ورزش شهروندان و مدیریت شهری

ورزش شهروندان و مدیریت شهری

پایگاه خبری گلونی مجید دریکوند: پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، ارزان‌ترین و احتمالا دم دست‌ترین ورزشی است که اقشار مختلف امکان انجام آن را برای نجات از تنش‌های روزمره دارند.

این ورزش‌ها جدای از بحث سرگرمی موجب کنترل و پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها و موجب ارتقاء سلامت عمومی هستند.

از سوی دیگرعدم امکان استفاده از فضای شهر‌ها برای اینگونه ورزش‌ها فرصت را از مردم سلب کرده است.

به عنوان مثال آلودگی شهر‌ها بر سلامت شهروندان بسیار موثر واقع شده است، تا جایی‌که که در بسیاری از شهرهای ایران روزهای ویژهٔ بدون خودرو آغاز و با شتاب زیادی در حال کسب مقبولیت این رویکرد در میان شهروندان شهرهای ایران است.

وجود نداشتن بسترهای مناسب از جمله مسیر‌های ویژه پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در شهر خود عاملی بوده است که فرهنگ و ورزش در شهر جدی گرفته نشود.

ورزش شهروندان و مدیریت شهری

همچنین فرهنگ‌سازی نکردن مناسب در بحث رانندگی در ساده‌ترین شکلش منجر به ترس از دوچرخه‌سواری و ورزش‌های مشابه در خیابان‌های شهر شده است.

بی‌شک تغییر این وضعیت علاوه بر ساخت فضاهای مناسب برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، محتاج ارائه زیرساخت فرهنگی در مقوله رانندگی و دوچرخه‌سواری است.

هر چند که با تفکیک مسیر‌های ویزه و ایمن این ورزش اساسا نگرانی از برخورد‌های فیزیکی و کلامی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

 زمان آن رسیده که به جای اینکه همه تقصیر را متوجه فرهنگ مردم بدانیم، قدری به زیرساخت‌ها و فکر و خلاقیت در مدیریت شهری بپردازیم، هر چند که فرهنگ هم بخشی از این زیرساخت است اما همه آن نیست!

باور کنیم که که شهر خوب را فقط شهروند خوب نمی‌سازد، بلکه همه اجزاء شهر، یک شهر خوب را خواهند ساخت که حتما مدیریت شهری هم بخش مهمی از این ماجراست.

پایان پیام

کد خبر : 27142 ساعت خبر : 7:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=27142
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات