گزارش تصویری از نخستین روز هفته فرهنگی و اقتصادی لرستان

هفته فرهنگی لرستان در پایتخت واقع در بوستان گفت‌وگو با حضور چهره‌های برتر کشوری اعم از مسئولان، هنرمندان، ادیبان، اساتید و گروهای موسیقی و آئینی افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، از روز نخست هفته فرهنگی و اقتصادی لرستان، استقبال فراوانی شد. علاوه بر همایش فرهنگی و اجتماعی که در آن وزیر کشور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان کشوری و همچنین تعداد زیادی از فرهیختگان علمی و فرهنگی لرستان و ایران به همراه هنرمندان نام‌آور لرستانی حضور داشتند، گروه‌های مختلف با اجرای مراسم آئینی و محلی شور و حال ویژه‌ای به نمایشگاه داده بودند.

گزارش تصویری گلونی را از نخستین روز هفته فرهنگی و اقتصادی لرستان ببینید:

معنی فرهنگ فارسی
فرهنگ فارسی معین واژهٔ «فرهنگ» را مرکب از دو واژهٔ «فر» و «هنگ» به معنای ادب، تربیت، دانش، علم، معرفت و آداب و رسوم تعریف کرده‌است. لغت نامه دهخدا «هنگ» را از ریشهٔ «ثنگ» اوستایی به معنی کشیدن و فرهختن و فرهنگ ذکر می‌کند.
واژهٔ فرهنگ در پهلوی ساسانی به صورت «فره هنگ» آمده‌است که از دو جزء «فره» به معنای پیش و فرا؛ و «هنگ» به معنای کشیدن و راندن، ساخته شده‌است. در نتیجه «فرهنگ» به معنای پیش‌کشیدن و فراکشیدن است. به همین سبب است که در فارسی‌زبانان فرهنگ را سبب پیشرفت می‌دانند.
با مطالعهٔ متن‌های باستانی ایران، درمی‌یابیم که واژهٔ «فرهنگ» از دورهٔ پارسی میانه است که وارد فرهنگ ایران می‌شود و پیش از آن کلمه‌ای که به معنای فرهنگ باشد در این زبان وجود نداشت. در این دوره در متن‌های پهلوی ساسانی، متن‌های سغدی، مانوی و حتی ختنی کلمهٔ فرهنگ را می‌توان بازشناخت. در متن‌های پارسی میانه، همانند «خسرو و ریدگ»، «خویشکاری ریدگان» و «کارنامهٔ اردشیر بابکان» کلمهٔ فرهنگ به کار رفته‌است؛ همچنین در شاهنامهٔ فردوسی، آثار سعدی و متن‌های دور بعد نیز بارها به این واژه برمی‌خوریم. در آثار این دوران، فرهنگ علاوه‌بر دانش، شامل هنرهایی چون نقاشی و موسیقی یا سوارکاری و تیراندازی هم می‌شد. در گذشته اعتقاد فارسی‌زبانان بر این بود که تا بدون فرهنگ آدمی نمی‌تواند قدمی مثبت در زندگی بردارد. از همین روست که فردوسی فرهنگ را برتر از گوهر و نژاد می‌داند.

پایان پیام

عکاس: عسل گودرزی

 

کد خبر : 23105 ساعت خبر : 10:42 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=23105
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات