لرستان پتانسیل تبدیل به پایتخت موسیقی ایران را دارد

لرستان پتانسیل تبدیل به پایتخت موسیقی ایران را دارد

مدیرکل ارشاد استان لرستان در نشست خبری ، رهبر و خواننده ی ارکستر ملی با اصحاب رسانه و مطبوعات استان ، گفت :این استان پتانسیل مطلوبی برای تبدیل شدن به پایتخت موسیقی ایران را دارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی نشست خبری ارکستر ملی ایران با حضور فریدون شهبازیان، علیرضا افتخاری و حجت الاسلام حمیدرضا حنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان ظهر روز پنج شنبه ١٩ اسفند ٩۵ در سالن شهید آوینی اداره ارشاد خرم آباد برگزار شد.

در ابتدای این نشست فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی درباره اجرای امشب ارکستر در خرم آباد گفت: از چند ماه پیش اجراهایمان در تهران آغاز کرده‌ایم و تاکنون چهار اجرا را با حضور علیرضا افتخاری به روی صحنه برده‌ایم. امشب در نخستین سفر استانی ارکستر ملی برای مردم لرستان ارکسترمان را برگزار می‌کنیم.

وی درباره آثاری که در این کنسرت اجرا می‌شود تاکید کرد: در این اجرا آثاری از دو آلبوم پرطرفدار «نیلوفرانه» و «شورعشق» را اجرا می‌کنیم. چهار قطعه از ساخته‌های عباس خوشدل در آلبوم نیلوفرانه و پنج قطعه از آلبوم شورعشق با آهنگسازی خودم به همراه چند قطعه بی‌کلام، آثار اجرا در این کنسرت را تشکیل می‌دهند. همچنین برای کنسرت خرم آباد قطعه «زندگی» را آماده کرده‌ایم که امشب توسط علیرضا افتخاری خوانده می‌شود. این قطعه اثری است که پیش از این توسط خوانندگان مختلف خوانده شده؛اما معروفترین اجرایش با صدای رضا سقایی شکل گرفته است.

شهبازیان ادامه داد: ارکستر ملی حدود ۶٠ نوازنده جوان و تحصیل کرده دارد که جمله‌گی تحصیلشان را از هنرستان موسیقی آغاز کردند و در ارکستر نوازنده‌ای نداریم که کارش را درست انجام ندهد.

لرستان پتانسیل تبدیل به پایتخت موسیقی ایران را دارد

در بخش دیگری از این نشست علیرضا افتخاری خواننده ارکستر ملی درباره چگونگی شکل گیری همکاریش با این ارکستر گفت: من به دستور استاد شهبازیان به ارکستر ملی آمدم. این حق من است که پس از سالها بتوانم در کنار ارکستر بخوانیم. من نباشم چه کسی باشد؟

او ادامه داد: هر چه درخت موسیقی به سمت رشد پیش می‌رود متاسفانه بر او تبر می‌زنند.

حجت الاسلام حمیدرضا حنان مدیرکل ارشاد استان لرستان نیز در بخش دیگر از این نشست گفت: موسیقی از علوم عقلی است و شاخه‌ای از علم ریاضیات محسوب می‌شود. نگاه عقلانی و عرفانی به موسیقی باید احیا شود و تنها در این صورت است که مشکلات شرعی موسیقی حل می‌شود. با نگاه عقل باید به موسیقی نگریست، این نگاه در حال حاضر به حاشیه رفته و جنبه احساسی و تفریحی به موسیقی بیشتر شده است.

وی ادامه داد: اگر نگاه عقلی و عرفانی به موسیقی افزایش یابد مشکلات این هنر حل می‌شود. موسیقی طریق رسیدن به خداست و بستری برای حرکت و ارتقای نفس محسوب می‌شود.

حنان درباره آمدن ارکستر ملی به خرم‌آباد گفت: در طول کمتر از سه سال گذشته حدود ٣٣٠ کنسرت در لرستان برگزار کرده‌ایم. در میان این کنسرت‌ها اجراهای افرادی مانند همایون شجریان و شهرام ناظری وجود دارد و امشب هم ارکستر ملی با حضور علیرضا افتخاری و استاد شهبازیان اجرا می‌شود.

مدیرکل ارشاد استان لرستان گفت:رسالتم دفاع از حوزه فرهنگ و هنر است. خوشبختانه برای برگزاری این‌گونه برنامه‌ها بسترسازی مناسبی انجام داده‌ایم و استاندار نیز حمایت قاطعی از برنامه‌های فرهنگی و هنری دارد.

وی همچنین گفت که لرستان نه تنها به عنوان پایتخت موسیقی ایران بلکه فرا تر از آن می‌تواند مطرح باشد.

پایان پیام

کد خبر : 37459 ساعت خبر : 1:29 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37459
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

لرستان تنها قوم و ملتی است که در ساز آواز آن تنوع و فهم غنای موسیقی در تمام ابعاد وجود دارد نه غربی است و نه شرقی نه قومی است نه قبیله ای فقط خاص خاص خاص سرزمین ایران است.لطفا مسئولین کلان ایران توجیه شوند.