درباره طبیعت تربیت غلط داریم که باید اصلاح بشود

درباره طبیعت تربیت غلط داریم که باید اصلاح بشود

یلدا ضمیری در نشست تغییر اقلیم و تورهای گردشگری گفت: بحث امروزمان یک کمی ناراحت‌کننده است، ولی من خیلی خوشحالم از این‌که داریم این بحث‌ها را پی می‌گیریم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ضمیری تورلیدر و فعال محیط زیست گفت: من شاید به عنوان یک شاهد این‌جا دعوت شده‌ام، برای این‌که شهادت بدهم که در سال‌های قبل که من کارهای گردشگری می‌کردم و طبیعت می‌رفتم، با الان که داریم این کار را می‌کنیم، چقدر از طبیعت‌مان از بین رفته است.

از نظر من آدم خیلی باید پوست کلفت باشد و در این رشته کار کند و صدایش هم در نیاید. ما خیلی صبوریم. راستش را بخواهید، همه مردم خیلی صبور هستند. می‌شود این‌جا را با بیان خاطراتی از تخریب طبیعت احساسی کرد و داستان‌های غم‌انگیز گفت، ولی من فکر می‌کنم بیان این‌ها بدون راه حل مثل غرزدن می‌ماند و من خوشم نمی‌آید آدم مدام غر بزند.

ضمیری افزود: همیشه معتقد بودم و همه جا هم گفتم که تغییر فرهنگ را باید از خانم‌ها شروع کرد، چون مادران خانه هستند. اگر امروز جوانی، جایی رفته بالای درخت یا یک اثر فرهنگی و دارد یادگاری می‌نویسد، مادرش به او یاد نداده است.

انسان چند دسته آلودگی در طبیعت ایجاد می‌کند. آلودگی فیزیکی؛ آلودگی‌هایی مانند گذاشتن زباله، و حتا از طریق از بین بردن درختان، گیاهان و ایجاد پاکوب اکوسیستم جنگل را به هم می‌زنیم و یکسری حیات را از بین می‌بریم. این خودش یعنی ضربه زدن به طبیعت. یا آلودگی صوتی ایجاد می‌کنیم و با آن سروصداهایی که در طبیعت تولید می‌کنیم، موجوداتی را که در آن‌جا زندگی می‌کنند اذیت می‌کنیم.

درباره طبیعت تربیت غلط داریم که باید اصلاح بشود

او با بیان خاطره‌ای از تبت ادامه داد: در سفری که به تبت داشتم با گروه می‌خواستیم کنار رودخانه آتش روشن کنیم و غذا بخوریم. البته تبت خیلی درخت ندارد و آب و طبیعت برای مردم آنجا خیلی مقدس است.

مثل ایرانی‌های قدیم که طبیعت خیلی برایشان مقدس بود. ما از راننده‌مان خواهش کردیم که ما می‌خواهیم یک جایی آتش روشن کنیم و غذا درست کنیم که ناهار بخوریم. نمی‌فهمید اصلا منظورمان چیست و با ایما و اشاره به ایشان فهماندیم و گفت آهان فهمیدم. بعد ما را برد یک جایی بود مثل یک رستوران تو راهی. و ما گفتیم نه، ما می‌خواهیم آتش روشن کنیم. دست من را گرفت و برد تنور نشانم داد و گفت چیزی که شما می‌خواهید، این است. یعنی اصلا در ذهن‌شان نمی‌گنجید که یعنی چه و چرا ما می‌خواهیم آتش روشن کنیم.

من در آن‌جا پیش خودم گفتم که ما داریم اشتباه می‌کنیم و این‌ها کار درستی انجام می‌دهند و آتش جایش در تنور است. واقعیتش این است که انگار مثلا ما یکسری تربیت‌های غلط داریم همه‌مان و این‌ها را باید اصلاح کنیم. کار هم کار فرهنگسازی است، کاری است که باید آرام آرام پیش برود. وقتی می‌رویم سفر همین نکته‌های کوچک را تذکر بدهیم و یادآوری کنیم.

من در تورهایم برنامه جمع‌آوری زباله را می‌گذارم و به همه مسافرانم می‌گویم ما کارمان زباله جمع کردن نیست و من نمی‌گویم شما کیسه پلاستیک دست بگیرید و دستکش یکبار مصرف دست کنید و زباله جمع کنید،‌ کار ما فرهنگ‌سازی است. زباله جمع می‌کنیم تا دیگران هم یاد بگیرند.

ضمیری با اشاره به مشکلات در کنترل تورهای غیرمجاز گفت: ما الان سالیان سال است داریم با شرکت‌های مختلف مجوزدار در سازمان میراث فرهنگی با مسئولان و مدیران جلسه می‌گذاریم و راهکار می‌دهیم. مگر چند تا سازمان یا شرکت گردشگری هستند که مجوز اجرای تور دارند؟

اسامی‌شان را لیست کنید و این‌جا سر ورودی پلنگ دره بایستید و اگر مثلا کسی جزو این‌ها نبود، نگذارید تور را بیاورد. چقدر جلسه گذاشتیم؟

چه فایده‌ای داشت؟ گفتند سیستم را مکانیزه می‌کنیم، به شما کد می‌دهیم و کد را ببرید فلان جا و از این داستان‌ها. مگر کل ایران را می‌شود چنین کاری کرد؟

مگر ورودی پلنگ دره یک راه دارد که کیوسک بگذارند و مواظب باشند. اینجوری نمی‌شود که این آدم‌هایی که تورلیدر نیستند کسانی هستند که یا دوره تورلیدری نگذرانده‌اند و یک سردسته‌اند در حقیقت که فقط سردسته یک گروه می‌شوند، این‌ها را راه می‌اندازند می‌آورند آن‌جا و یک آمپلی فایر هم به کمر خودشان وصل می‌کنند و با صدای بلند در جنگل خیلی حال می‌کنند و بزن و برقص و آتش روشن کردن و کباب درست کردن و از این داستان‌ها را دارند. کاری که باید بکنیم فرهنگ‌سازی و آگاه کردن مردم است.

من معتقدم هر بلایی که داریم سر طبیعت می‌آوریم، به واسطه کارهای ماست.

کارهایمان برمی‌گردد به سمت خودمان. واقعا تغییر اقلیم بر اثر همین است. تغییر اقلیم به خاطر دست زدن به طبیعت است. اکوسیستم طبیعت را وقتی دست بزنیم، تغییر اقلیم داده‌ایم. گرم شدن با سرعت زیاد کره زمین، یکی از علت‌هایش دستکاری طبیعت است.

انقراض تمام گونه‌ها، علت اصلی‌اش تخریب محیط زیست است. موقعی که یک منطقه جدید معرفی می‌شود یا کسی می‌گوید که می‌خواهد منطقه جدید معرفی کند، باید فاتحه‌اش را بخوانیم.

اگر پای مردم ناآگاه به آن‌جا برسد، متاسفانه دیگر چیزی از آن‌جا باقی نمی‌ماند. به نظر من دلیل اصلی از بین رفتن یا تخریب طبیعت ما، ناآگاهی مردم است، پس باید آگاهشان کرد. مردم ما نمی‌دانند؛ واقعا دوستان درست می‌گویند که ما پوشک بچه در طبیعت جمع کرده‌اند و این از آگاه نبودن مردم است.

درباره طبیعت تربیت غلط داریم که باید اصلاح بشود

این فعال محیط زیست درباره درآمد پایدار از طبیعت گفت: مردم بومی ما حتی نمی‌دانند چگونه باید از این چیزی که دارند، از آن نگهداری کنند و این برایشان درآمد بشود، یعنی بتوانند درآمد همیشگی و پایدار داشته باشند.

ما در ترکیه عین باداب‌سورت خودمان را داریم، البته به میزان خیلی وسیع‌تر، منتها برای ما رنگی است و هفت رنگ است و در طلوع و غروب خورشید رنگ‌هایش عوض می‌شود و در ترکیه حوضچه‌هایی که دارند، کلسیم سفید است و آبش هم فیروزه‌ای می‌شود. آنجا از دم در باید کفش‌هایت را دربیاوری و پابرهنه بروی.

یک تکه‌اش را گذاشته‌اند برای استفاده مردم که از کل دنیا بیایند آن‌جا و این کلسیم‌ها را برای درمانش بمالند به بدنشان. از دم در ورودی شما باید کیلومترها پیاده با پای برهنه بروید تا استفاده کنید. یک منطقه بسیار بزرگی‌اش هم حصار کشیده‌اند و اجازه نمی‌دهند کسی وارد آن منطقه شود که حفظ کنند آن‌جا را.

ولی باداب‌ سورت را اگر کسانی ۱۰ سال پیش رفته باشند و الان بخواهند بروند، واقعا اشکشان درمی‌آید چون خشک شده و هیچ چیز از روی این حوضچه‌ها نمانده است. من شاسی‌بلند دیده‌ام که رفته روی آن حوضچه‌هایی که هر میلیمترش شاید هزاران سال طول بکشد تا ساخته شود.

من فکر می‌کنم که این سه تا موضوع است که باید روی این‌ها کار کنیم. اول توجه به راهنماها چون راهنماها خیلی می‌توانند مفید باشند برای طبیعت به شرط دیدن کلاس‌های آموزشی، دوره‌های مختلف و… البته برخی تورها راهنماهایی که اشتباه می‌کنند را اخراج می‌کنند که بیرون کردن راهنماها برای ما هزینه دارد.

اگر بشود این‌ها را تربیت کرد و آموزش داد، خیلی بهتر است. به هر حال این الان این‌جا کار نکند، می‌رود برای خودش گروه جمع می‌کند و تور می‌برد و همان بلایی که ما نمی‌خواهیم سر طبیعت‌مان بیاید، سر طبیعت می‌آورد.

دوم باید برای مردم جا بیندازیم که هر کاری که می‌کنید، هر بلایی که سر طبیعت می‌آورید، به بدن و سلامتی خودتان ضربه می‌زنید. این کارهایی که می‌گوییم را خواهش می‌کنم خودمان انجام بدهیم و الگو بشویم برای بقیه. با الگوسازی می‌توانیم فرهنگ‌سازی کنیم.

کار دیگری که از دستمان برمی‌آید، منع کردن مردم است از ثبت‌نام کردن در تورهای ارزانقیمت که شاد شاد شاد و غیرمسئولانه تور برگزار می‌کنند. تا جایی که می‌توانیم باید جلوی این کار را بگیریم.

دیگر سخنرانی‌‌های این نشست را بخوانید

عکس از انوشه میرمجلسی

پایان پیام

درباره طبیعت تربیت غلط داریم که باید اصلاح بشود

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

 

کد خبر : 26178 ساعت خبر : 12:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26178
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات