تصویربرداری از پلنگ ایرانی در پارک ملی صیدوا (عکس و فیلم)

نیروهای یگان محیط زیست مستقر در پاسگاه محیط‌بانی صیدوا حین گشت و کنترل در منطقه یک پلنگ را مشاهده نموده و موفق شدند از این گونه ارزشمند تصویربرداری کنند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، عباس زارع رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان مهدیشهر در این رابطه گفت: این برای چندمین بار است که از پلنگ و سایر گونه‌های جانوری ارزشمند در این منطقه تصویربرداری شده است. سخت‌کوشی محیط‌بانان منطقه حفاظت شده پرور موجب برقراری امنیت بالا و احساس آرامش در حیات وحش این منطقه شده است.

منطقه صیدوا در واقع زون امن و بخشی از بهترین زیستگاه‌های منطقه حفاظت‌شده پرور به‌شمار می‌رود که در سومین جلسه شورای عالی محیط زیست که روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۴/۱۲/۲۴ به ریاست دکتر روحانی رییس جمهور و سایر اعضا تشکیل شد به پارک ملی ارتقا یافت.

پایان پیام

پلنگ ایرانی

پلنگ ایرانی به لحاظ جثه بزرگ‌ترین زیرگونه پلنگ می‌باشد که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» آی‌یوسی‌ان قرار دارد. طبق برآوردی در سال ۲۰۰۵ کمتر از ۱۳۰۰ پلنگ در گستره‌ای شامل قفقاز، ترکمنستان، جنوب روسیه، پاکستان، افغانستان و ایران زیست می‌کنند. حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد این جمعیت در داخل مرزهای ایران به سر می‌برند. به این ترتیب ایران مهم‌ترین زیستگاه پلنگ ایرانی در غرب آسیا به شمار می‌رود.

اندازه‌ها و رنگ پوشش بدن در مناطق مختلف در گسترهٔ پراکنش پلنگ در ایران، تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارند ولی عموماً طول بدن آن‌ها بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر و طول دم نیز از ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر متغیر است. ارتفاع بدن این گونه بین ۴۵ تا ۷۰ سانتی‌متر و وزن آن‌ها در حدود ۳۵ تا ۹۰ کیلوگرم است. دارای جثهٔ بزرگ، بدنی عضلانی و قابل انعطاف، سری پهن، دست و پایی کوتاه و پنجه‌های قوی است. پلنگ نر از ماده بزرگ‌تر بوده و ۳۰ تا ۵۰ درصد سنگین‌تر است و بزرگ‌ترین پلنگ‌های نر گاهی سه برابر کوچک‌ترین پلنگ‌های ماده به لحاظ جسته می‌باشند.

 

کد خبر : 22426 ساعت خبر : 5:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22426
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات