فرج علیپور: موسیقی لری زنده است

به گزارش پایگاه خبری گُلوُنی، دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان امروز چهارشنبه ۲۴ شهریورماه با اعلام برگزیدگان در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

در این دوره از جشنواره موسیقی جوان، نوازندگان لرستانی خوش درخشیدند و در چند بخش از این جشنواره بالاترین رای را از هیئت داوران به‌دست آوردند. آقایان علی‌اکبر شکارچی، فرج علیپور و رضا پرویززاده داوران بخش سرنا، کمانچه، دهل و تنبک لری بودند.

گلونی با استاد فرج علیپور یکی از داوران این جشنواره درباره این داوری گفت‌وگو کرده است:

– آقای علیپور کمانچه‌نوازان شرکت‌کننده در جشنواره شما را راضی کردند؟

سطح مسابقات خوب بود، ولی یک مقداری فکر کنم اطلاع‌رسانی خوب نبود، چون ما در لرستان نوازنده‌های خیلی قَدَر، قوی و خیلی جوانی داریم که واقعا کارشان خیلی در سطح بالاتری است. نمی‌دانم حالا یا اطلاع نداشتند یا خودشان نیامدند، ولی یک عده‌ای آمدند که از نظر بنده ضعیف بودند و به جرئت می‌توانم بگویم ما در لرستان از این بهترها را  داشتیم. دوست دارم ان‌شاءالله در آینده یک طوری اطلاع‌رسانی کنند که همه بچه‌های لرستان بیایند، چون لرستان در هر خانه‌ای بروی، یک کمانچه وجود دارد. به خاطر همین است که می‌گویم که شاید اطلاع‌رسانی خوب نبوده و یا خودشان نیامده‌اند. بقیه چیزها خوب بود و گروه‌های دیگری که آمدند در حد بالا ساز می‌زدند، یعنی اساتیدی که دیشب گوش می‌کردند به نوازندگی این بچه‌ها، انگشت به دهان مانده بودند. پسری آمده بود که هفت، هشت سالش بود و نی می‌زد و تمام استادان نی‌نوازی که در سالن بودند، احسنت گفتند. همه چیز خوب بود و خیلی عالی دارد پیش می‌رود. امیدوارم که همین‌طوری که جوان‌ها و نوجوانان علاقه‌مند هستند، تعداد افراد بیشتر شود و سعی کنند آکادمی کار کنند. کسانی که می‌آیند سعی کنند که دو، سه تا کتاب نت را بزنند و بخوانند و همه چیز را بفهمند و یاد بگیرند که برای آینده عالی است.

۲۲۰۹۰۵۲
– بچه‌های لرستان چگونه بودند؟
در کل کسانی که سرنا می‌زدند که دو تا نوجوان بودند که یکی متولد ۱۳۸۰ و دیگری ۱۳۸۴ بود که خوب بودند و اول شدند. این دو نفر جلوی اساتید سرنا زدند و اساتید به آن‌ها احسنت کنند. خدا رحمت کند استاد شاه‌میرزا مرادی که در فرانسه لقب مروارید اقیانوس گرفت. ما فکر کردیم که سرنا از بین رفته، ولی استادشاه میرزا مرادی باعث شد که این ساز پابرجا بماند و ما الان نوازنده‌های سرنای خیلی خوبی داریم و موسیقی لری زنده و بالنده است.

پایان پیام

کد خبر : 25309 ساعت خبر : 8:14 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25309
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات