انتشار گزارش ملی تغییر اقلیم ایران در یک ماه آینده

انتشار گزارش ملی تغییر اقلیم ایران در یک ماه آینده

کارشناس پروژه تغییرات آب‌وهوا در سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح عوارض و پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم در ایران و جهان، از خشک‌شدن ۶۷ درصد از تالاب‌های دنیا در اثر پدیده تغییر اقلیم خبر داد و افزود: گزارش ملی تغییر اقلیم طی یک ماه آینده منتشر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، مهتاب صادقی حریری در کارگاه آموزشی تغییرات اقلیم با اشاره به اینکه نگاه‌های متفاوتی درباره تغییر اقلیم در جهان وجود دارد گفت: برخی معتقدند تغییر اقلیم موضوعی است که ساخته دست سیاستمداران است تا با ایجاد رعب و وحشت در بین مردم به مقاصد سیاسی خود دست پیدا کنند اما در این میان برخی نیز تغییر اقلیم را درست و واقعی پنداشته و معتقدند مسئولین باید برای تغییر وضعیت و متوقف شدن آسیب‌های ناشی از تغییر اقلیم اقداماتی انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه اصطلاحات اقلیم و آب‌وهوا با یکدیگر متفاوت هستند گفت: weather یا آب‌وهوا شرایطی است که در اتمسفر در مدت زمان کوتاه وجود دارد اما Climate یا اقلیم میانگین پارامترهای آب‌وهوایی در مدت زمان طولانی است که برای تعیین آن استانداردهای جهانی وجود دارد. برای مثال می‌گوییم اقلیم ایران خشک و نیمه خشک است.

صادقی با بیان اینکه عواملی که روی سیستم‌های تغییر اقلیم تاثیر می‌گذارند به دو دسته عوامل انسانی و عوامل طبیعی تقسیم می‌شود گفت: از جمله عوامل طبیعی گرمایش زمین و افزایش متوسط دمای کره زمین است. همچنین تغییر اقلیم تغییر در پارامترهایی مثل دما، رطوبت، بارش، باد و … است که در دوره بلندمدت اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه از جمله اثرات ناشی از تغییر اقلیم به هم ریختن اکوسیستم‌ها است افزود: تغییر اقلیم روی تنوع زیستی، زیستگاه‌ها، کشاورزی، آب آشامیدنی و مهاجرت تاثیر می‌گذارد. بیش از ۶۷ درصد تالاب‌های جهان در اثر تغییر اقلیم خشک شده‌اند. دانش تغییر اقلیم نیز برای برنامه ریزی‌های بلند مدت و کوتاه مدت موثر خواهد بود. برای مثال در زمینه کشاورزی، کاشت محصولات می‌توانیم از دانش تغییر اقلیم استفاده کنیم.

انتشار گزارش ملی تغییر اقلیم ایران در یک ماه آینده

این کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه با استفاده از دانش تغییر اقلیم می‌توان پدیده‌های شدید آب‌وهوایی چون سیل‌ها و طوفان‌ها را نیز پیش‌بینی کرد گفت: وقتی میزان گاز گلخانه‌ای افزایش می‌یابد گرمایش کره زمین اتفاق می‌افتد. در سال ۲۰۱۰ میزان انتشار دی‌اکسیدکربن ۷۶درصد بوده است. میزان CO2 در حال حاضر از خط قرمز عبور کرده است. در سال جاری یعنی ۲۰۱۶ میزان CO2 از ۴۰۰ PPM گذشته است. دانشمندان پیش بینی کرده بودند که اگر میزان CO2 به این حد برسد درجه حرارت دما دو درجه سانتی گراد بیشتر خواهد شد و همچنین ۲۰ تا ۳۰ درصد تنوع زیستی در معرض انقراض قرار خواهد گرفت که امروزه شاهد این رویدادها هستیم. هواشناسی جهانی نیز اخیرا اعلام کرده که دمای کره زمین از ۰٫۸ درجه سلسیوس به ۱٫۲ درجه سلسیوس افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیم بر بارش سالانه زمین نیز تاثیر منفی می‌گذارد گفت: این پدیده باعث می‌شود بارش در برخی نقاط افزایش و در برخی نقاط کاهش چشمگیر داشته باشد. همچنین افزایش سطح دریاها از دیگر عوارض تغییر اقلیم است. چهارچوب‌های سیاسی و حقوقی خاصی در حوزه بین المللی در زمینه تغییر اقلیم اجرایی شده است. کنوانسیون تغییر اقلیم در سازمان ملل در سال ۱۹۹۲ ایجاد و دو سال بعد اجرایی شد که ۱۹۷ عضو داشت. ایران نیز در سال ۷۵ به این کنوانسیون ملحق شد.

این کارشناس دفتر تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تثبیت میزان گازهای گلخانه‌ای و کاهش اثرات آن بر زندگی انسان و حیوان هدف تشکیل این کنوانسیون است گفت: این کنوانسیون هر ساله برای بازبینی مسائل اجلاسی برگزار می‌کند که در سال گذشته طی کوپ ۲۱ توافق پاریس ایجاد شد. از آنجا که میزان تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشورهای مختلف متفاوت است کنوانسیون کشورها را به سه دسته کشورهای توسعه یافته، کشورهای بسیار توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه تقسیم بندی کرده است. این کشورها تعهدات مشترک و تعهدات ویژه و خاص دارند.

صادقی با بیان اینکه گزارش ملی تغییر اقلیم تا یک ماه آینده تهیه و تکمیل می‌شود، گفت: این گزارش سومی است که توسط کشور ما تدوین می‌شود که به دبیرخانه کنوانسیون تغییر آب‌وهوا ارائه خواهد شد. گزارش تغییر اقلیم در حوزه‌های مختلف کشور میزان انتشار آلاینده‌ها را نشان می‌دهد. برای مثال این گزارش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در حوزه‌های کشاورزی، دامداری و میزان آسیب پذیری ناشی از این بخش‌ها را بررسی می‌کند. همچنین آسیب‌های اقتصادی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای از محورهای مورد بررسی گزارش ملی تغییر اقلیم است.

کارگاه آموزشی تغییرات اقلیم توسط پروژه تغییرات آب‌وهوای سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز و همزمان با «نشست بین‌المللی بررسی تغییرات آب‌وهوا در مراکش» در محل اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران برگزار شد.

پایان پیام

کد خبر : 28209 ساعت خبر : 4:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=28209
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات