اختتامیه جشنواره شعر و داستان جوان لرستان

اختتامیه جشنواره شعر و داستان جوان لرستان

اختتامیه نخستین جشنواره شعر و داستان جوان استان لرستان فردا در خرم‌آباد برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان لرستان گفت: آیین اختتامیه نخستین جشنواره شعر و داستان جوان لرستان با عنوان تاف، فردا دوشنبه ۲۵ بهمن ساعت ۵ عصر در تالار ماه این حوزه برگزار می‌شود.

محمدحسین امیدی‌پور افزود: بیش از ۴۰۰ اثر در بخش‌های شعر نو و کلاسیک جوان، شعر و داستان کودک، داستان جوان و بخش‌های شعر و داستان دانش آموزی در این جشنواره شرکت کردند.

اختتامیه جشنواره شعر و داستان جوان لرستان

شعر، سروده، چامه یا چکامه یکی از کهن‌ترین گونه‌های ادبی و شاخه‌ای از هنر است. دهخدا در یادداشت‌های خود دربارهٔ شعر چنین می‌نویسد: «چکامه، چغامه، چامه، نَشید، نظام، سخن منظوم، منظومه، قریض. ظاهراً ایرانیان را قِسمی سرود یا شعر بوده و خود آنان یا عرب آن را «هَنَیمَه» می‌نامیده‌اند. قدیم‌ترین شعر ایران که به دست است گاتاهای زرتشت می‌باشد که نوعی شعر هجایی محسوب می‌شود».

شاعران و منتقدان، تعریف‌های گوناگون و بی‌شماری از «شعر» ارائه داده‌اند. در تعریف‌های سنتی دربارهٔ شعر کهن فارسی، ویژگی اصلی شعر را موزون و آهنگین بودنِ آن دانسته‌اند. در تعریف‌هایی دیگر، با دانش، فهم، درک، ادراک و وقوف یکی انگاشته شده‌است. دهخدا در فرهنگ لغت خود به تعاریف علمای عرب نیز اشاره کرده و می‌نویسد: «نزد علمای عرب کلامی را شعر گویند که گویندهٔ آن پیش از ادای سخن قصد کرده باشد که کلام خویش را موزون و مقفی ادا کند و چنین گوینده‌ای را شاعر نامند ولی کسی که قصد کند سخنی ادا کند و بدون اراده سخن او موزون و مقفی ادا شود او را شاعر نتوان گفت»

پایان پیام

کد خبر : 35291 ساعت خبر : 12:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=35291
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات