اقتصاد محیط زیست دریاچه گهر را نجات خواهد داد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، احمد گودرزی فوق لیسانس مهندسی منابع طبیعی و محیط زیست است. ۱۴ سال سابقه در مناطق مختلف کشور دارد. او مسئول سد زاینده‌رود، محیط‌بان، کارشناس، مسئول پایش و آزمایشگاه بوده است و معاونت‌های مختلفی در شهرهای مختلف داشته است و حالا رئیس منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه لرستان است. گودرزی از جمله افرادی بود که شهریور ماه برای گذراندن دوره آموزشی از طرق سازمان حفاظت محیط زیست به اتریش اعزام شد. با او درباره این دوره آموزشی گفت‌وگو کرده‌ایم.
گودرزی درباره این دوره گفت: برنامه آموزشی که در کشور اتریش برگزار شد، یک تفاهمنامه زیست محیطی برای آموزش بین محیط‌بانان بود. این کار با مدیریت سرکار خانم ابتکار که رئیس سازمان هستند بود و تفاهمنامه‌ای به امضا رسید که مسئولان پارک‌های ملی کشورمان از مناطق چهارگانه‌مان و کسانی که قدرت انتقال این آموزش و دوره‌ها را دارند، در این نشست‌ها انتخاب شدند. افرادی انتخاب شدند و این افراد با مسئولانی همراه ما بودند و روی هم ۱۱ نفر بودند که دو نفر به‌عنوان مسئول بودند. یک رویکرد و یک حرکت بسیار نوین و قوی‌ را یاد دادند و چگونگی آموزش در پارک‌های ملی کشورهای اروپایی. خیلی خوب است که در تک تک مناطقی که در استان‌های کشورمان هستند، این دوره‌های نوین آموزش فراگیری شود و انتقال داده شود. این دوره از آموزش بیشتر برای آموزش حفاظت از محیط زیست در پارک‌های ملی و حوزه‌های آبی – تالابی کشور بود. در این حوزه‌ها چیزهایی که دیدیم و جالب بود این بود که مردم بیشتر جوامع پارک‌های ملی‌شان دخالت داشتند. یعنی بیش از ۲۰ درصد حفاظت از پارک‌ها را خودِ مردم به‌عهده داشتند. هر اتفاقی در آن‌جا بیفتد، حتی مدیریت‌ آتش‌سوزی و مدیریت سمن‌های محیط زیستی آن‌جا را مردم به‌عهده داشتند، در صورتی که در ایران فقط محیط‌بانان باید همه کارها را انجام دهند. در آن‌جا هر اتفاقی که بیفتد اعم از آتش‌سوزی، تخریب، صید و شکاری که به‌ندرت اتفاق می‌افتد و… مردم آن‌جا خودشان جلوگیری می‌کنند. در تمام پارک‌های ملی‌شان رستوران‌های شیک، خوابگاه‌های خوب و امکانات ایچنینی موجود بود.
احمد گودرزی دوره‌های علمی سفر را این طور تشریح کرد: یک دوره آشنایی با اقتصاد محیط زیست و دوره‌های صنعت اکوتوریسم در منطقه و چگونگی ارزیابی اثرات صنعت گردشگری در پارک‌های ملی که چه تاثیری دارد و آیا تاثیرش مخرب است و یا نیست، که ما دیدیم که خیلی هم خوب است. در پارک‌های ملی آن‌جا دیدیم که یکسری از مردم فقط با دوچرخه می‌توانند دور بزنند و موتورسیکلت ممنوع است. در پارک‌های ملی‌شان در شهرهای مختلف بروشورهایی توسط خود مردم جهت حفظ محیط زیست در بین گردشگران پخش می‌شد که این خیلی خوب بود.

رئیس منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه ادامه داد: این سفر بسیار برای من جالب توجه بود. در کشور ما متاسفانه گردشگران زیاد به حفظ محیط زیستشان اهمیت نمی‌دهند، ولی ما در آن‌جا دیدیم که گردشگران می‌آمدند، در کنار مسئولان محیط زیستشان و دوشادوش آن‌ها کار می‌کردند. ما در آن‌جا با دوره پرنده‌‌نگری آشنا شدیم. اگر در کشور خودمان راجع به گردشگری در مناطق حفاظت‌شده یا پارک‌های ملی‌مان اول بسترهای گردشگری فراهم شود، خیلی بهتر است. در دریاچه گهر در سه، چهار ماه بالای ۲۵ هزار نفر گردشگر داشتیم و با این روند و بدون هیچ آموزش و اطلاع‌رسانی‌ای، متاسفانه دچار تخریب خواهیم شد.
احمد گودرزی می‌خواهد تجربیات این سفر را در سال آینده  به اجرا بگذارد. او می‌گوید:
صددرصد. ما الان آمدیم و شروع کردیم و یک پیشنهاداتی نوشتیم که اگر خدا بخواهد بروشورهایی تحویل مردم بدهیم که در مناطقی که گردشگر می‌خواهد بیاید، جایگاه‌های خوبی تهیه کنیم. مثلا جایگاه خوراک‌پزی برایشان فراهم کنیم و… ما در اشترانکوه جوامع روستایی را داریم که بیشترین تخریب را دارند، باید آنها را آموزش بدهیم و کارگاه‌های آموزشی برایشان برگزار کنیم. اگر بشود رودخانه‌های حفاظت‌شده‌مان را دوربین‌گذاری کنیم خیلی می‌تواند در حفظ و نگهداری آن‌ها مثمرثمر باشد.
گودرزی که خود تجربه‌ای ۱۴ ساله را در کارنامه دارد در پایان سخنان گفت: در ابتدا باید از خانم ابتکار تشکر کنم که زحمت این کار را کشیدند. من واقعا بعد از ۱۴ سال سابقه کاری، موافقم که هر ماه باید از محیط‌بانان، مسئولان مناطق، ادارات و کارشناسان بخواهند که بروند و دوره‌های آموزشی مختلف در داخل کشورمان ببینند و این یک بستر خوبی خواهد بود که آشنایی پیدا کنند از انواع مدیریت‌ها در کشورهای مختلف. آن چیزهایی که داریم خیلی خوب است، ولی آن چیزهایی که نداریم را بهتر بتوانیم مدیریت کنیم. ما باید اقتصاد محیط زیست را در نظر بگیریم. باید در راستای توسعه پایدار بکوشیم، چون محیط زیست متعلق به آیندگان است و امانتی است در دست ما.
پایان پیام

کد خبر : 26822 ساعت خبر : 8:56 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26822
اشتراک در نظرات
اطلاع از
2 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

سلام
جناب مهندس گودرزی از جمله افرادی بوده که در زمینه حفاظت و فرهنگ سازی استفاده از محیط زیست موفق بوده اند. در رابطه به بحث جامعه روستایی جنگل نشین علاوه بر فرهنگ سازی و آموزش استفاده و بهره برداری از جنگل ها ؛ باید به دنبال گاز رسانی به این مناطق بود. یا استفاده از انرژی خورشیدی و… .

سلام.دست شما درد نکنه واقعا رسیددگی میکنین. انشالله خداوند یار و نگهدارتون باشه . بهتون خسته نباشید میگم