سرنا ساز زندگی است

سرنا ساز زندگی است

ساز سرنا همیشه همراه لرها است، چه در شادی‌ها و چه در عزاها و جزو شاخصه‌های اصلی موسیقی لرستان است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ساز سرنا به تدریج جای خود را در میان سازهای اصلی موسیقی لری پیدا می‌کند. در سال‌های گذشته نوازندگان جوان لرستانی اشتیاق بیشتری برای فراگیری این ساز پیدا کرده‌اند که یکی از دلایل این گرایش، بی‌تردید ظهور یک نوازنده چیره‌دست است. احسان عبدی‌پور یکی از کسانی است که جان تازه‌ای به سرنا داده است و حالا با تربیت شاگردان خود بیش از پیش برای این ساز اصیل راه را باز می‌کند.

شب گذشته در جشن هفدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی از احسان عبدی‌پور در بخش استعدادهای جوان موسیقی نواحی  تقدیر شد. به همین مناسبت با او گفت‌وگویی کرده‌ایم:

– مختصری از شروع کار خودتان بفرمایید.
شروع فعالیت هنری‌ام از سال ۱۳۷۵ است و فارغ‌التحصیل رشته موسیقی از دانشگاه هنر اصفهان هستم. بخشی از فعالیت‌هایم مربوط به اجرای کنسرت در بیش از ۲۵ کشور دنیا و همکاری با ارکستر سازهای بادی گوتنبرگ سوئد و همکاری با گروه‌های موسیقی نواحی و موسیقی ایرانی است و در تولید بیش از ۶۰ آلبوم حضور داشته‌‌ام. به‌طور حرفه‌ای ساز سرنا را با توجه به تمام کوک‌های مختلف موسیقی نواخته‌ام.
– استادان شما چه کسانی بودند؟
به‌صورت مستقیم خدمت کسی نبودم و خودم تمرین کردم، ولی همیشه از بزرگان موسیقی لری درس گرفته‌ام و از وجود استادانی مثل شاه میرزا مرادی، شکرالله سپهوند و همت‌علی رضایی لذت برده‌ام و کارهایشان را ستوده‌ام.

سرنا ساز زندگی است

– از توجه دوباره به سرنا در دهه اخیر در موسیقی لری بگویید.
ساز سرنا همیشه همراه لرها است، چه در شادی‌ها و چه در عزاها و جزو شاخصه‌های اصلی موسیقی لرستان است. یک مقدار هنرمندان به گروه‌نوازی روی آورده‌اند و به خاطر میل مردم به گروه‌نوازی و برای این‌که چندین ساز با هم همنوازی کنند، سرنا رفته جزو سازهای معمولی و به خاطر مشکلاتی که در فیزیک و کوک‌نشدن سرنا وجود دارد، این ساز یک مقدار مهجور و تنها مانده بود، ولی خدا را شکر از سال ۱۳۸۴ به بعد، ما با درست‌کردن کوک‌های مختلف این ساز، سرنا را در اقصی نقاط تهران و حتی در مکان‌های بین‌المللی و حتی در کشور سوئد نواخته‌ام. این ساز حالا وارد عرصه شده و خودش را در حد سازهای دیگر می‌بیند. اینقدر در سازهای سرنا کار کردیم که موفق به انجام کارهای جدیدتر شدیم و آخرین کاری که کردیم، همنوازی با گروه گوتنبرگ سوئد بوده است. در کنسرت‌های داخلی هم با آقای سالار عقیلی کار کرده‌ام. سرنا اینقدر عمومیت پیدا کرده که به سمت موسیقی سنتی ایرانی هم رفته است.
– چرا لرها این‌قدر نوای سرنا را دوست دارند؟
فقط لرها نیستند که سرنا را دوست دارند، بلکه در تمام دنیا به خاطر شادبودن و انرژی‌داشتنش این ساز را دوست دارند. موضوع دیگر بحث نوستالژی این ساز در لرستان است که از تولد تا مرگ همراه همه است و همیشه حضورش در زندگی ماست. نوازنده‌های خوب سرنا در قوم لر، لر بختیاری، لر بویر احمدی، کردها، آذری‌ها، شمال ایران، خراسانی‌ها، کرمانی‌ها و سایر ایلات لری از این ساز حمایت می‌کنند.
– چند تا شاگرد دارید؟
بیشتر عمر خودم را صرف حفظ و بازسازی رپرتوار اصلی سرنا در لرستان کرده‌ام و اکنون در این خطه به تربیت شاگردان زیادی مشغول هستم و در حال حاضر حدود ۱۰۰ شاگرد دارم.
– آیا نوجوانان علاقه‌ای به سرنا نشان می‌دهند؟
بله؛ خدا را شکر الان نوازنده‌های خوبی داریم و خوشحالم که در رده‌های سنی پایین کار می‌کنم. افرادی که من با آن‌ها کار می‌کنم، از سن ۸-۷ سال تا ۴۰-۳۰ سال هستند و علاقه زیادی هم نشان می‌دهند.

پایان پیام

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 26252 ساعت خبر : 7:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26252
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات