اولین تصویر رنگی یک خرس در ارتفاعات خرم آباد ثبت شد

تصویر یک قلاده خرس قهوه‌ای در زیستگاه‌های جنگلی جنوب شرق شهرستان خرم‌آباد ثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان با اعلام این خبر گفت: استان لرستان دارای تنوع زیستی بالایی است و بسیاری از مناطق لرستان به لحاظ وجود این گونه‌ها ارزش حفاظتی بالایی دارد.

فتحی بیرانوند در ادامه افزود: بر اساس گزارش اتحادیه جهانی حفاظت شکار غیرمجاز، استفاده دارویی از اعضای بدن خرس (اعتقاد به خرافه) و تخریب زیستگاه از عوامل اصلی تهدید خرس در زاگرس می‌باشند.

وی گفت: اطلاع‌رسانی و آموزش، جلوگیری از رویارویی‌های ناخواسته، رفع جذابیت برای خرس، بیمه کردن محصولات به‌ویژه کندوهای عسل در برابر آسیب خرس‌ها می‌توانند روش‌های موثری در کاهش و مدیریت تعارض و حفاظت از چنین گونه‌هایی محسوب شوند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در این باره اظهار داشت: کار‌شناسان اداره نظارت برامور حیات وحش اداره کل محیط زیست لرستان با کارگذاشتن دو دستگاه دوربین تله‌ای موفق به ثبت تصویر یک قلاده خرس قهوه‌ای در مهرماه سال جاری در زیستگاه جنگلی جنوب شرق شهرستان خرم‌آباد شدند و این تصاویر مستندات غنای گونه‌ای در این منطقه می‌باشد.

همچنین معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست لرستان اظهار داشت: خرس قهوه‌ای با نام علمی Ursus arctos بزرگ‌ترین گوشتخوارخاورمیانه است و به عنوان گونه سرطاق یا چتر مطرح است رنگی متفاوت از قهوه‌ای تیره تا زرد بور دارد. زیستگاه این گونه مناطق جنگلی خزر، ‌ ارسباران، زاگرس در علفزاری مرتفع کوهستانی نزدیک جنگل می‌باشد. پراکنش این گونه از خراسان شمالی تا آذربایجان تا لرستان، خوزستان و فارس می‌باشد.

 الهام برنا بیان داشت: خرس شبگرد است و به‌صورت انفرادی زندگی می‌کند. فرد بالغش حدود ۲۵۰ کیلوگرم وزن دارد. دارای نرخ زاد و ولد پایینی است و هر دو تا سه سال یکبار تولید مثل می‌کند. از این رو نابودی هر فرد از جمعیتش ضربه شدیدی به تجدید نسل و بقاء جمعیت گونه در زیستگاهش وارد می‌کند. خرس همه‌چیزخوار است و از لحاظ تنش‌های غذایی کمتر در معرض تهدید است. خرس جزء معدود گونه‌های جانوری است که دشمن طبیعی ندارد و تنها دشمن آن انسان است.

وی در پایان از تلاش‌های همکاران اداره نظارت بر امور حیات وحش تشکر و قدردانی نمود.

پایان پیام

کد خبر : 26322 ساعت خبر : 2:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26322
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات