قاسمی: بانک اطلاعات پژوهش طنز را جدی بگیریم

قاسمی: بانک اطلاعات پژوهش طنز را جدی بگیریم

داور بخش مقالات پژوهشی جشنواره طنز سوره ایجاد بانک اطلاعاتی جامع برای کسانی که به دنبال کارهای تحقیقاتی هستند و همچنین رجوع افرادی که از نقطه صفر شروع می‌کنند را لازم بر شمارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی سیدفرید قاسمی داور بخش مقالات پژوهشی نهمین جشنواره طنز سوره در خصوص ارتباط محتوایی آثار این بخش با موضوع جشنواره بیان داشت: به ندرت می‌توان آثاری را پیدا کرد که  حائز همه شرایط باشد و در بخش پژوهش که یک نوع بخش رفرنسی است و می‌تواند محلی برای مراجعه هنرمندانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باشد، کمتر کار شده است. واقعیت این است که کارهایی برای به ثمر رسیدن آن شده ولی بسیاری از این کارها  نیازمند بازنگری هستند و خیلی محتوای داخل آن‌ها متناسب با شرایط ما نیست و تنها برشی از یک پژوهش را در آن‌ها شاهد هستیم.

وی موفقیت در حوزه پژوهش، تولید مقالات و گزارش‌های موفق طنز را مربوط به همین چند دهه اخیر دانست و اظهار داشت: پیش‌تر به ندرت کارهایی وجود داشت که بتوان آن را کارهای پژوهشی نامید و هر چه که تولید شده است عمدتاً مربوط به نیم قرن اخیر است و کارها از لحاظ کمی سیر صعودی داشته است ولی شرایط کیفی را باید بررسی کرد تا ببینیم که چقدر موفق بودیم.

این پژوهشگر تاریخ مطبوعات کشور، حمایت نهادهای دولتی از پژوهش‌های طنز را بسیار کم عنوان کرد و گفت: باید سعی شود تا با ایجاد بانک اطلاعاتی جامعی محلی برای کسانی که به دنبال کارهای تحقیقاتی هستند فراهم کنیم تا افرادی که از نقطه صفر شروع می‌کنند هر زمان که بخواهند به این منابع رجوع کنند و از دوباره کاری‌ها پرهیز کنند.

قاسمی پرداختن به موضوع طنز را خیلی پیچیده ندانست واظهار داشت: تصور این که پرداختن به طنز نیازمند کشف موضوع‌های بسیار دور از انتظار است که ذهن هر انسان عادی با آن روبرو نمی‌شود، اشتباه است بلکه بسیاری از موضوعات اجتماعی که در اطراف ما اتفاق می افتد اگر با یک نگاه ریز بینانه بررسی شوند از پتانسیل طنز برخوردارند.

وی جشنواره‌هایی که باعث شده تا نگاهی جدیدی را به دنیای طنز بازگشایی کند خوب ارزیابی کرد و گفت: جشنواره‌ای مثل طنز سوره که نهمین دوره خود را برگزار می‌کند در خود هم هنرمند ضعیف و هم هنرمند قوی دارد و باید گفت که حضور در نشست‌ها و کارگاه‌های آن  می‌تواند تا افراد را به هم پیوند دهد و بر تجربیات آن‌ها بیفزاید و در این راه جز با برنامه‌ای منسجم نمی‌توانیم پیروز شویم.

پایان پیام

کد خبر : 32662 ساعت خبر : 10:22 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=32662
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات