مجموعه مقالات منتخب سیزدهمین جشنواره نقد کتاب منتشر شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روابط عمومی خانه کتاب، کتاب«نقد برتر؛مجموعه مقالات منتخب سیزدهمین جشنواره نقد کتاب» حاوی ۲۳ مقاله منتخب سیزدهمین جشنواره نقد کتاب است که با مقدمه دکتر سیّد حسن اسلامی اردکانی (دبیر علمی جشنواره) منتشر شده است.

مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب در پیشگفتار این کتاب نوشته است:« یکی از راه های لازم و ضروری برا ترویج فرهنگ نقد در کشور، آموزش فرهنگ نقد و نقد نویسی است؛ مجموعه مقاله هایی که هر سال در جشنواره نقد کتاب به عنوان آثار برگزیده یا شایسته قدردانی انتخاب می شود، می تواند در قالب یک کارکرد آموزشی، الگویی مفید و کاربردی برای آموزش نقد نویسی به شمار آید؛ یکی از اهداف انتشار مجموعه آثار برتر نقد در سیزدهمین دوره برگزاری جشنواره نقد کتاب نیز توجه به همین  بعد آموزشی مقالات برگزیده بوده است…».

سید حسن اسلامی اردکانی در مقدمه این کتاب نوشته است:« دبیر خانه جشنواره نقد کتاب، ۱۰۰۶ مقاله انتقادی را  که در سال ۱۳۹۴ در نشریات تخصصی کشور منتشر  شده بود، گردآوری و برای ارزیابی نزد داوران گوناگون فرستاد.  داوران پس از مرور اولیه و حذف برخی مقالات که بر خلاف عنوانشان، نقد نبودند، تعداد ۲۴۹ مقاله را برای مرحله دوم داوری، شایسته بررسی دانستند. به نظر می رسد که در برخی حوزه ها مانند ادبیات عرب یا علوم  قرآنی و علوم سیاسی، علوم تربیتی و روانشناسی، ایران و اسلام هیچ مقاله انتقادی برگزیده نشده است. این رخداد قابل  تامل است و نباید به سادگی نادیده اش گرفت. آیا در پنج حوزه هیچ اثر قابل توجهی و بحث برانگیزی منتشر نشده است یا شده است و کسی ندیده است یا دیده شده اما کسی را حوصله نقد نبوده یا بوده اما جرات آن یافت و ضرورت آن حس نشده است؟».

مقاله های «پر اما ناپخته، نقدی بر کتاب روش تحقیق در علم اطلاعات و دانش شناسی نوشته ابراهیم افشار، ضرورت تصحیح مجدد مجموعه رسائل عزیز بن محمد نسفی نوشته احسان رئیسی، نقد تصحیح التدوین فی اخبار قزوین نوشته هادی درزی رامندی و محمد منصور طباطبایی، ملاحضاتی درباره برخی مباحث معرفت شناختی در فلسفه نوشته مجید مرادی، نقد و بررسی نظریه نقد عقل عربی نوشته سید محسن میری و  قاسم ابراهیمی پور از جمله مقالات منتخب سیزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب هستند که در این کتاب منتشر شده است.

کتاب«نقد برتر؛مجموعه مقالات منتخب سیزدهمین جشنواره نقد کتاب» با شمارگان ۵۰۰ نسخه در ۶۰۲ صفحه و به بهای ۴۵هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

پایان پیام

کد خبر : 30091 ساعت خبر : 0:18 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=30091
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات