پرندگان مهاجر در هامون هم امنیت ندارند

پرندگان مهاجر در هامون هم امنیت ندارند

این روزها خبرهای خوبی از منطقه سیستان به گوش نمی‌رسد و گویا حال و هوای این خطه‌ی زیبا که پر از جاذبه‌های طبیعی است، چندان خوب نیست.
مدت‌هاست که بر سر حق‌آبه‌ی زیست محیطی تالاب هامون و آب‌های مرزی مشترک واقع در مرز ایران و افغانستان، مناقشاتی وجود دارد. مناقشاتی که سبب شد بعد از مدت‌ها عالی‌ترین مقامات دولتی دو کشور بر سر مسائل زیست محیطی و موضوع آب وارد مذاکره شوند.

این در حالی است که آخرین مذاکرات ایران و افغانستان بر سر موضوع آب به سال ۱۳۵۱ برمی‌گردد که در آن حق‌آبه‌ی دو کشور از رودخانه‌ی مشترک هیرمند مشخص شد.

همچنین سیستان و بلوچستان از دیرباز مقصد مهاجرت گونه‌های کمیابی از پرندگان بوده است که اکنون بر اثر شکارهای غیرقانونی، در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند. پرندگانی همچون شاهین و باز که هر سال با شروع فصل سرما به جنوب شرق ایران کوچ می‌کنند اما شلیک بی‌امان اسلحه‌ی شکارچیان و سودجویان، این سرمایه‌های طبیعی را با تهدید روبه‌رو کرده است.

برای جویا شدن آخرین وضعیت محیط زیست استان سیستان بلوچستان، با سعید محمودی مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت‌وگویی انجام دادیم.

محمودی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری گلونی گفت: جلسه‌ای با حضور وزیر کشور در تاریخ ۲۹ مهرماه تشکیل شد و طی این جلسه راجع به موضوعات مهمی مانند پیگیری ورود فیلترهای کولر آبی، گرفتن سهم آب از کشور افغانستان و پاشیدن مالش برای جلوگیری از گسترش ریز گردها بحث شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال اقدامی برای حفظ تالاب هامون صورت گرفته است یا نه، پاسخ داد: در این جلسه قرار بر این شد که به همت وزیر کشور،  تالاب هامون را در اثرات زیست محیطی یونسکو ثبت کنیم و به زودی اقدامات مربوط به آن انجام شود.

محمودی در همین خصوص ادامه داد: با ثبت تالاب هامون به عنوان اثری زیست محیطی در یونسکو، مطمئنا نگاه‌های جهانی به این سو متمایل می‌شود که این موضوع می‌تواند برای کشورمان مزایای زیادی را به ارمغان بیاورد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با شروع فصل پاییز، بسیاری از پرندگان شکاری به استان‌هایی مانند خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و فارس مهاجرت می کنند که متاسفانه افرادی که تنها به فکر مال اندوزی هستند با شکار این گونه‌های نادر، باعث به هم خوردن اکوسیستم منطقه می‌شوند.

پرندگان مهاجر در هامون هم امنیت ندارند

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان یاد آور شد: چهار فصل بودن ایران و تنوع زیستی بالای کشورمان نسبت به کشورهای منطقه، زمینه ساز مهاجرت گونه هایی خاص از پرندگانی مانند عقاب و شاهین شده است که به علت شکارهای غیر قانونی، این پرندگان در حال انقراض هستند.

سعید محمودی ادامه داد: اگر شکاری مشاهده شود، اداره محیط زیست به شدت برخورد می‌کند و به استناد تبصره دو ماده ۱۳ قانون شکار و صید، هرکسی که اقدام به چنین کاری کند، علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات، یعنی حبس به مدت سه سال به جزای نقدی تا سقف ۶۰۰ میلیون ریال نیز محکوم می شود.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان افزود: این قانون علاوه بر پرندگان، شامل آبزیان نیز می‌شود و صید غیر قانونی، پیگرد قانونی را به دنبال خواهد داشت.

پایان پیام

گفت‌وگو: علی محمودی

 

کد خبر : 28649 ساعت خبر : 8:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=28649
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات