کاربران مجازی مخرب طبیعت لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کاربران لرستانی فضای مجازی را می‌توان در چهار دسته مهم طبقه‌بندی کرد. یکی آن‌ها که فقط به پیشینه شهرها و تاریخ استان می‌پردازند و کاری با دوران معاصر ندارند، یکی آن‌ها که در حوزه موسیقی و به اشتراک گذاشتن کلیپ‌ها و رقص‌های لری کار می‌کنند، یکی آن‌هایی که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی لرستان را معرفی می‌کنند و آن‌ها که در فضای مجازی کار خبری انجام می‌دهند.

اما آن‌ها که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان را معرفی می‌کنند، خود به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول شامل تورلیدرها و کارشناسان گردشگری و تاریخی هستند که با هدف گردشگری مسئولانه این جاذبه‌ها را معرفی می‌کنند. دسته دیگر برخی کاربران ناآگاه هستند که به صورت احساسی از این جاذبه‌های کمتر شناخته شده عکس و فیلم منتشر می‌کنند و مردم را ترغیب می‌کنند که بیایند و لرستان زیبا را ببینند.

بدیهی است که اینگونه تبلیغ‌های کورکورانه می‌تواند طبیعت آن مناطق را در اندک زمانی کوتاه با دگرگونی مواجه سازد؛ به ویژه این ‌که بدانیم لرستان مرکز گردشگری بسیاری از مردم استان‌های همجوار خود است و آن‌ها به‌ویژه در بهار و تابستان، رودها و آبشارها و تفرجگاه‌های لرستان را برای گردشگری انتخاب می‌کنند.

اتفاق بد در تنگه هلت

اتفاقی که برای تنگه هلت در چند روز گذشته افتاد، باید برای ما درس عبرت باشد. اینکه یک منطقه بکر و ناشناخته را اینطور بی‌محابا معرفی کنیم و حتی هنگام معرفی آن یک هشدار محیط زیستی ننویسیم و از مردم نخواهیم به‌طور مسئولانه به آن‌جا سفر کنند، خیانت در امانت است؛ امانتی که خدا در اختیار ما قرار داده است.

به نظر می‌رسد حوزه گردشگری استان لرستان هم درگیر کاربران بی‌سواد، بی‌تجربه، ناآگاه و احساساتی است و باید برای این حوزه چاره‌ای اندیشید. ما باید در فضای مجازی طوری رفتار کنیم که گردشگری مسئولانه را ترویج دهیم، نه این‌که نشانی و محل دقیق این مناطق بکر را در اختیار کاربرانی بگذاریم که جز تخریب طبیعت، کار دیگری بلد نیستند. جالب این‌جاست که این کاربران، یعنی آن کاربران نابلد، علاوه بر اینکه هیچ هشدار محیط زیستی در کنار عکس و فیلم مناطق تفریحی منتشر نمی‌کنند، بلکه هیچ هشدار امنیتی را هم لحاظ نمی‌کنند. مثلا نمی‌گویند در فصل بارندگی و در هنگام بارندگی وارد تنگه هلت نشوید و یا درباره احتمال سست‌بودن و فرسوده بودن پل معلق دره خزینه هیچ هشداری به کاربران نمی‌دهند.

در چند روز گذشته تورلیدرها و برخی خبرنگاران متعهد همچون عباس ملکی و یا کسانی که در زمینه گردشگری کار علمی می‌کنند مانند حامی دولتشاه تصاویری از تنگه هلت منتشر کردند و هدفشان نشان‌دادن جذابیت‌های کمتر شناخته‌شده لرستان با هدف گردشگری مسئولانه بود، اما دیگر کاربران این تصاویر را بدون هر هشدار محیط زیستی منتشر کردند. حالا پرسش اصلی این‌جاست؛ آیا تورهای گردشگری که در استان لرستان فعالیت می‌کنند، همه گردشگری مسئولانه را در دستور کار خود قرار می‌دهند یا ما به زودی شاهد زباله‌ها در تنگ هلپ و دیگر مناطق کمتر دیده‌شده لرستان خواهیم بود.

پایان پیام

گزارش‌گر: پاپی‌سلیمانی

کد خبر : 25203 ساعت خبر : 11:45 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=25203
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات