طنز/سواد تلگرامی شما چه قدر است

طنز/سواد تلگرامی شما چه قدر است

پایگاه خبری گلونی، محسن فراهانی:

به گزارش خبرنگار ما، با پیشرفت روزافزون شبکه‌های اجتماعی و افزایش میزان استفاده از آن‌ها توسط عموم جامعه، نیاز به داشتن اطلاعات و سواد رسانه‌ای در این زمینه احساس می‌شود. خبرنگار ما که بدون داشتن سواد رسانه‌ای در شبکه‌ی پیام‌رسان تلگرام عضو شده بود، بعد از یک هفته راهی بیمارستان شد. گفتنی است پیامی در تلگرام به دست او رسید که در آن نوشته شده بود: «این پیام را برای بیست نفر بفرستید تا در آخر هفته حباب گرفتاری‌هایتان منفجر شود و خوشبخت شوید». خبرنگار ما هم که سواد رسانه‌ای نداشت، طبق دستورالعمل پیام عمل کرد و در آخر هفته آپاندیسش ترکید. وی پس از گذراندن دوران نقاهت، به میان مردم رفت تا نظر آن‌ها را در مورد سواد رسانه‌ای در تلگرام جویا شود.

پسر جوانی که سر چهارراه ایستاده بود، به خبرنگار ما گفت: سواد تلگرامی من در حد اعلا است. من هرگز گول دروغ‌ها و شایعاتی که در تلگرام منتشر می‌شود را نمی‌خورم. اصلاً برایم عجیب است وقتی می‌بینم مردم ساده‌لوح به راحتی هرچه در تلگرام می‌بینند را باور می‌کنند. خیلی از این پیام‌ها که در بستر تلگرام ردوبدل می‌شود دروغ است و جهت انحراف افکار عمومی در این بستر منتشر می‌شود. خبرنگار ما که از پاسخ‌های پسر جوان لذت برده بود،گفت: «می‌توانم بپرسم چرا اینجا ایستاده‌اید؟ آیا منتظر فرد خاصی هستید؟» پسر جوان دو طرف خیابان را نگاه کرد و گفت: «بله. منتظر دوستم هستم. دیروز در تلگرام با او آشنا شدم و از آن‌جایی که آدم خوبی بود، ۵ میلیون تومان به او قرض دادم تا مشکلش برطرف شود. قرار بود امروز بیاید اینجا و پولم را بدهد. منتهی یک کم دیر کرده است». خبرنگار ما پرسید: «چقدر دیر کرده است؟» پسر جوان مجدداً دو طرف خیابان را نگاه کرد و گفت: «چیز خاصی نیست. ۱۱ ساعت دیر کرده است ولی من مطمئنم همین الآن دیگر پیدایش می‌شود. آخر در تلگرام خیلی بامرام بود».

طنز/سواد تلگرامی شما چه قدر است

دختر جوانی که درون پارک ایستاده بود، به خبرنگار ما گفت: «سواد رسانه‌ای من در زمینه‌ی تلگرام بسیار بالا است. اصلاً فوق‌لیسنانس من هم در همین راستا بود و امکان ندارد من خام اطلاعات ناصحیح و شایعات تلگرامی شوم». خبرنگار ما که از پاسخ‌های دختر جوان لذت برده بود، گفت: «می‌توانم بپرسم چرا اینجا ایستاده‌اید؟ آیا منتظر فرد خاصی هستید؟» دختر جوان دو طرف پارک را نگاه کرد و گفت: «بله. منتظر انجمن حمایت از پشه‌های سفید هستم. دیروز پیامی در تلگرام برایم ارسال شده مبنی‌بر این‌که انجمن حمایت از پشه‌های سفید، کمپینی به نام #نه_به_خشونت_علیه_پشه‌های_سفید راه‌اندازی کرده است و قصد دارد امروز در این پارک تجمع اعتراض‌آمیزی علیه افرادی که آزادی این پشه‌ها را سلب می‌کنند و نمی‌‎گذارند این پشه‌ها وارد چشم و حلق و بینی‌شان شوند، برگزار کنند. منتهی یک کم دیر کرده‌اند». خبرنگار ما پرسید: «می‌توانم بپرسم چقدر دیر کرده‌اند؟» دختر جوان مجدداً دو طرف پارک را نگاه کرد و گفت: «چیز خاصی نیست. ۱۱ ساعت دیر کرده‌اند ولی من مطمئنم همین الآن دیگر پیدایشان می‌شود. آخر پیام‌شان در تلگرام خیلی قشنگ بود». طنز/سواد تلگرامی شما چه قدر است

پیرزنی که قصد عبور از خیابان را داشت، به خبرنگار ما گفت: «پسر جان در مورد چه چیزی گزارش تهیه می‌کنی؟» خبرنگار ما جواب داد: «در مورد سواد رسانه‌ای در تلگرام. البته زیاد در حیطه‌ی فعالیت و سواد شما نیست مادرجان». پیرزن دو طرف خیابان را نگاه کرد و گفت: «بله من اطلاعاتی در این زمینه ندارم. چون خانه‌دار هستم و کم‌سواد. فقط می‌دانم هر پیامی که توسط یک رسانه برای مخاطب عرضه می‌شود، هدف خاصی را دنبال می‌کند. ما هنگام دریافت پیام باید از خود بپرسیم این پیام از سوی چه کسی برای ما ارسال شده است؟ هدف او از ارسال این پیام چیست؟ ارسال این پیام چه سودی برای فرستنده و چه سودی برای ما به همراه دارد؟ منبع پیام کجاست؟ آیا منبع آن موثق است؟» خبرنگار ما به پیرزن گفت: «می‌توانم بپرسم چرا اینجا ایستاده‌اید؟ آیا منتظر فرد خاصی هستید؟» پیرزن دو طرف پارک را نگاه کرد و گفت: «نخیر. من آلزایمر دارم و راه خانه‌ام را گم کرده‌ام». خبرنگار ما با تعجب از او پرسید: «آلزایمر دارید و این همه در کار با رسانه احتیاط می‌کنید؟» پیرزن مجدداً دو طرف خیابان را نگاه کرد و گفت: «آلزایمر دارم ولی بی‌عقل نیستم که!».

در پایان این گزارش پیامی در تلگرام برای خبرنگار ما ارسال شد با این مضمون که « اگر این پیام را برای بیست نفر ارسال کنید، تا آخر هفته، سنگ خوشبختی به سراغ‌تان می‌آید». گفتنی است خبرنگار ما پیام‌ها را ارسال کرد و درآخر هفته سنگ‌کلیه گرفت.

پایان پیام

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 30119 ساعت خبر : 0:34 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=30119
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات