نمایش و نقد مستند باغ سنگی درسینما تک

سینما تک فرهنگ‌سرای نیاوران در ادامه بررسی آثار ارزشمند سینمای ایران و جهان شنبه ١٧ مهر ماه ساعت ١۶ فیلم «باغ سنگی» ساخته پرویزکیمیایی را پخش و تحلیل می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، فیلم سینمایی «باغ سنگی» فیلمی ایرانی محصول سال ١٣۵۵ است. نویسندگی این فیلم نیز به عهده محمدرضا اصلانی و پرویز کیمیاوی بوده است. درویش‌خان اسفندیار‌پور، مردی کر و لال است که با خانواده‌اش در ۴۰ کیلومتری سیرجان زندگی می‌کند و از طریق چوپانی و باغ داری زندگی خود را می‌گذراند. پس از اصلاحات ارضی در سال ۱۳۴۰ برای اعتراض به خاطر از دست دادن املاکش، دست از باغ داری برمی‌دارد، تا اینکه همه درختان زمین باقی مانده او خشک شوند. او به همه شاخه‌های درخت‌های میوه سنگ آویزان می‌کند و از آن‌ها چون میوه حقیقی مراقبت می‌کند.

این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین درسال١٩٧۶جایزه خرس نقره‌ای را از آن خود کرده است. آرمان رازقندی کار‌شناس سینما تحلیل این فیلم را درسینما تک فرهنگ‌سرای نیاوران به عهده دارد.

گفتنی است سینما تک نیاوران برنامه‏ای است با هدف معرفی فیلم‏های مهم اما کمتردیده‏ شده تاریخ سینما، فیلم‏های هنری ایران و جهان که توسط بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، سه جلسه در هر ماه برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به حوزه فیلم و سینما برای رزرو و عضویت در سینما تک نیاوران به سایت تیوال مراجعه نمایید. » اثر محمدرضا نجف‌وند با حضور دکتر حیات عامری (زبان‌شناس)، چهارشنبه ۱۴ مهر ۹۵ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نقد و بررسی می‌شود.

کتاب «فرهنگ لری» از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول در برگیرنده کلیات و معرفی پیشینه تاریخی و زبانی قوم لر به همراه پیشینه تاریخی، جغرافیایی و زبانی بالاگریوه و بخش دوم دربرگیرنده داده‌های زبانی و بررسی آنهاست.

در این کتاب به واژگان پایه، ترکیب‌های واژگانی، اصطلاحات و ضرب‌المثل‌ها، آوانگاری بین‌المللی، مقوله واژگانی و نوع جمله‌ها، معنا و مفهوم داده‌ها در زبان فارسی، ریشه‌یابی واژگان/ فرآیندهای صرفی (ساخت واژی)، فرآیندهای واجی (واژگان پایه)، ترجمه تحت‌اللفظی اصطلاحات و ضرب‌المثل‌ها به فارسی پرداخته شده است. همچنین جمله‌های شاهد از گونه بالاگریوه برای اصطلاحات درج شده در این فرهنگ، ذکر شده است.

پایان پیام

کد خبر : 26447 ساعت خبر : 12:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26447
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات