«کارگر ساده نیازمندیم» به تبعات اختلاف طبقاتی می‌پردازد

«منوچهر هادی» کارگردان «کارگر ساده نیازمندیم» گفت: این فیلم درباره تبعات اختلاف شدید طبقاتی است که در بستری تلخ اما عاشقانه روایت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، منوچهر هادی از نمونه کارگردانانی است که ورودش به سینما و فیلمسازی پله پله اتفاق افتاد. او در کارنامه کاری‌اش، شش فیلم سینمایی دارد که امسال با فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. هادی درباره ساخته جدیدش می‌گوید: «یک طرح بیست صفحه‌ای از پدرام کریمی به دستم رسید. با پدرام در فیلم «زندگی جای دیگریست» همکاری داشتم و همچنین نویسنده چندین تله‌فیلمی بود که ساخته بودم. وقتی طرح را خواندم، متوجه شدم که این طرح قابلیت یک فیلم خوب را دارد. قصه ای تلخ اجتماعی که در فضای جنوب شهری می‌گذرد. من این فضا را بسیار دوست دارم و با آن آشنا هستم. داستان سه کارگر آذری زبان که درگیر فضایی عاشقانه می‌شوند. شاید تنها حرفی که بشود درباره فیلم زد، همان جمله‌ای است که به عنوان خلاصه داستان فیلم گفته‌ام. اینکه «خیلی ها فکر می‌کنند با پول هرکاری می‌شود کرد… متأسفانه همینطور است!». «کارگر ساده نیازمندیم» درباره تبعات اختلاف شدید طبقاتی در بستری تلخ اما عاشقانه روایت می‌شود. »

این کارگردان در پاسخ به این سوال که چرا در سینمای ایران تنوع ژانر نداریم و فیلمسازان سراغ ژانرهایی می‌روند که امتحانش را از لحاظ بازخورد پس داده گفت: «چرا انتظار دارید در ایران ژانر داشته باشیم. ما برای هیچ چیز قانون ثابت نداریم. یک فیلمنامه تا به مرحله ساخت و تولید و در نهایت به اکران برسد، مراحل مختلفی را طی می‌کند و در بسیاری موارد، تقریبا محصول نهایی ربطی به ایده اولیه ندارد! من در ژانر پلیسی فیلم ساخته‌ام، ناجی هنر از من می‌خواهد که وقتی پلیس وارد اتاق متهم می‌شود، با احترام با او برخورد کند و باهم دست بدهند! آخر مگر چنین چیزی می‌شود؟ چرا مخاطب باید باورش کند؟ مخاطب امروز را که نمی‌توان گول زد. می‌خواهی فیلمی درباره یک معضل اجتماعی مثل اعتیاد بسازی. می‌گویند نباید بازیگر سیگار بکشد و… مشکل ما نبود یک تعریف واحد و یک قانون مدون است. مشکل اینجاست که هر مدیری که می‌آید، با نگاه و سلیقه‌اش همه چیز را عوض می‌کند. شخص من بعد از بیست سال هنوز نمی‌دانم چه چیز خوب و سراغ چه چیز نباید رفت.»

قاعده جدید جشنواره را تأیید می‌کنم
منوچهر هادی در ادامه درباره ادغام بخش «نگاه نو» و «سودای سیمرغ»گفت: «با این قانون بسیار موافقم. در زمان ما فیلمساز کار اول، تجربه نداشت اما فیلمسازان نسل جدید آنقدر با سینمای روز دنیا دم‌خورند که به جرأت می‌توان گفت از خیلی‌ها پیشی گرفته‌اند. وقتی قرار باشد من با ۱۵ فیلمساز کار اولی رقابت کنم، خودم را مجبور می‌کنم که به روز بشوم. اصغر فرهادی، خط و تفکرش مشخص است. قصه‌ها، نوع نگاه و گره افکنی و گره‌گشایی‌اش معلوم است و دستش برای مخاطب رو شده است. هم نسلان من هم، دیگر شکل گرفته‌اند، نه افت آنچنانی دارند نه انقلابی را ایجاد می‌کنند. حالا وقتی فیلمسازی جوان‌تر می‌آید که مثلا «ابد و یک روز» یا «ایستاده در غبار» می‌سازد به ما یادآوری می‌کند که باید برای رقابت با من، خودت را به من برسانی! از طرفی فکر می‌کنم برای فیلم‌های اول و دوم، می‌توان جشنواره‌ای مستقل در کنار حضور در جشنواره فجر تدارک دید. در دنیا جشنواره‌های مختلفی با عناوین بسیار داریم. این اختصاصی بودن باعث می‌شود انگیزه برای رقابت بیشتر شود. وقتی قصه «کارگر ساده نیازمندیم» را برای پروانه ساخت به شورای فیلمنامه فرستادم و رد شد. بعد از کلی رأی‌زنی و جنگ و دعوا، اکبر نبوی به عنوان نماینده با من وارد مذاکره شد و بعد از چهار جلسه به فیلمنامه‌ای رسیدیم که موردنظر جفت‌مان بود. جالب اینجاست که فیلم را به حوزه هنری نان دادم و آنها کلی از فیلم خوششان آمد و قرار شد بدون فریمی اصلاحیه آن را در سینماهایشان نمایش دهند. غرضم از شرح این موضوع این بود که خیلی‌ها می‌گویند مواضع حوزه هنری تند و رادیکال است اما فیلم را قبول کرد! این حجم از اختلاف سلیقه باور کردنی نیست. در این بین تنها کسی که چوب می‌خورد، هنرمند و سرمایه‌گذار است.»

یک پیشنهاد سازنده…
کارگردان «کارگر ساده نیازمندیم» در پیشنهاد به دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: «به نظرم باید در آینده تعداد داوران جشنواره، ۳۰ نفر باشد. در واقع با این تعداد، از آنجا که به صورت آکادمی برگزار می‌شود، به هر حال نتیجه منطقی‌تر خواهد شد. حتی ای کاش بشود شرایط را مثل آکادمی اسکار برگزار کرد. یعنی فیلم‌هایی مورد قضاوت قرار بگیرند که سال قبلش اکران شده باشد و تمام بازخوردها و نتایجش را به دست آورده باشد و بعد مورد ارزیابی قرار بگیرد.»

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.

#فجر۳۵

پایان پیام

کد خبر : 32118 ساعت خبر : 0:09 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=32118
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات