شبکه افلاک مروج زبان فارسی

شبکه افلاک مروج زبان فارسی

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: از چند هفته گذشته برنامه‌ای در سیمای افلاک و در قالب برنامه شونشینی در حال پخش است که مسابقه‌ای است برای خوانندگان آماتور لرستانی.

این برنامه هم مانند دیگر تولیدات این شبکه از نظر کیفیت برنامه‌سازی چنگی به دل نمی‌زند. در هر قسمت تعدادی از شرکت‌کنندگان به‌صورت زنده و با همراهی دو نوازنده کمانچه و تنبک، اجرای برنامه می‌کنند. نکته ویژه و مثبت این است که از سراسر نقاط استان و حتی شهرهای لرنشین استان‌های همسایه در این برنامه حضور پیدا می‌کنند. شرکت‌کنندگان به زبان‌های لکی، لری، بختیاری و بقیه لهجه‌های لری موسیقی خود را اجرا می‌کند.

این برنامه سعی کرده چه در اجرا و چه در ساختار مانند نمونه‌های ایرانی و خارجی اینگونه برنامه‌ها باشد که البته نکته منفی محسوب نمی‌شود و می‌تواند شروعی برای برنامه‌های پرمخاطب و سرگرم‌کننده در این شبکه باشد. ولی این کپی‌برداری دلیلی نمی‌شود که سازندگان آن یک نام فارسی را برای این برنامه انتخاب کنند.

شبکه افلاک مروج زبان فارسی

مجری لری صحبت می‌کند (هرچند که تنها افعال را لری می‌گوید)، خوانندگان لری می‌خوانند و برنامه هم از شبکه لرستان پخش می‌شود. پس نام «کی صداش بهتره» به هیچ‌وجه مناسب این برنامه نیست. این نام هیچ سنخیتی با برنامه ندارد و یک وصله ناجور است. اصلا نمی‌خواهم فارسی و لری را در مقابل هم قرار دهم اما وظیفه شبکه افلام ترویج زبان لری است نه فارسی. فارسی به جای خود و لری هم به جای خود.

نام شونشینی یک انتخاب مناسب و گرم برای یک برنامه شاد شبانه است و چه خوب بود که سازندگان برنامه شونشینی یک نام لری را مانند «کی دنگِش بیترَ؟» برای آیتم مسابقه بهترین خواننده آماتور انتخاب می‌کردند تا بتواند با مخاطب خود ارتباط بیشتری برقرار کند و این فضای محلی را بیشتر نشان دهد.

پایان پیام

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 24764 ساعت خبر : 8:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24764
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات