سلفی از پلاسکو تا زیستگاه سمندر لرستانی

سلفی از پلاسکو تا زیستگاه سمندر لرستانی

پایگاه خبری گلونی، مجید دریکوند: فاصله‌ای تا آمدن فصل بهار نمانده است،

باز هم نوروز و باز هم نگرانی دوستداران طبیعت از فروش گونه های در خطر انقراض در گوشه و کنار خیابان‌ها. در سال‌های اخیر اکثر رسانه‌ها و فعالین و تشکل‌ها به موضوع قاچاق و دست‌اندازی به گونه‌های نادر و بومی جانوری از جمله سمندر کوهستانی لرستان به دست سوداگرانی که هیچ نگرانی بابت محیط زیست ندارند پرداختند.

اما امروز متاسفانه سمندر کوهستانی و لرستان و دیگر گونه‌های جانوری با پدیده دیگری به نام سلفی بگیران مواجه شده‌اند. عکس‌ها و اخبار این بار نگرانی را یک‌ماه پیش‌تر از نوروز آورده‌اند چرا که متاسفانه و با نهایت تاسف شاهد آن هستیم که افرادی به شکلی آزادانه در زیست‌بوم سمندر لرستانی حضور پیدا کرده و گونه با ارزش سمندر لرستانی را با مخاطره مواجه کرده‌اند.

اما نگرانی اصلی‌تر و پرسش اساسی این است که آیا سمندرهایی که این افراد با آنها عکس گرفته‌اند سالم باقی مانده‌اند؟

سلفی از پلاسکو تا زیستگاه سمندر لرستانی

و نیز یک پرسش مهم دیگر از مدیریت سازمان محیط زیست استان لرستان و آن اینکه چگونه می‌شود در این فصل که باید محیط‌بانان نهایت دقت و توجه را نسبت به حفاظت از منطقه «کول چپ» داشته باشند این چنین آزادنه، افرادی توانسته‌اند تا زیستگاه سمندر لرستانی پیش بروند و اقدام به عکس‌برداری کرده باشند؟

هر چند که از توانایی محیط‌بانان اطمینان داریم امابه نوعی می‌توان از این موضوع تحت عنوان خواب مدیریتی در محیط زیست لرستان نام برد.

از آنجایی که سمندر لرستانی دارای شرایط و آینده روشنی برای ادامه حیات نیست و در سال‌های اخیر بارها و بارها از سوی سمن‌های محیط زیستی و فعالان محیط زیستی نسبت به وضعیتی که سمندر لرستانی در آن قرار دارد هشدارهایی اساسی داده شده است، با این وجود اقدام‌هایی اینچنینی عاملی مهم در ناامیدکردن فعالین این حوزه شده است که نیاز به بازبینی اساسی در نحوه برخورد با موضوع حفاظت گونه‌های جانوری و مدیریت زیستگاه را خاطرنشان می‌کند چرا که اگر وضع به همین منوال پیش برود باید شاهد وضعیتی خطیرتر از حالا برای این‌گونه در حال انقراض باشیم.

سلفی بگیران و شناخت ناکافی گردشگران از وضعیت محیط زیست و اجزایش و نحوه مواجه با محیط زیست از یک طرف و مدیریت ناکارآمد از سوی دیگر دلیلی بر افول محیط زیست و آینده مبهم آن است. سمندر کوهستانی لرستان دیگر موضوع بنزین و آلودگی هوای تهران و ریزگرد خوزستان نیست که سیاسی باشد، سمندر کوهستانی لرستان حتی الفبای سیاست را هم نمی‌داند! او را دریابیم.

سلفی از پلاسکو تا زیستگاه سمندر لرستانی

سمندر لرستانی
سمندر لرستانی

پایان پیام

 

کد خبر : 36041 ساعت خبر : 3:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=36041
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات