لایحه جامع میراث فرهنگی کشور در دست تهیه است

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: تیم مشاور در سازمان میراث فرهنگی مشغول تهیه لایحه جامع میراث فرهنگی کشور است که ظرف ۴ ماه آینده این لایحه به دولت و ظرف یکسال آینده به مجلس ارائه می‌شود، در این لایحه نحوه احیا و تبدیل اماکن میراثی و تاریخی پیش بینی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مسعود سلطانی‌فر ظهر امروز ۷ شهریور ماه با حضور در برنامه زنده گفت‌وگوی اجتماعی رادیو گفت‌وگو به تشریح دستاوردها و فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی طی سه سال گذشته پرداخت.

سلطانی‌فر در ابتدا با اشاره به اینکه ارزش میراث فرهنگی کشور از ذخایر بانک مرکزی بیشتر است، گفت: برگرداندن ۴ محموله اشیا تاریخی به کشور و ثبت جهانی ۵ اثر میراثی ایران در یونسکو و ثبت ٢١ اثر در فهرست میراث دفاع مقدس و انقلاب اسلامی از جمله مهمترین اقدامات ما در حوزه میراث فرهنگی است.

وی گفت: در حوزه صنایع دستی، ایران یکی از سه ابرقدرت جهان در این بخش است و ۴۴٠ میلیون دلار صادرات صنایع دستی در سه سال اخیر داشته‌ایم که معتقدیم این رقم تا یک میلیارد دلار قابل افزایش است.

سلطانی‌فر تصریح کرد: تصویب ۴ شهر کشور به عنوان شهر جهانی صنایع دستی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید است. شهرهای مشهد، لالجین، تبریز و اصفهان، ۴ شهر جهانی ایران است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در سه سال گذشته با توجه به استقبال گردشگران از اقامتگاه‌های بوم‌گردی، این اقامتگاه‌ها از ۴۰ به ۳۰۰ مورد افزایش یافته است.

وی افزود: امروز با وجود اینکه نسبت به سال ۹۴ با رشد ۳۰ درصدی در حوزه ورود گردشگران خارجی مواجه هستیم، اما از هدف سند چشم‌انداز که رسیدن به ٩ میلیون گردشگر است، عقب هستیم.

سلطانی‌فر تصریح کرد: ۴٠ کشور به عنوان کشورهای هدف در حوزه گردشگری خارجی مشخص شده است و تاکنون در ٢١ کشور دفتر اطلاع‌رسانی توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده است.

وی گفت: ١٣ گروه تلویزیونی خارجی برای تهیه گزارش از جاذبه‌های گردشگری ایران دعوت شده و به ایران آمده‌اند تا جاذبه‌ها و ظرفیت‌های کشور را به جهانیان معرفی کنند.

سلطانی‌فر افزود: مصاحبه گردشگران غربی که به ایران سفر کرده‌اند با رسانه‌های خودشان، نشان می‌دهد که با سفر به ایران و دیدن واقعیت‌های کشور ما، ذهنیتشان نسبت به ایران کاملاً تغییر کرده و مثبت  شده است، ما معتقدیم هیچ ابزاری کارآمدتر از گردشگری در دیپلماسی عمومی ایران نیست.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: سالیانه ١٠ تا ١۵ قطار گردشگری وارد کشور شده است که این نوع گردشگری نشان دهنده امنیت و ثبات و جاذبه‌های فراوان ایران است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: آمار گردشگران خارجی ورودی به ایران بر اساس اطلاعات پلیس مهاجرت ناجا و بسیار دقیق است.

وی ادامه داد: با اشاره به اینکه تسهیلات صدور ویزا یکی از مهمترین اقدامات در حوزه گردشگری برای تمام کشورها است، تسهیلات صدور ویزای فرودگاهی  در دولت تدبیر و امید ابتدا به یک ماه و سپس به سه ماه افزایش یافته است.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه نیمی از گردشگران ورودی به ایران گردشگر مذهبی و زیارتی هستند، گفت: صدور ویزای الکترونیکی به صورت آزمایشی شروع شده و تا پایان امسال عملیاتی می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: تیم مشاور در سازمان میراث فرهنگی مشغول تهیه لایحه جامع میراث فرهنگی کشور است که ظرف ۴ ماه آینده این لایحه به دولت و ظرف یکسال آینده به مجلس ارائه می‌شود، در این لایحه نحوه احیا و تبدیل اماکن میراثی و تاریخی پیش‌بینی خواهد شد.

سلطانی‌فر افزود: سازمان میراث فرهنگی برای انجام وظایف خود، نیازمند همگرایی همه دستگاه‌ها است و این همگرایی اکنون وجود دارد، امروز شاهد هستیم که حفظ میراث ارزشمند فرهنگی کشور برای اکثریت مسؤولان کشور به فضیلت تبدیل شده است.

پایان پیام

کد خبر : 24036 ساعت خبر : 6:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24036
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات