نشست خبری ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران برگزار شد

نشست رسانه‌ای ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر با موضوع آرای مردمی و با حضور منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، ناصر عنصری قائم مقام خانه سینما و علی آشتیانی‌پور مسئول بخش آرای مردمی جشنواره فیلم فجر صبح امروز (چهارشنبه ۶ بهمن) در خانه سینما برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در ابتدای این نشست «منوچهر شاهسواری» مدیرعامل خانه سینما عنوان کرد: این جلسه در مورد بحث آرای مردمی است که در خانه سینما برگزار می‌شود. او ادامه داد: در ابتدا ضمن عرض تسلیت به تمام مردم ایران بابت فاجعه ساختمان پلاسکو وهمدردی با خانواده شهدای آتش‌نشان از تمامی همکاران خود در سینما و اعضای هنرمندان دعوت می‌کنم که در مراسم تشییع پیکر این عزیزان همراه بقیه مردم و در کنار خانواده‌های داغ‌دیده باشند. در این ایام غم و اندوه، خبر خوش فیلم اصغر فرهادی و حضور «فروشنده» در اسکار را تبریک می‌گویم. همیشه همین گونه است و این ذات زندگی است که غم و شادی در کنار یکدیگر به زندگی معنا می‌دهد.

فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران

شاهسواری گفت: اصحاب رسانه، اساتید فضای مجازی و تولید خبر هستند و در این مدت تمامی پیام‌های هنرمندان را نشر داده‌اند که من از هنرمندان و اصحاب رسانه تشکر می‌کنم، اما در روزهای اخیر یکی از اعضای شورای شهر با الفاظی غیرفرهنگی که از ایشان هم بعید نبود، نسبت به هنرمندان و سینماگران الفاظ رکیک به کار برده است. فارغ از اینکه هنرمندان همیشه در بیشتر مسائل همراه مردم بودند حق شهروندی نیز دارند، اما ادبیات این عضو شورای شهر دور از ادب است و حق مدنی هر فرد را زیر سوال می‌برد.
وی افزود: در فضای امروز و زیستی ما عبارات بی جا پیش از آنکه به طرف مقابل ضربه بزنند به خود شخص ضربه وارد کرده و مورد هجمه مردم قرار می‌گیرد. عامه مردم ما علاقه‌مند به فرهنگ و هنر و سینما هستند، اما گفته‌های ایشان نشان می‌دهد که ما در مناسبات و انتخابات اجتماعی اشتباه بزرگی انجام داده‌ایم.
در ادامه «علی آشتیانی‌پور» مسئول بخش آرای مردمی جشنواره فیلم فجر بیان کرد: امسال مثل سال گذشته آرای مردمی شمارش می‌شود و به دلیل اختلال به وجود آمده مجبوریم که شیوه سال گذشته را ادامه دهیم. تمام تلاش ما این است که عدالت در آرای مردمی رعایت شده و به آماری درست برسیم. امسال ۴۴ فیلم شرکت‌کننده در آرای مردمی شرکت داده می‌شود و با تیزر و آنونس‌ها برای مخاطبان و تماشاگران اطلاع‌رسانی خواهد شد که چگونه می‌توانند در رأی‌گیری برای فیلم منتخب شرکت کنند.
وی ادامه داد: از نکات قابل توجه امسال امکان یکسان و عادلانه در جدول فیلم‌هاست تا همه فیلم‌ها از سالن و امکانات برابر بهره‌مند شوند. رای‌گیری از روز ۱۱ تا ۲۰ بهمن انجام خواهد شد و اگر فیلمی از روز ۴ وارد جشنواره شود رأی‌گیری مردمی نخواهد شد. فیلم‌ها در پردیس آزادی، پردیس کوروش، اریکه ایرانیان، پردیس کیان، پردیس زندگی، سینما جوان، سینما بهمن، سینما ماندانا و سینما فرهنگ به رأی‌گیری گذاشته خواهد شد. کارت‌های شرکت در آرای مردم نیز شبیه به سال گذشته است، البته با رنگ‌بندی مختلف برای روزهای مختلف و هر کس نام خود و شماره تماس را نوشته در هر روز در قرعه‌کشی ۳ سکه طلا شرکت داده خواهد شد.
آشتیانی پور اظهار کرد: گروهی که در این راه خانه سینما را همراهی می‌کنند ۱۵۰ نفر هستند و در این مسیر همکاری مدیران سینماها را طلب می‌کنیم تا در مجموع بتوانیم از آرای مردمی به درستی پاسداری کنیم. از شورای عالی تهیه‌کنندگان ۲ نفر بر آرای مردمی نظارت دارند که در حقیقت نمایندگانی از طرف صاحبان آثار هستند. بازرس‌هایی را در سینماها به صورت نامحسوس داریم که آرای مردمی را رصد و از روند برگزاری این بخش گزارش می‌دهند.
وی در ادامه بیان کرد: چند نکته وجود دارد، اول اینکه سینما یک ملک مشاع است و متعلق به هیچکس نیست، البته مدیریت آن توسط سازمان سینمایی دبیر جشنواره و دبیرخانه انجام می‌شود. جشنواره با یک شرکت برای فروش بلیت وارد مذاکره شد و این شرکت برای آرای مردمی نیز طرح خوبی را ارائه داده بود که متأسفانه عملی نشد. این دوستان طراحان بسیار نخبه و خوبی بودند و تمام تلاش خود را کردند که بهترین اتفاق بیفتد اما متاسفانه میسر نشد و ما طرح سال قبل را با تجربه‌ای که از سال گذشته داشتیم، امسال بهتر از سال گذشته انجام خواهیم داد.

مسئول بخش آرای مردمی جشنواره فیلم فجر افزود: درستی آرا و عدم اختلال در این امر بسیار برای ما مهم بود. سال گذشته نیز دوستان در خانه سینما تلاش زیادی انجام داده و سنگ تمام گذاشتند، امانت‌داری از آرای مردم اصل اول و آخر ما است و وارد هیچ چالشی در این مورد نخواهیم شد و از هیچ‌گونه فشار هراسی نداریم. اتفاقی که برای سایت افتاد شاید در جاهای دیگر هم بیفتد و اگر دقت بیشتری همه ما داشتیم این اتفاق حادث نمی‌شد. ما ۱۵ روز پیش از این آمادگی داشتیم که همچون سال گذشته و با تجربه بیشتر این رای‌گیری مردمی را انجام دهیم. در شورای عالی تهیه‌کنندگان سعی ما بر این بود که طراحی سایت و فروش بلیت‌های اینترنتی در سراسر کشور انجام پذیرد تا بدانیم چه اندازه تماشاگر برای تماشای فیلم‌ها آمده است. ما از هر فرایندی که در این راه ما را یاری رساند، حمایت می‌کنیم؛ هم جشنواره و هم خانه سینما مشتاق بودند که فروش بلیت‌ها و ارای مردمی به‌روزرسانی شود.
آشتیانی‌پور ادامه داد: تمایل خانه سینما انتخاب یک فیلم به عنوان منتخب آرای مردم است و این سیمرغ قابل تجزیه نیست و در همه جشنواره‌های دنیا هم یک جایزه مردمی وجود دارد. ما علاقه‌مند به انتخاب یک فیلم هستیم و دوستان به دلایل نزدیک بودن فیلم‌های اول و دوم قصد داشتند، چند سیمرغ برای چند فیلم داده شود که خانه سینما با این کار موافقت نکرد.
وی ضمن بیان اینکه فقط آرای مردمی در جشنواره به خانه سینما مربوط است و مابقی جشنواره و سیمرغ‌ها در اختیار جشنواره و برگزارکنندگان است، گفت: ما از هرگونه ایجاد شکاف پرهیز می‌کنیم، امسال سینمای ما حال خوبی داشته و خوشحالیم که هرساله یک نیروی جوان فعال درجه یک به سینمای ما افزوده می‌شود. این بزرگ‌ترین اتفاق برای سینمای ایران است. سهم اصلی متعلق به بچه‌های سینمایی است، اما ما نیز در این فضا سهم داریم.
آشتیانی‌پور در پایان با بیان اینکه سینماهای آفریقا، سپیده و سروش در اختیار اعضای خانه سینما است، گفت: بخشی از نیروها از دوستان سال گذشته هستند و بخشی دیگر نیروهای جدید که به ما اضافه شده‌اند. امسال ۱۰ فیلم بدون آمار و رتبه‌بندی اعلام می‌شود و با تغییرات ایجاد شده حدس و گمان‌ها تا روز آخر کمتر خواهد شد.
در پایان این نشست «منوچهر شاهسواری» نیز درباره اینکه آیا حامی مالی برای اهدای جوایز در نظر گرفته شده است یا خیر، توضیح داد: ترجیح می‌دهیم هیچ اسپانسری برای اهدای جوایز نداشته باشیم.
همچنین «ناصر عنصری» قائم مقام خانه سینما در پایان با تشکر از اعضای قبلی خانه سینما برای فراهم کردن روند آرای مردمی گفت: فرمولی که با آن فیلم‌ها انتخاب می‌شوند کاملا علمی و توسط چندتن از اساتید دانشگاه آمار و ریاضی طراحی شده است. این فرمول نزدیک به عدالت است و برای ما مهمترین بخش آرای مردمی همان حفظ عدالت و صیانت از آرای مردمی است.

#فجر۳۵

پایان پیام

کد خبر : 33089 ساعت خبر : 3:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=33089
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات