فضای مجازی برای لرها حیاتی است

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: اقوام ایرانی یک تاریخ چند هزار ساله را همواره در کنار یکدیگر با صلح و دوستی گذرانده‌اند و از ملیت  و فرهنگ خود در قالب یک واحد کل دفاع کرده‌اند. ولی با ظهور رسانه‌های جمعی فراگیر و البته با تشویق و ترغیب بیگانه، عده‌ای سعی در بر هم‌زدن این دوستی و نزدیکی دارند و بهترین راه که نبرد فرهنگی‌ست، را انتخاب کرده‌اند.

سال‌هاست که پان‌کردها که اکثریت قریب به اتفاق آنها در خارج از مرزهای ایران هستند، سعی در مصادره فرهنگ لرها دارند. به گونه‌ای که با استفاده از امکانات ارتباط جمعی مانند ماهواره و در این چند ساله با بهره‌گیری از فضای مجازی در ابتدا سعی در ایجاد تفرقه بین لرها دارند تا بتوانند از این تفرقه کمال استفاده را ببرند و بعد برنامه مصادره فرهنگی خود را به انجام برسانند.

یکی از این برنامه‌ها از بین بردن فرهنگ و زبان لری در ایلام است. استانی لرنشین که پان‌کردها توانسته‌اند با تبلیغات و البته ناآگاهی و سستی ایلامی‌ها، فرهنگ کردی را فرهنگ غالب این استان نشان دهند. غفلت رسانه‌های ایلام به‌ویژه صداوسیمای ایلام هم در ایجاد این فضا نقش به‌سزایی دارند.

این گروه‌ها در فضای مجازی هم فعالیت گسترده‌ای دارند. بیشتر مانور پان‌کردها روی لک‌ها صورت می‌گیرد. با ایجاد صفحات و گروه‌های مجازی به ظاهر لک ولی در باطن طرفدار فرهنگ کردی، سعی دارند همانطور که گفته شد، ابتدا ساز جدایی لک از لر را سر دهند و در آخر زمینه قبولاندن این موضوع را فراهم کنند که لک‌ها زیرمجموعه‌ای از کردها هستند. نمونه بارز آن جاانداختن واژه تهی از واقعیت لکستان بین گروهی از لک‌های ایلام و لرستان است.

واقعیت این است که امکانات آنها قابل مقایسه با رسانه‌هایی که فعالان فرهنگی لر در اختیار دارند قابل مقایسه نیست. شبکه‌های متعدد تصویری و تبلیغات گسترده ماهواره‌ای و در مواردی پول‌های خارجی، فرصت عرض اندام زیادی برای پان‌کردها به وجود آورده است. متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود هنرمندان لر هم با حضور در این شبکه‌های ماهواره‌ای به آنها رسمیت می‌دهند. البته شاید از ناچاری باشد و دلیل آنرا نبود شبکه‌ی لری عنوان کنند ولی با این وجود هم هیچ دلیلی نمی‌تواند توجیه مناسبی برای رسمیت‌دادن به این شبکه‌ها باشد.

 اما باید قبول کنیم که نمی‌توانیم مقابل شبکه‌های ماهواره‌ای آنها مقاومت کنیم و تقریبا باید بپذیریم که هیچ‌گاه نمی‌توانیم شبکه ماهواره‌ای مخصوص لرهای ایران داشته باشیم. پس فضای مجازی برای ما اهمیت دارد. باید بتوانیم در فضای مجازی که اتفاقا گوی رقابت را از شبکه‌های ماهواره‌ای هم رباییده است، به‌خوبی فعالیت کنیم. باید اندیشمندانه رفتار کنیم و نگذاریم بیش از این فرهنگ، هنر و موسیقی لری را مصادره کنند و سرزمین‌های لرنشین مانند استان ایلام را بیش از این به سمت فرهنگ کردی بکشانند. فضای مجازی وانتشار عکس و ویدئو، همچنین ایجاد منبع و رفرنس برای ما حیاتی است.

دست از تاریخ‌نگاری‌های تخیلی و بچه‌گانه برداریم و به سوی مطالعه بیشتر و بالا‌بردن سطح اطلاعات خود نسبت به فرهنگ و تاریخ لرها برویم. از ایجاد درگیری‌ در فضای مجازی بر روی لک و لر بپرهیزیم چون در غیر این‌صورت ناخواسته در زمین پان‌کردها بازی می‌کنیم.

پایان پیام

کد خبر : 27379 ساعت خبر : 7:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=27379
اشتراک در نظرات
اطلاع از
2 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

این یک واقعیت . کرمانشاه کم بود ، ایلام هم اضافه شد !!!!
این سرطان فرهنگ پانکردها در ابتدای ورود به لرستان هم است .

شرفنامه بدلیسی که خود کورد است منشأ کوردها را شرق ایران میداند.