هفدهمین محفل شعر و موسیقی اتفاق ترانه برگزار شد

هفدهمین محفل شعر و موسیقی اتفاق ترانه برگزار شد

هفدهمین محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» شنبه چهارم دی‌ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری با سخنرانی دکتر عبدالحمید ضیائی و ابراهیم اسماعیلی، معرفی کتاب توسط محمدرضا بایرامی و اجرای موسیقی توسط امیرحسین سمیعی و همچنین شعرخوانی شاعران جوان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، تازه‌ترین محفل «اتفاق ترانه» شنبه ۴ دی ماه با شعرخوانی شاعران جوان کشور آغاز شد. در این مراسم شاعرانی همچون محمد توکلی، آرزو سبزوار قهفرخی، عطیه سادات حجتی، علی لواسانی،  زهرا کوشکی احمدی، احسان امیدی خانم برجی، ، اکبر حاجی یوسفی، شیوا فضل علی، افسانه غیاثوند، سعید سکاکی، سعید زارع محمدی، زهرا علیزاده، محمد جعفری، علیرضا رمزی و حسین قدمی به شعرخوانی پرداختند.

هفدهمین محفل شعر و موسیقی اتفاق ترانه برگزار شد

ابراهیم اسماعیلی اراضی در این برنامه با بیان این که در گذشته تصنیف و ترانه‌های محلی مجالی بود تا مردم دغدغه‌های روزانه‌شان را در این آثار بیان کنند، اظهار کرد: این گونه آثار منجر به این شدند که با بخش جدی مسائل مردم در گذشته و تاریخ شفاهی مواجه شویم. در فرهنگ بختیاری این اتفاق رخ داده و اتفاقات نه چندان بزرگ از نظر ما، با ظرافت تمام و نهایت دقت و لطافت به ترانه تبدیل شده است.
وی ادامه داد: این گونه ترانه‌ها می‌تواند به ما بگوید که در طول زمان چقدر به مرور در اصلاح تجربه‌های فرهنگی خود توانسته‌ایم خود را تقویت کنیم. این آثار تبدیل به روایت‌های موسیقایی شده است که در آوازهای محلی نمود پیدا می کند.
اراضی با تاکید بر این که در تعزیه نیز می توانیم مانند ترانه ها و تصنیف های قدیم، فرهنگ مردم را ببینیم، عنوان کرد: در تعزیه با کاراکتر مواجه هستیم و اساسا تعزیه به عنوان یکی از گونه‌های اپرا مطرح است و با دیدن تعزیه می توانیم در روایت و تجربه، چیزهایی را به تجربه های قبلی مان بیافزاییم.
عبدالحمید ضیائی شاعر و مدرس فلسفه نیز در سخنانی ضمن توصیه به شاعران برای خواندن رمان، اظهار کرد: شاید این توصیه عجیب باشد، به ویژه برای شاعران که شعر را ایجاز و رمان را زیاده گویی می‌دانند. اما گمان می‌کنم اگر با نقطه مقابل شعر آشنا شویم، ایجاز را هم می‌توانیم کشف کنیم.
وی همچنین گفت: رمان پنجره‌ایی را به عمیق‌ترین لایه‌های وجودی در هستی باز می‌کند، آن چیزی که با واسطه فیلسوفان تلاش کرده‌اند به آن برسند، در رمان با آن رو به رو هستیم. به همین دلیل خواندن رمان، رنگی از شکوه و شگفتی به زندگی ساده و بی رمق ما می‌زند. رمان قدرت تخیل و قصه پردازی را در ما ایجاد و تقویت می‌کند.

هفدهمین محفل شعر و موسیقی اتفاق ترانه برگزار شد

ضیائی خاطرنشان کرد: رمان از سویی محصول تخیل نویسنده است و از طرف دیگر مولد خیال در مخاطب است. اغلب کشفیات علمی قبلا دریایی در ذهن نویسندگان بوده‌اند. خیال از جهات مختلف مهم است. خیال را می‌توانیم در رمان هم فرایند و هم فرآورده بدانیم، اما لذت رمان خوانی تنها محدود به این نمی‌شود. رمان خوانی نگاه عمیق تری به خواننده می دهد. وقتی رمان می خوانیم از جایگاه ناظر پایین می‌آییم و به بازیگر تبدیل می شویم. در هند، در سالن های سینما وقتی بازیگران می رقصیدند، مردم هم با آن ها می رقصیدند، وقتی گریه می کردند، مردم هم با آنها می گریستند و وقتی می خندیدند، مردم هم لبخند می زدند. در مواجه با رمان همین اتفاق رخ می دهد و خواننده اثر دچار دغدغه‌های قهرمانان می‌شود.

این شاعر و مدرس فلسفه با تاکید بر این که رمان به نوعی سرنوشت انسان‌ها را روایت می‌کند، عنوان کرد: رمان سرنوشت مخاطبانش را روایت می‌کند و به همین دلیل عاطفه‌ایی گسترده در ما ایجاد می‌کند.

وی در ادامه سخنانش، به معرفی برترین رمان‌هایی که مطالعه کرده پرداخت و گفت: آثاری همچون «آخرین روز یک محکوم»، «زن سی ساله»، «مرگ ایوان ایلیچ»، «جنایت و مکافات»، « قدیس مانوئل نیکوکار شهید» «کافکا در کرانه»، «در جست و جوی زمان از دست رفته»، «عقاید یک دلقک»، «آنا کارنینا» از جمله آثاری است که شاعران باید بخوانند. انسان شناسی که در رمان خواندن به دست می آید بی‌نظیر است. از سوی دیگر شاعران ما نیاز به فلسفه ورزی دارند و از جمله قالب هایی که به سمت فلسفه کشیده شده، اما خشکی فلسفه را ندارد، همین رمان است.
ضیائی گفت: رمان به شاعران می آموزد که کلیشه ها را بشکنند. ذهن ما قالب بندی شده است و آدم‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کند. رمان به ما می‌آموزد که بین دو رنگ سیاه و سفید، بی نهایت رنگ وجود دارد. رمان تنها حساسیت‌های عاطفی به ما نمی‌دهد، بلکه حساسیت‌های ادراکی و شناختی نیز به ما می‌دهد. وقتی رمان می‌خوانیم یاد می‌گیریم روی جزئیات تمرکز کنیم. در واقع حس ششم با رمان خواندن قوی می‌شود.
در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا بایرامی نویسنده در سخنانی با معرفی رمان «لم یزرع» خود به علاقه‌مندان به ادبیات، اظهار کرد: این کتاب، ساعتی پیش، در جایزه جلال به عنوان اثر برگزیده در بخش رمان انتخاب شد.
وی ادامه داد: از سخنانی آقای ضیائی به هیجان آمدم، چرا که بر اهمیت رمان تاکید کردند و آثار بسیار خوبی را در این زمینه معرفی کردند که درباره هر کدام از این آثار می‌توان جداگانه سخنرانی کرد. می‌توانیم از رمان بیاموزیم. تاریخ، فلسفه، روانشناسی و … را می‌توان به واسطه رمان یاد گرفت. ما نویسندگان نیز خود را بی نیاز از شعر نمی‌دانیم. تکیه شعر بر کلمات و لحن است. ابراهیم گلستان، جلال آل احمد، محمود دولت‌آبادی و برخی دیگر از نویسندگان پیشکسوت کشورمان از شعر تاثیر گرفته اند.
وی همچنین در معرفی رمان «لم یزرع» عنوان کرد: رمان «لم یزرع» خارج از جغرافیای ایران، در کردستان عراق رخ می‌دهد. نزدیک ماه محرم است و یک خانواده شیعه نخلستان خود را آبیاری می‌کنند تا به عزاداری برسند. اما ناگهان آب قطع می‌شود. پسر جوان خانواده برای حل مشکل فرستاده می‌شود و این آغاز وقایع این رمان است.
در پایان این مراسم امیرحسین سمیعی به همراه گروه موسیقی خود، به اجرای قطعات آوازی و موسیقایی با موضوع مدافعان حرم و چهره‌های ماندگار برای حضار پرداخت.
اجرای این مراسم، همچون ماه‌های گذشته، بر عهده علیرضا بدیع، شاعر، ترانه سرا و مجری تلویزیون بود.

پایان پیام

کد خبر : 30043 ساعت خبر : 3:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=30043
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات