شک دارم برخی آثار متعلق به کلماکره باشند

شک دارم برخی آثار متعلق به کلماکره باشند

به گزارش پایگاه خبری گلونی نشست «ناگفته‌های کَلماکَره» در خانه اندیشمندان علوم‌انسانی برگزار شد.

حسن قره‌خانی، کارشناس اموال فرهنگی میراث فرهنگی در این نشست گفت: هنوز آثار زیادی از کلماکره به دست نیامده بود، اما نام کلماکره همه جا در تهران پیچیده بود.

در شهریورماه سال ۱۳۶۸ وضعیت طوری بود که کشور درگیر جنگ بود و در دو برنامه توسعه نامی از میراث فرهنگی نبرده بودند و به قول خودشان فرصت پرداخت به آن را نداشتند. در سال ۱۳۶۸ اتفاقی در تخت جمشید می‌افتد و برخی با جعل امضای یک مقام بالا، قصد می‌کنند تا یک تکه‌ از سنگ‌های آپادانا را از تخت جمشید خارج کنند.

آن زمان تمام مجموعه تخت جمشید دو نفر نگهبان بیشتر نداشت. نگهبان به یک دستگاه اطلاعاتی زنگ می‌زند و خبر می‌دهد و یک تیم عملیاتی وارد میدان می‌شود. نیروهای اطلاعاتی آن فرد را با این تکه سنگ از آپادانا تعقیب می‌کنند و در نهایت به خانه‌ای در یوسف‌آباد تهران می‌رسند و منزل را تحت نظر قرار می‌دهند.

منزل متعلق به شخصي به‌نام ع. الف بود. فرداي آن روز اثر متعلق به تخت جمشید به سمت فرودگاه می‌رود که در فرودگاه ماموران آن افراد را دستگیر می‌کنند و بعد وارد منزلش می‌شوند و اشیای زیادی را می‌بینند و برحسب اتفاق یکی از بزرگ‌ترین قاچاقچیان ایران به نام ر. ع وارد آن‌جا می‌شود و در تله ماموران می‌افتد و بعد آن‌ها به خانه‌اش می‌روند و بعد با یک خانه بزرگ پر از عتیقه مواجه می‌شوند و در آن‌جا چمدان معروفی که پر از آثار کلماکره بود را پیدا می‌کنند.

من خودم به آن خانه رفتم و تمام خانه پر بود از آثار عجیب و ناب ایرانی. بعدا از آن فرد سوال کردیم که این آثار در چمدان را از کجا آوردی که به تدریج نام کلماکره بر سر زبان‌ها افتاد و بعد از نهاوند و کوهدشت به پلدختر و غار رسیدیم.

شک دارم برخی آثار متعلق به کلماکره باشند

آن موقع یک معاون پژوهشی داشتیم که مخالف هر نوع فعالیت در زمینه میراث بود و در پنج سالی که حضور داشت، هیچ کاری صورت نگرفت. من چاره‌ای نداشتم و برای محافظت از کلماکره مقاله‌ای در مردادماه ۱۳۷۰ در کیهان نوشتم، چون هرچه اصرار می‌کردم آن‌جا بررسی شود، هیچ کس گوش نمی‌داد، ولي در آخر آن مقاله کار خودش را کرد.

قره‌خانی بعد از مشاهداتی درباره بدل‌های اشیای کلماکره گفت: در همان خانه ر.ع ما بدل‌هایی از اشیاء کلماکره پیدا کردیم. هر جایی که چیزی کشف می‌شود، بیزینسی هم درباره‌اش ایجاد می‌شود. من درباره برخی آثار منسوب به کلماکره شک دارم و این شکم را بنا بر تجربه و علم می‌گویم که ممکن است اصل نباشند و زیرخاکی باشند، یعنی تقلبی باشند. من شیئی را اصل می‌دانم که باستان‌شناس با دست خودش از خاک بیرون آورده باشد و یا سندی محکم داشته باشد. به نظر من برخی از اشیای منسوب به آن غار این‌گونه نیستند.

پایان پیام

در همین موضوع بخوانید:

کلماکره یکی از قصه‌های باستان‌شناسی ایران است

تعیین اصالت نقره‌های غار کلماکره

گنج‌های غار کلماکره چگونه به یغما رفت

کد خبر : 24785 ساعت خبر : 9:53 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24785
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

شک کردن خیلی راحت است من هم می گویم زمین گرد نیست شما ثابت کن حتمآ در جواب می گویی دانشمندان ثابت کردند من میگم خودت ثابت کن اگر ملاک حرف متخصصین و دانشمندان است اصالت اشیا غار توسط کارشناسان ثابت شده است حالا شک شما به چه دردی می خورد حتی شما و امثال شما وقتی اصالت اشیا را کارشناسان تایید کردند باز گفتید این اشیا از جایی دیگر سرقت شده در اینجا دفن شده و متعلق به اینجا نیست از این خنده دار تر جوک نشنیده بودم خلاصه شما مخالف تمدن و اصالت ملت لر هستی حالا دوباره شک کن اصلا بهتر است تو به خودت هم شک کنی