داریوش پیرنیاکان: موسیقی لری غنی و پرتحرک است

داریوش پیرنیاکان: موسیقی لری غنی و پرتحرک است

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ، داریوش پیرنیاکان استاد موسیقی ایرانی یکی از مهمانان ویژه کنسرت کمان‌آوا بود. آقای پیرنیاکان در گفت‌وگویی اختصاصی با گلونی درباره موسیقی لری گفتند: من به موسیقی تمامی مناطق ایران علاقه دارم. اصلا موسیقی شهری و ردیفی ما جان‌مایع‌اش از موسیقی مناطق ایران است. مگر می‌شود کسی دستگاه‌های موسیقی ایرانی را بزند ولی به موسیقی مناطق علاقه‌مند نباشد. ولی واقعا موسیقی لری یکی از موسیقی‌های غنی موسیقی نواحی ماست. چون از یک تحرک بسیار بالایی برخوردار است. متاسفانه الان نه‌‌فقط موسیقی‌های محلی بلکه موسیقی اصیل ایرانی هم در تنگنا قرار گرفته است و آنچنان که باید و شاید پشتیبانی و نمی‌شود. اما برایم جالب است که در این کنسرت بیشتر تماشاگران را جوانان تشکیل داده‌اند. به همین دلیل باید این نوع موسیقی باید بیشتر پشتیبانی شود تا جوانان ما بیشتر با آن آشنا شوند.

داریوش پیرنیاکان: موسیقی لری غنی و پرتحرک است

این ردیف‌دان برجسته درباره جای خالی ملودی‌ها و آوازهای لری در موسیقی دستگاهی گفتند: این کم‌کاری همکاران موسیقایی ماست. همکارانی که از لرستان هستند. ما هنرمندان درجه یکی در موسیقی داریم که از بچه‌های لرستان هستند. اینها باید شروع‌کننده باشند. من که بچه آذربایجانم، آن شناختی که به‌طور مثال آقایان شکارچی و درویش‌رضا منظمی و فرج علیپور دارند، من ندارم. بنده یک شناخت کلی نسبت به این موسیقی دارم. البته من فکر می‌کنم این کم‌کاری برمی‌گردد به مسائل اقتصادی. اگر دیلمان از شمال وارد آواز دشتی شده به خاطر این است که یک هنرستان موسیقی در رشت ایجاد کردند و آقای صبا را برای اداره این مرکز به آنجا فرستادند. آدمی هم با ذوق صبا چون زندگی‌اش هم تامین بوده با صبر و حوصله این موسیقی را منتقل کرده است. اما الان همکاران من همه دنبال یک لقمه نان هستند و فقط می‌توانند کلاس‌هایشان را اداره بکنند تا چرخ زندگی بچرخد. دیگر نمی‌رسند تا به خلاقیت فکر کنند. فرصت ندارند تحقیق کنند. این است که می‌گویم باید بیشتر پشتیبانی شود.

داریوش پیرنیاکان درباره علاقه شخصی‌اش به موسیقی لری گفت: من از قطعاتی که آقای شکارچی به‌ویژه در اوایل انقلاب اجرا کردند بسیار خوشم می‌آید. آهنگ‌هایی که در آلبوم خلق لر وجود دارد. برای اینکه این موسیقی تحرک بالایی دارد. من در همه مصاحبه‌ها گفته‌ام اگر موسیقی ایرانی در مکان و موقعیت مناسب خود اجرا شود، تحرک آن خیلی بیشتر از دیگر انواع موسیقی است.

پایان پیام

کد خبر : 21959 ساعت خبر : 1:24 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=21959
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات