جازموریان در انتظار تصمیم تهران است

رئیس اداره محیط زیست طبیعی استان کرمان گفت: در زمینه بیابان‌زدائی و جلوگیری از فرسایش بادی در استان کرمان اقدامات خیلی خوبی انجام شده است.
قاسم شکری‌زاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی افزود: با همکاری دوستان اداره منابع طبیعی بادشکن‌های بیولوژیک و غیربیولوژیک احداث شده است؛ همچنین برای تثبیت شن‌های روان ما اقدام به درختکاری کرده‌ایم. امسال هم مشترکا طرح‌هایی مثل تهیه و تولید نهال، جلوگیری از هجوم شن‌های روان به مناطق مسکونی و مراکز و تاسیسات حساس، در دست اقدام است.
این مسئول با بیان این‌که سازمان محیط زیست برنامه‌هایی در راستای پایش ریزگردها دارد، بیان کرد: تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا و گرد و غبار در استان کرمان محدود است؛ اکثر شهرستان‌های جنوبی و شرقی ما که در معرض ریزگرد قرار دارند، فاقد ایستگاه هستند.
وی افزود: ما پیگیری‌های لازم از طریق مراجع استانی و ملی انجام داده‌ایم که این ایستگاه‌ها را به ما بدهند تا بتوانیم با پایش ریزگردها، به مردم اطلاع‌رسانی کنیم و آگاهی بدهیم.
رئیس اداره محیط زیست طبیعی استان کرمان با تاکید بر لزوم جلوگیری از فرسایش بادی، گفت: شهرستان‌های شرقی ما مثل ریگان و فهرج تحت تاثیر بادهای ۱۲۰ روزه سیستان قرار دارند و به همین دلیل مهم‌ترین اقدامی که ما باید انجام بدهیم، جلوگیری از فرسایش بادی است.
قاسم شکری‌زاده اظهار داشت: اقداماتی همچون احداث بادشکن، مالش‌پاشی، اختصاص کانال‌های رسوبی، تله‌های رسوب‌گیر و کاشت درختان جهت جلوگیری از بیابانی شدن، جز وظایف اداره منابع طبیعی است.
این مسئول ادامه داد: بخشی که جز وظایف ماست، بحث تقویت ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا و گردوغبار است تا در مواقع بحرانی بتوانیم به کمیته‌ی مدیریت بحران و دانشگاه علوم پزشکی اطلاع‌رسانی کنیم تا آن‌ها نیز شرایط بهداشتی هوا را به مردم اطلاع بدهند و مردم بتوانند جهت انجام فعالیت‌ها و کارهای روزمره‌ی خود تصمیم‌گیری کنند.
وی در خصوص تاثیر خشکی تالاب‌های جنوب استان کرمان بر تغییر اقلیم، بیان کرد: خشکیدگی تالاب‌هایی که ما در جنوب استان داریم، مثل تالاب جازموریان، متاثر از برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی است که قطعا باعث افزایش خشکی هوا و گرد و غبار و تحت تاثیر قرار گرفتن اقلیم منطقه خواهد شد.
رئیس اداره محیط زیست طبیعی استان کرمان ادامه داد: ما با هماهنگی دفاتر ستادی و تلاش و پیگیری استاندار کرمان، پیگیر تشکیل کارگروه احیای تالاب جازموریان هستیم؛ پیش‌نویسی هم برای بحث کارگروه تالاب جازموریان آماده شده که در استان در حال بررسی است و امیدواریم دولت محترم هم حمایت کند و اعتبارات لازم را برای جلوگیری از روند خشک شدن و از بین رفتن پوشش گیاهی بستر و اطراف تالاب و کنترل گرد و غبار، اختصاص دهد.
قاسم شکری‌زاده در رابطه با جزئیات کارگروه احیای تالاب جازموریان افزود: این کارگروه نیازمند این است که چهارچوبش مصوب شود. ما شرح خدمات را نوشته‌ایم و کارهای آن در استان انجام شده و مقرر است که به شورای عالی آب فرستاده شود تا آن‌جا در خصوص این حوزه آبریز تصمیم‌گیری شود.
این مسئول در پاسخ به این‌که فعالیت کارگروه احیای تالاب جازموریان از چه زمان آغاز خواهد شد، اذعان داشت: این موضوع دست ما نیست؛ چراکه بعد از بررسی در استان، کار وارد فرآیند کشوری می‌شود و ما نمی‌توانیم قولی بدهیم.
پایان پیام
گفت‌وگو: سیدعماد موسوی

کد خبر : 26369 ساعت خبر : 8:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26369
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات