کریدورهای مردمی برای حفاظت از یوزپلنگ

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نشست خبری آقای هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و مرتضی اسلامی مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی با موضوع بررسی فعالیت‌های صورت گرفته و چالش‌های فراروی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی برگزار شد.

هومن جوکار با اشاره به این که در منطقه یزد سه سال است که یوز ماده مشاهده نشده است گفت: در برخی مناطق مانند میان‌دشت افزایش تعداد یوز مشاهده شده است اما در دوربین‌گذاری‌ها یوز ماده در یزد مشاهده نکرده‌ایم و آنجا فقط چهار یوز نر پایش شده است. جوکار گفت: ما در طول سه سال شش یوز را در جاده عباس‌آباد یعنی جاده‌ای که از تهران به سمت مشهد می‌رود از دست داده‌ایم. این جاده بین دشت توران و میان‌دشت واقع شده است و یک کریدور مهاجرتی یوز است. باید بدانید ما ۵ قلاده یوز را در دو تصادف از دست داده‌ایم. یوز وابستگی گروهی دارد و اگر یکی زیر ماشین برود بقیه او را رها نمی‌کنند و آنها هم تلف می‌شوند. جوکار با اعلام خبر آمادگی وزارت راه برای فنس‌کشی منطقه گفت: آمادگی برای شروع کار فراهم است و قصد داریم تا قبل از آغاز زمستان که تحرکات یوز برای جابجایی بیشتر است دو طرف جاده را به طول ۱۲ کیلومتر فنس‌کشی کنیم و همچنین چند زیرگذر را برای عبور و مرور یوز ساماندهی کنیم.

جوکار به کریدورهای مردمی حفاظت از یوز هم اشاره کرد و گفت: کریدور مردمی بین بافق و کالمند و یا در کوه‌انجیر بسیار موفق عمل کرده است و الان افزایش جمعیت پستانداران را در آنجا شاهد هستیم و البته باید بگویم یوزپلنگ از بافق خارج شد چون پلنگ در آنجا رشد کرد و زیاد شد. جوکار اضافه کرد: همچنان در بین میان‌دشت و توران نیاز به کمک سمن‌ها و نیروهای مردمی داریم. هم برای پایش و هم برای حفاظت.

پایان پیام

مشروح نشست را اینجا بخوانید

 

کد خبر : 24223 ساعت خبر : 10:25 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24223
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات