اختتامیه دومین جایزه محمود استادمحمد برگزار شد

دومین جایزه نشان محمود استادمحمد شب گذشته با حضور اهالی فرهنگ و هنر و علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اصلی تئا‌تر شهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در این مراسم فریده فرجام، اسماعیل خلج، احترام برومند، محمدرضا اصلانی، داوود فتحعلی بیگی، محمد رحمانیان، فرهادتوحیدی، حمید امجد، ژیلا اسماعیلیان، مسعود فروتن، محمدحسین ناصربخت، احمدمسجدجامعی، منیژه محامدی، حمیدرضا نعیمی، اصغر همت، نادر برهانی‌مرند، محمدیاراحمدی، پرستو گلستانی، مانااستادمحمد، رامونا شاه، رضا بهرامی و… حضور داشتند.

در ابتدای مراسم با خوانش بخش‌هایی از نوشته‌ای از محمود استادمحمد از حضار خواسته شد به احترام هنرمندانی که این روز‌ها بیمار هستند مثل محمدرضا شجریان و آن‌هایی که از دنیا رفته‌اند، یک دقیقه دست بزنند. مجری برنامه از جواد عاطفه از اعضای هیئت‌مدیره بنیادمحموداستادمحمد، دعوت کرد تا در مورد فعالیت‌های بنیاداستادمحمدتوضیحاتی ارائه دهد.

جواد عاطفه: نسل جوان‌تر نگاه توریستی به آثار گذشتگان دارند

عاطفه عضو هیئت‌مدیره بنیاد گفت: ‌«بنیاد استادمحمد در سال ۹۳ برای بقای یاد محمود استادمحمد تأسیس شد. در دوره اول علیرضا نادری هم در کنار ما حضور داشت. به‌هرحال نخستین دوره این جشنواره نقص‌هایی داشت که ما تلاش کردیم در دوره دوم شاهد آن نباشیم. امسال بخش نمایشنامه ایرانی را به جشنواره اضافه کردیم و در دو بخش به شرکت‌کنندگان نشان استادمحمد را اعطا می‌کنیم». او ادامه داد: «با نشر چشمه قراردادی بسته‌ایم تا آثار محموداستادمحمد را به چاپ برسانیم. متأسفانه در شرایطی هستیم که نسل جوان‌تر نگاه توریستی به آثار گذشتگان دارند. شاید با خواندن آثار بزرگان توهم قله بودن را از دست بدهند. از اعضای هیئت‌امنا؛ شهرام ناظری، فاطمه معتمدآریا، آهو خردمند، قطب‌الدین صادقی، مدیا کاشیگر، مریم زندی، مسعود جعفری جوزانی تشکر می‌کنم چراکه آن‌ها باعث گردهمایی و ادامه فعالیت‌ها شدند. در دوره دوم این جشنواره، داورهای دوره پیشین در کنار ما هستند و می‌توانند گزارش کیفی از آثار ارائه‌شده در سال دوم به بنیاد ارائه دهند تا در جهت رشد قدم برداریم «. او گفت: «شهرام کرمی که کارگردانی مراسم امشب راهم بر عهده دارد، به‌تازگی این خبر را داده است که شورای عالی تئا‌تر شهرداری تهران قرار است یکی از سالن‌های تازه تأسیس را به نام محمود استاد محمد نام‌گذاری کنند. همه تلاش ما در بنیاد این است که یاد استادمحمد زنده بماند و می‌دانیم کارگروهی در ایران دشوار است. ما با تمام کاستی‌ها سعی کردیم نقایص را برطرف کنیم. برای ما شایستگی آثار ملاک است و به اسامی اهمیتی نمی‌دادیم و در داوری‌ها دبیرخانه هیچ دخالتی نداشت».

سعید طباطبایی: تلاش کنیم تئا‌تر زنده بماند

بعد از صحبت‌های جواد عاطفه و پخش تیزرهایی از عکس‌ها اجراهای استادمحمد، علی مرادخانی هم به جمع اضافه شد و سعید طباطبایی دبیر جشنواره در مورد اهداف بخش‌های مختلف این جشنواره گفت: ‌ «یکی از اهداف ما ترغیب کارگردانان به اجرای نمایشنامه‌های ایرانی است. همه‌کسانی که مثل استادمحمد به تئا‌تر عشق می‌ورزند باید تلاش کنند تا تئا‌تر زنده بماند». بعد از نواختن موسیقی مقامی توسط کیوان میرزا‌زاده و ایوب اله وردی و قاسم رضایی، فریده فرجام روی سن آمد و پیامی از محموداستادمحمد که سال‌ها پیش برای فرجام نوشته‌شده بود، توسط احترام برومند قرائت شد و مانا استادمحمد، احمد مسجدجامعی و علی مرادخانی از فرجام تقدیر کردند.

بهزاد صدیقی: ‌ کار خلاقه فرجام پایان‌ناپذیر است

بهزاد صدیقی رییس کانون نمایش‌نامه نویسان خانه تئا‌تر به بخشی از زندگینامه فریده فرجام و تلاش‌های او در عرصه ادبیات و هنر اشاره کرد و گفت: «بهتراست آن‌هایی از فرجام بگویند که در مورد او پژوهش کرده‌اند و می‌دانند که واقعاً چه خدماتی به فرهنگ و هنر کشور عرضه داشته است. فرید فرجام از ۱۶سالگی نوشتن نمایشنامه را آغاز کرده است و بادانش زبان فرانسوی و شرکت در کلاس‌های افرادی مثل کوئن وی که استاد مدعو دانشگاه در تهران بود، حتی کارگردانان از متون او برای اجرا‌هایشان بهره بردند. جدید‌ترین نوشته او «سین دخت» نمایشنامه‌ای بر اساس شاهنامه است. او حتی در فیلم‌سازی هم فعالیت‌هایی داشته و کار خلاقه او پایان‌ناپذیر است».

شهرام اقبال‌زاده: ما واقعاً مدیریت فرهنگی نداریم!

شهرام اقبال‌زاده از ناشران قدیمی کتاب کودک و نوجوان گفت: ‌ «فرجام از نسل افراد جریان ساز بود که بعد از جنگ جهانی دوم فعالیت کردند. توران می‌رهادی، جعفر والی، محمود استاد محمد و فریده فرجام را نمی‌توان فراموش کرد. می‌دانیم استادمحمد درگیر سرطان بود و از بی‌دارویی در دوران دولت قبلی درگذشت. من هم یک سال اول بیماری سرطان در دوران دولت قبل بود که دارو به ما نمی‌رسید و ممکن بود بمیرم. ما واقعاً مدیریت فرهنگی نداریم. فرجام نهالی برای دنیای کودک و نوجوان کاشت که از بین نمی‌رود و ثمره‌اش هنوز در اختیار ماست. پیام فرجام و هم‌نسل‌های او همچنان باقی است و باید با تفاوت‌های فرهنگی را پذیرفت و در جهت اعتلای فرهنگ قدم برداشت. او آغازکننده گفتمان ادبیات کودک بود».

محمدرضا اصلانی: تئا‌تر چهره واقعی ملت ما است

محمدرضا اصلانی نویسنده و کارگردان سینما نیز با اشاره به تغییرات وضعیت تئا‌تر کشور و افزایش برخی امکانات گفت: ‌ «هر شب ۷۰ تا ۱۰۰ اثر در شهر تهران با پر شدن سالن‌های بزرگ و کوچک اجرا می‌شود. این اتفاق یک نهضت و بیداری محسوب می‌شود، زیرا تئا‌تر چهره واقعی ملت ما است. او افزود: با کوشش و سماجت نسل جدید می‌توانیم دوباره ایران را به‌عنوان یک ملت جهانی نه بومی به جهان معرفی کنیم. یکی از نیازهای اساسی ما در عرصه تئا‌تر داشتن کتابخانه غنی است. این کتابخانه می‌تواند پشتیبان هنرمندان جوان باشد». اصلانی گفت: «حمایت از کتابخانه علمی و قدرتمند و نگهداری از دست‌نوشته‌ها می‌تواند حامی علم ایران‌زمین باشد. سیما روایی از کسانی است که باروی گشاده و لبخند موجب می‌شد تا با خیالی آسوده به کتابخانه برویم و از امکانات در دسترس بهره‌مند شویم. آثار بسیاری به دلیل عدم نگهداری از بین رفته است. حسین کسبیان بسیاری از دست‌نوشته‌های سیاه‌بازی را در اختیار داشت که اگر آرشیوشده بود و در کتابخانه نگه‌داری می‌شد، می‌توانستیم امروز در نبود او از آن بهره‌مند شویم».

سیما روایی: چو ایران نباشد تن من مباد

در ادامه مراسم از سیما روایی مسئول کتابخانه تئا‌تر شهر قدردانی شد. روایی گفت: ‌ «خدا را شکر می‌کنم به من توفیق خدمت به ملت را اعطا کرد. چو ایران نباشد تن من مباد».

در آخر از برگزیدگان بخش‌های نمایشنامه‌خوانی، اقتباسی و تألیفی به این شرح تقدیر شد:

در بخش نمایشنامه‌خوانی، از پرستو گلستانی، شهرام گیل‌آبادی، میکائیل شهرستانی، سارا داروفروش، احسان فلاحت پیشه، روزبه حسینی، غزل معصومی، ملیکا رضی، مهین فاطمی، غریب‌زاده، سعید دولتی، مرتضی برزگر، سامان ارسطو، بهارک توسلی، مرتضی حقیقت بیان و کامبیز بنان تقدیر شد.

در بخش اقتباسی محمدحسین ناصربخت برای «بازینامه حکایت مرده بی‌صاحب»، ایمان افشاریان برای نمایشنامه «جنایات و مکافات» و حمید امجد برای نمایشنامه «سه خواهر و دیگران» نشان محمود استادمحمد را دریافت کردند. در بخش تألیفی از نادر برهانی‌مرند برای نمایشنامه «تهران، زیر بال فرشتگان»، حمیدرضا نعیمی برای نمایشنامه «سقراط» تقدیر شد و محمد رحمانیان برای نمایشنامه «اسب‌ها سال ۵۹ شمسی» نشان محمود استادمحمد را به دست آورد و گفت: «من فقط یک نکته‌ای را باید تذکر دهم. اینکه آثار رادی را تلخیص کرده‌اند را نمی‌فهمم. در مورد آثار استادمحمد هم همین مسئله وجود دارد. اصلاً تلخیص آثار چنین بزرگانی غیرممکن و نادرست است. هنرمند می‌تواند از اثری اقتباس کند یا بر اساس نمایشنامه‌ای نمایش دیگری بنویسد مثل حمید امجد که به‌خوبی از چند اثر آنتوان چخوف، نمایشنامه «سه خواهر و دیگران» را نوشته، اما تلخیص معنا ندارد. ما حق تلخیص آثار را نداریم و تنها می‌توانیم آن‌ها را بازنویسی کنیم. باید آثار شخصیت‌های بزرگ به‌‌ همان شکل واقعی حفظ شود».

اصغر همت رییس هیئت‌مدیره خانه تئا‌تر نیز گفت: «از همه هنرمندان می‌خواهم راه را برای نمایشنامه نویسان جوان باز بگذارند تا بتوانند رشد کنند و دیده شوند».

مراسم با عکس یادگاری دریافت‌کنندگان نشان محمود استادمحمد و همه‌کسانی که مورد تقدیر قرار گرفتند روی سن سالن اصلی تئا‌تر شهر به پایان رسید.

پایان پیام

کد خبر : 31305 ساعت خبر : 1:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=31305
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات