امضای اسناد فائو در پروژه ستاد احیاء دریاچه ارومیه

دبیر ستاد احیاء دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۲٫۲ دهم درصد آب بیشتر دارد و وسعت آن حدود ۴۰ درصد بیشتر شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایرنا، عیسی کلانتری روز سه شنبه در مراسم امضا اسناد فائو در پروژه ستاد احیاء دریاچه ارومیه افزود: اکنون تقریباً آب دریاچه مشابه ۴ سال پیش است که امیدواریم با تداوم عملیات احیاء و برنامه‌هایی که دانشگاه شریف با همکاری سایر دانشگاه‌ها انجام داده تا ۸ سال آینده شاهد احیاء دریاچه باشم.

وی با قدردانی از دولت ژاپن ادامه داد: این کشور براساس اسناد امضا شده امروز تا ۴ سال آینده در زمینه مسائل اجتماعی حوضه آبریز دریاچه و پایداری آن به ما کمک می‌کند.

کلانتری همچنین با تشکر از سازمان فائو در راستای کمک به احیاء دریاچه ارومیه گفت: از نماینده سازمان فائو در تهران تشکرمی کنم چون این سازمان در خصوص معیشت جایگزین و مدیریت خشکسالی تلاش می‌کند.

کلانتری در خصوص صرفه جویی آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه توضیح داد: حدود ۱۶ واحد درصد از آب رودخانه زرینه رود که ۵۰ درصد از آب دریاچه ارومیه را تأمین می‌کند کم کردیم که با این کار نه تنها درآمد کشاورزان کم نشد بلکه بررسی‌ها نشان می‌دهد ۱۸ درصد افزایش تولید داشتند.

دبیر ستاد احیاء دریاچه ارومیه ادامه داد: چون در آن منطقه آب به شدت هدر داده می‌شود و به جای ۸ دهم ضریب تبخیر و تعریق که باید آبیاری کنند ۱٫۴ دهم واحد تبخیر و تعریق آب مصرف می‌کنند یعنی حدود ۴۵ درصد آب اضافه مصرف می‌شود که این مسئله خود کاهش محصول را به دنبال دارد.

کلانتری درخصوص معیشت جایگزین کشاورزان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت : بر این اساس در جاهایی که صرف جویی آب موجب کاهش درآمد شود معیشت جایگزین اعمال می شودو ما معتقدیم شاید اصلا نیازی به معیشت جایگزین نباشد اما اگر لازم بود حتما اجرا خواهیم کرد.

پایان پیام

کد خبر : 24636 ساعت خبر : 9:43 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24636
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات