش‌ها را با خط به طور دقیق مشخص کرده‌ایم:

کوله‌بار آرزوهات روی دوشت

تا کجاها رفتی با پای پیاده

رفتی و به هر چی خواستی نرسیدی

متأسفم برات ای دل ساده

دل به هر کی دادی از سادگی دادی

زندگیتُ پای دلدادگی دادی

هر جا که دیدی چراغی پرفروغه

تا بهش رسیدی فهمیدی دروغه

این اجرا در گام سُل مینور هارمونیک است با تأکید بر درجه پنجم، تقریبا شبیه دستگاه همایون در موسیقی دستگاهی که البته از پرده بیداد (la) آغاز می‌شود و از قسمت  «متأسفم برات» به پرده‌ی re  که تقریباً معادل شاهد همایون است، حرکت می‌کند و تا آخر اطراف این پرده می‌ماند.

اجرا در این مُد و با چنین گردش‌های ملودی نسبتاً پیچیده، کاری دشوار است و بدون همراهی موسیقی دشوارتر. اگرچه، در اجرای بعضی هجاها لغزش‌هائی وجود دارد (حروف مشخص شده در متن شعر)، این لغزش‌ها ارزش این اجرا را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

باید گفت نمی‌توان به خاطر لغزش‌های اندک، یک اجرا را از اعتبار ساقط کرد. گاهی خواننده تنالیته را به درستی دریافت نمی‌کند و به دنبال آن در اجرا، تنالیته را به طور صحیح معرفی نمی‌کند که این اجرا شامل این خطا و عدم تنالیته‌پذیری نیست.

موضوع دیگر این که، لزوماً همه‌ی نت‌ها و نغمه‌ها نباید تأئید ابزار صدابرداری و اتوتیون‌ها را داشته باشند تا اجرای بی‌نقصی خوانده شوند. بلکه گاهی انعطاف در اجرای بعضی نغمه‌ها، اجرای زیباتری را موجب می‌شود.

با این توضیحات، اجرای مورد نظر، با توجه به شرایط اجرا، اجرای نسبتاً خوبی است پس صدای محسن چاوشی فالش نیست.

پایان پیام

گزارش‌گر: رضا ساکی

در ارائه این گزارش از نظرات یک استاد مطرح موسیقی دانشگاه تهران استفاده شده است.

کد خبر : 20994 ساعت خبر : 11:48 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=20994
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات