ابتکار: به سازمان محیط زیست، محیط ایست می‌گویند

ابتکار: به سازمان محیط زیست، محیط ایست می‌گویند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بدون مشارکت مردم نمی‌توان در کنترل برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی و چاه‌های غیر مجاز در راستای مدیریت پایدار آب موفق شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عصر شنبه در گفت و گوی راهبردی مرکز استراتژیک ریاست جمهوری با محوریت الزامات محیط زیستی برنامه ششم توسعه، با بیان اینکه بدون مشارکت مردم نمی‌توان در کنترل برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی و چاه‌های غیر مجاز در راستای مدیریت پایدار آب موفق شد، گفت: اینکه صرفاً بخواهیم با استفاده از قوه قهریه اقدام به کنترل چاه‌های غیرمجاز کنیم منجر به چالش‌های دیگری در حوزه‌های مختلف همچون حوزه اجتماعی می‌شود.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که بحث آب باید با نگاه کلان و ملی مدیریت شود، تصریح کرد: با توجه به چالش آب در کشور، همچنین شرایط تغییر اقلیم و خشکسالی باید از هر نوع نگاه محلی، منطقه‌ای و قومی در بحث آب پرهیز شود.

ابتکار: به سازمان محیط زیست، محیط ایست می‌گویند

معاون رئیس جمهور از ارزیابی زیست محیطی به عنوان ساز و کار منطقی، علمی، فنی و تخصصی برای انطباق و سازگاری توسعه و محیط زیست نام برد و افزود: توسعه بدون ارزیابی زیست محیطی نباید در ایران اتفاق بیافتد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ارزیابی زیست محیطی باید در همان مرحله برنامه ریزی وارد شود زیرا بعد از اجرای یک طرح ارزیابی زیست محیطی آن بسیار دشوار است همانطور که در حال حاضر به دلیل اینکه ارزیابی زیست محیطی در دولت گذشته به امری تشریفاتی تبدیل شده بود و تقریباً ۹۹ درصد طرح‌ها موفق به اخذ ارزیابی می‌شدند در حال حاضر با چالش‌های متعددی رو به رو هستیم که سد گتوند یک نمونه آن است.

ابتکار ادامه داد: دولت یازدهم ١۶٧ طرح بزرگ بدون ارزیابی زیست محیطی تحویل گرفت که برخی از آن‌ها ٧٠ تا ٨٠ درصد پیشرفت داشته‌اند و این در حالی است که اگر مخالفت کنیم با ادامه طرح می گویند برای آن میلیاردها تومان هزینه شده، حقوق مکتسبه به وجود آمده، تخریب محیط زیست هم صورت گرفته و دیگر قابل بازگشت نیست و حتی به لحاظ قانونی نیز نمی‌شود با آن‌ها مخالفت کرد و اگر مخالفت نکنیم با چالش‌های دیگری مواجه هستیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر در کارگروهی مشخص در حال ساماندهی و بررسی تک تک این پروژه‌ها هستیم تا حداقل آسیب‌ها را به دنبال داشته باشند، گفت: در واقع با این طرح‌ها گرفتار شده‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یکی از مهم‌ترین اقدام‌ها در دولت یازدهم بازگرداندن جایگاه ارزیابی زیست محیطی و جدی گرفتن این موضوع بود تا جایی که تا کنون هیچ طرح جدید توسعه‌ای و عمرانی بزرگی در دولت یازدهم بدون مجوز ارزیابی زیست محیطی در دولت یازدهم آغاز به کار نکرده و اجرا نشده، نمی‌شود و نخواهد شد.

ابتکار: به سازمان محیط زیست، محیط ایست می‌گویند

وی با بیان اینکه مفهوم ارزیابی زیست محیطی یعنی پاسخ به این پرسش که امکان بارگذاری جدید هست یا نه، اظهار کرد: در جایی باید گفت نه اینکه به دلیل سفارش و میل فردی به هر خواستی جواب مثبت داد و به دلیل همین اعتقاد ما به فرمان ایست و پاسخ نه در جایی که ظرفیت بارگذاری جدید نیست به محیط زیست، محیط ایست و به منابع طبیعی، موانع طبیعی می گویند.

ابتکار با ذکر نمونه استان‌های تهران، البرز و قزوین، تقریباً طی سه دهه این سه استان پذیرای جمعیت مهاجری حدود ۲۵ میلیون نفر بودند و این در حالی است که ظرفیت بارگذاری جمعیتی این سه استان در نظر گرفته نشده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: تهران با سهم یک درصدی خود از مساحت کشور، میزبان ۳۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی کشور است و البته همین روند ناپایدار توسعه‌ای در حوزه‌های دیگری وجود داشته و این در حالی است که بر طبق گزارش‌ها و آمارهای موجود، ظرفیت زیستی تهران در سال ۱۳۷۵ به پایان رسیده و هر آنچه از جمعیت، اقتصاد، صنعت و سایر بخش‌ها در این استان بارگذاری شده در واقع بهره کشی از طبیعت بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: وقتی بارگذاری بیش از ظرفیت زیستی باشد، شاهد افت شاخص‌های زندگی، افت آب سفره‌ها، آلودگی هوا و بسیاری چالش‌های دیگر خواهیم بود.

پایان پیام

کد خبر : 37030 ساعت خبر : 0:06 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37030
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات