اینجا ایلام، صدای ما را از جایی دیگر می‌شنوید

اینجا ایلام، صدای ما را از جایی دیگر می‌شنوید

به گزارش پایگاه خبری گلونی، آن‌چنان که از نامشان پیداست، شبکه‌های رادیوی و تلویزیونی استانی باید رسانه‌ای برای همه مردم آن استان باشند و زمان و حجم برنامه‌های، آن‌ها به طور متناسب و عادلانه، به همه گروه‌های قومیتی و زبانی آن استان اختصاص یابد. شبکه‌های رادیوی و تلویزیونی استان ایلام یکی از چندین شبکه استانی است که به این موضوع بی‌توجه هستند. متأسفانه، در این چند سالی که شبکه رادیوی و تلویزیونی این استان فعالیت خود را شروع کرده‌اند، شاهد رشد انحصاری و اختصاصی شدن برنامه‌های این شبکه استانی هستیم. هر چقدر این روند شتابان، آشکارا و ملموس‌تر به پیش می‌رود کمتر می‌توان آن را به پای بی‌توجهی برنامه‌ریزان مرکز رادیو و تلویزیون استان ایلام به رعایت تناسب و تعادل در پخش برنامه‌ها برای هر یک از گروه‌های قومی و زبانی استان گذاشت.
کافی است شخصی، بی‌طرف که اندک اطلاعی از تاریخ و مردم‌شناسی استان ایلام کنونی دارد، چند ساعت به تماشای برنامه‌های تلویزیونی و استماع برنامه‌های رادیوی این مرکز بنشیند. قطعاً توجه و تمرکز بیش از حد این مرکز به ساخت و تهیه و… با استفاده از فرهنگ و زبان و … یک گروه اقلیت در این استان و سعی در نادیده گرفتن و کتمان فرهنگ و زبان و… لری به عنوان اکثریت قومی و فرهنگی و تاریخی این استان اولین چیزی است که جلب نظر او را جلب می‌کند.

اینجا ایلام، صدای ما را از جایی دیگر می‌شنوید

حجم ناچیز استفاده از فرهنگ و زبان و … لری (اعم از لکی و مینجایی) در تهیه و پخش برنامه‌ها. حتی مجریان این شبکه در گفت‌وگوهایشان از کردی استفاده می‌کنند. البته گاهی وقت‌ها در پی اعتراضات زیاد مردم استان، برنامه‌ای کوتاه به لرها اختصاص داده می‌شود که البته در بیشتر آن‌ها، سعی بر آن است تا جغرافیا، فرهنگ، زبان و … لرها تحت عنوان کردی، معرفی بشود. یا دایماً جمله «بنا بر درخواست هم استانی‌های لر این برنامه را تهیه ‌کرده‌ایم، پس دیگر گله‌مند نباشید» تکرار می‌شود.
عدم استفاده از هنرمندان مطرح استانی و کشوری، که لرتبار هستند. تا تنها در صورتی که ایشان از اجرای موسیقی و شعر لری امتناع و به نواختن و خواندن موسیقی و شعر کردی اقدام نمایند از ایشان در ساخت و پخش برنامه‌ها استفاده می‌شود. این در صورتی است که به کرات و حتی از خوانندگان و نوازندگان مجالس عروسی و یا خوانندگانی از شهرهای سنندج و … که به زبان کردی می‌خوانند در تهیه و پخش برنامه‌ها ضبط‌شده و حتی زنده استفاده می‌شود. در مورد بازیگران سینما و تئاتر و دیگر هنرمندان، مشاهیر و حتی کارشناسان لرتبار استان نیز همین رویه اعمال می‌شود.
جعل تاریخی و تلقین هویتی، چه قبل و چه حین مصاحبه، توسط مصاحبه‌کننده و مصاحبه شونده. نمونه مشهور این مورد «مش ولی» است که طی آن گزارشگر به پیرمردی که خود را لر معرفی می‌کند، می‌گوید تو کرد هستی! مصاحبه‌ای که باعث رنجش همه ملت لر و اعتراضات گسترده‌ای از جانب مردم استان ایلام و سایر لرتباران (اعم از لک، مینجایی، بختیاری و …) شد.

اینجا ایلام، صدای ما را از جایی دیگر می‌شنوید

اجبار مصاحبه شوندگان لر به کردی سخن گفتن. حتی گزارش‌شده که مصاحبه‌گر قبل از ضبط مصاحبه به افراد لرتبار می‌گفته که کردی سخن بگویید و وقتی مصاحبه شونده بیان می‌کرده که بلد نیستم، مصاحبه‌گر می‌گفته که نگران نباش به تو میاموزم که چه بگویی!
در این میان اوضاع اقلیت کم جمعیت عرب مقیم جنوب غربی استان ایلام بسیار اسفبار است. چرا که ایشان کوچک‌ترین سهمی در این شبکه ندارند و به هیچ‌وجه نامی ازایشان برده نمی‌شود.
اقداماتی از این دست باعث شده تا مردم استان ایلام بجای تماشای به برنامه‌های استان ایلام برنامه‌های شبکه افلاک – شبکه استانی لرستان – را تعقیب کنند. آمار تماس‌ها و پیامک‌های ارسالی و نیز مشارکت افرادی از مناطق مختلف استان ایلام در برنامه‌های شبکه افلاک گواهی از این موضوع است. همچنین فرار و اجرای هنرمندان موسیقی و تئاتر استان ایلام در استان‌های دیگر از عوارض سیاست‌های غلط در شبکه ایلام است. سیاستی که شبکه‌های همچون «بی بی سی» و «صدای آمریکا» و شبکه‌های ماهواره‌ای معاند کردی در پیش‌گرفته‌اند. سیاستی که باعث تفرقه‌افکنی در میان مردم استان ایلام خواهد شد. مردمی که علیرغم تفاوت‌های قومی و زبانی، در طول تاریخ و به ویژه هشت سال دفاع مقدس مردانه در برابر سنگین‌ترین حملات ارتش عراق ایستادگی کرده‌اند. به نظر می‌رسد شبکه ایلام نقش درست خود را در حفظ تمامیت ارضی ایران و اتحاد اقوام بازی نمیکند و ناخواسته درگیر محتوایی است که قابل انطباق با محتوای شبکه‌هایی است که صدای گروه‌های جدایی‌طلب هستند.
بنا بر گواهی اسناد و مدارک تاریخی فراوان، از هزاران سال پیش‌تر و تا قبل از به قدرت رسیدن رضاخان، استان ایلام کنونی، بخشی از استان کرمانشاه و بخشی از شرق کشور عراق، به نام «لرستان پشت کوه» و بخشی از سرزمین لرنشین «لر کوچک» یا «لرستان فیلی» بوده است. در اوایل قاجار، حکومت «والیان لرستان» به این سرزمین محدود و پایتخت ایشان از شهر خرم‌آباد به «ده بالا» یا شهر ایلام کنونی انتقال یافت.

پایان یپام
گزارش‌گر: احد رستگارفرد

کد خبر : 25204 ساعت خبر : 11:49 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25204
اشتراک در نظرات
اطلاع از
4 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

ایلام استان لرنشینیه همه شبکه خودشون افلاک لرستان رو میبینند…کردا اینقدر پر رو هستن ک قلعه والی لر رو هم میخوان متعلق به خودشون بکنن..اگر کردا غیرت داشته باشن میدونن ک قلعه والی متعلق به والی لر لرستانه…

با عرض سلام و خسته نباشید.تشکر میکنم ازین گزارش خوبتون.آنچه بیان شد واقعیت محصه.اینا دانسته دارن نفرت پراکنی و تفرقه افکنی میکنن و جالبه کسی نیست جلوشونو بگیره.هر رئیسی عوض میشه ندیدیم سیاست سازمان عوض بشه!!!تو این شرایط حساسی که نیروهای امنیتی کشور هر روز با تروریستای وطن فروش غرب کشور درگیرن و داریم شهید میدیم،شبکه ی ایلام خوب داره نشون میده ک به قول خودشون قلب کجاست و…آماده ی فدا شدن واس چیه…

درود استاد رستگار عزیز، عالی بی، هر یسه گه موشی 🙂

لرزبانان باید دست به تجمع اعتراضی و تهیه تومار بر علیه این شبکه بزنند