تبخیر سالانه ۳۵۰۰ میلیمتر آب در سیستان و بلوچستان

تبخیر سالانه ۳۵۰۰ میلیمتر آب در سیستان و بلوچستان

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید براینکه عدم مدیریت صحیح منابع آب علت اصلی خشکی تالاب‌ها است، فصل گرما، افزایش تبخیر و وزش بادهای ۱۲۰ روزه را عامل کاهش آب تالاب هامون دانست.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، احمدعلی کیخا درخصوص آخرین شرایط  تالاب هامون، گفت: خاصیت همه تالاب‌ها به این شکل است که در فصول بارندگی دارای مقداری آب و در فصل گرم تابستان به‌دلیل خشکی هوا و تبخیر، از میزان آب کم می‌شود، بنابراین در هامون نیز در سال گذشته همانند سالیان قبل مقداری آب وارد شد اما به دلیل تبخیر بالای ۳۵۰۰ میلیمتر آب در سال استان، این میزان آب هم بخار شده است.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر از حجم آب در هامون کاسته شده است، افزود: گفته‌های مدیرکل محیط زیست سیستان در خصوص خشکی هامون صحیح است، اما باید منتظر ماند و دید در فصول سرد چه میزان آب به دریاچه وارد می‌شود؛ البته ۶۰ میلیون متر مکعب آب از چاه نیمه‌ها باید وارد  تالاب شود که مقدار اندکی از آن چندی پیش به تالاب سرازیر شد.

وی با بیان اینکه همه تالاب‌ها در فصل بارندگی از حجم قابل قبولی آب برخوردار هستند، تصریح کرد: در فصل گرما به دلیل افزایش تبخیر و وزش بادهای ۱۲۰ روزه ازمیزان آب تالاب هامون کاسته می‌شود.

تبخیر سالانه ۳۵۰۰ میلیمتر آب در سیستان و بلوچستان

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه برای حل مسائل مربوط به اکوسیستم‌های آبی از جمله رودخانه‌ها و تالاب‌ها منابع مدیریت آب در کشور باید اصلاح شود، گفت: در خوزستان با وجود بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب آب، رودخانه‌ها و تالاب‌ها دارای مشکل هستند، همچنین درگیلان با وجود بارش ۲ هزار میلیمتر بارندگی تالاب انزلی شرایط خوبی ندارد؛ از سوی دیگر در ارومیه نیز دریاچه و تالاب وضعیت قابل قبولی ندارد، بنابراین این موارد نشان می‌دهد که مدیریت منابع آب در کشور مناسب نیست.

کیخا با اشاره به اینکه اولویت اول کشور دربحث آب حوزه کشاورزی، صنعت و آب شرب است، گفت: متاسفانه با کاهش بارندگی در طی سالیان گذشته اختصاص حقابه تالاب‌ها و رودخانه‌ها سیر نزولی داشته است، بنابراین برای رفع این مشکل راهکار منطقی آن است که نگاه‌ها درمدیریت منابع آب تغییر کند؛ البته دولت تاکنون اقدامات خوبی دراین راستا انجام داده اما این اقدامات کافی نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس دهم با تاکید براینکه درحوزه کشاورزی نباید به دنبال توسعه سطح زیر کشت بود، افزود: باید بهره وری آب افزایش پیدا کند، البته در حال حاضر با افزایش سیستم‌های آبیاری تحت فشار می‌توان شاهد بهره وری در این حوزه بود اما با عملیات خاک برداری و بهبود شرایط خاک و یکپارچه سازی اراضی می‌توان به استفاده بهینه از آب کمک کرد؛ حتی اصلاح مصرف آب در حوزه خانگی نیز باید صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان نیز درباره خبر خشک شدن تالاب‌هامون گفت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته، طوفان‌های ۱۲۰ روزه و دمای بالای ۴۰ درجه و میزان تبخیر نزدیک به پنج هزار میلیمتر در سال، باعث شد در پایان فصل تابستان قسمت‌های زیادی از تالاب‌هامون خشک شود.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 25323 ساعت خبر : 9:20 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25323
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات