نقد و بررسی دو کتاب طنز از عباس احمدی

نقد و بررسی دو کتاب طنز از عباس احمدی

چهارمین نشست از سلسله نشست‌های «سه‌شنبه‌های کتاب طنز» به نقد و بررسی دو کتاب «مثنوی دانشجویی» و «دانشگاه‌نامه» اثر دکتر عباس احمدی اختصاص دارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی  کتاب «مثنوی دانشجویی» نخستین مجموعه شعر عباس احمدی است. وی که خود روزگاری از دانشجویان نخبه کشور بوده است، مجموعه اشعاری را از فضای دانشجویی به رشته تحریر در آورده است که کاملا حال و هوای دانشگاه‌ها و دغدغه‌های موجود در آن را تصویر می‌کند. این کتاب، مجموعه شعر طنزی است که در قالب یک مثنوی بلند به سبک مثنوی مولانا سروده شده است. در این کتاب مسائل و مشکلات فرهنگی، صنفی و اجتماعی دانشجویان به زبان طنز بیان شده است. بخش اعظم این کتاب را نویسنده در دوران دانشجویی خود تحریر کرده است.

نقد و بررسی دو کتاب طنز از عباس احمدی

کتاب «دانشگاه‌نامه» منظومه طنز عباس احمدی است که او در این منظومه با نگاهی طنازانه به سراغ مشکلات و معضلات دانشگاه‌ها رفته است. این کتاب منظومه‌ای ا‌ست در ۱۹ باب که حول محور مسائل مربوط به دانشگاه و آموزش عالی می‌چرخد. با اینکه هرباب موضوعی خاص را در این حوزه مورد نظر دارد، اما در کنار هم پازل‌وار (در قالبی که گاه رنگ و روی روایی نیز می‌گیرد)، با شرح ماجرای ورود آموزش عالی نوین به ایران (در دارالفنون) و تاسیس دانشگاه به دست رضا خان آغاز شده و سپس به شکلی گذرا به وضعیت دانشگاه‌ها در سال‌های پیش از انقلاب می‌پردازد؛ سرانجام به ماجرای انقلاب فرهنگی و تاسیس دانشگاه آزاد و پیام نور می‌رسد و… تمرکز بیشتر کتاب روی مسائلی‌ است که این حوزه در سال‌های اخیر با آنها روبه‌رو بوده است؛ از گرایش به مدرک‌گرایی گرفته تا سطح علمی و فرهنگی دانشگاه‌ها، بیکاری فارغ التحصیلان و…

این نشست از ساعت ۱۶ تا ۱۸ روز سه‌شنبه (۱۹ بهمن ماه) با حضور دکتر اسماعیل امینی،  سیدامیر السادات موسوی، دکتر عباس احمدی و امید مهدی‌نژاد برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این برنامه در زمان یاد شده به سرای اهل قلم، واقع در خیابان انقلاب، خیابان برادران مظفر (صبا) جنوبی، کوچه نصیر، پلاک ۲ مراجعه کنند.

سلسله نشست‌های «سه‌شنبه‌های کتاب طنز» تا پایان سال جاری در روزهای سه‌شنبه در سرای اهل قلم برگزار می‌شود.

پایان پیام

 

کد خبر : 34658 ساعت خبر : 6:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=34658
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات