متن نامه مشترک ظریف و ابتکار به دبیرکل سازمان ملل چه بود؟

متن نامه مشترک ظریف و ابتکار به دبیرکل سازمان ملل چه بود؟

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیرامون تلاش‌های صورت گرفته برای حل معضل گردوغبار، روز شنبه ۱۴ اسفندماه سال جاری طی نامه‌ای به گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار تشکیل Task forceمنطقه‌ای با همکاری کشورهای منطقه برای رسیدگی به موضوع گردوغبار شدند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بخشی از متن نامه ارسالی به شرح ذیل است:

متن نامه مشترک ظریف و ابتکار به دبیرکل سازمان ملل چه بود؟

نظر به افزایش گردوغبار و طوفان‌های شن در سطح جهانی به‌ویژه در منطقه غرب آسیا، به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و با توجه به فوریت موضوع، دو قطعنامه (A/RES/70/195  و A/RES/71/219) منتج از گزارش جهانی ارزیابی پیرامون گردوغبار، به ترتیب در دسامبر ۲۰۱۵ و  ۲۰۱۶ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید.

همچنین به ترتیب کمیسیون اقتصادی اجتماعی ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) و مجمع محیط زیست ملل متحد در می ۲۰۱۶ (E/ESCAP/RES/72/7  و UNEP/EA.2/Res.21) دو قطعنامه دیگر پیرامون گردوغبار با اشاره به اهمیت توجه به اثرات اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی گردوغبار و طوفان‌های شن و همچنین ضرورت تدوین برنامه‌های اقدام منطقه‌ای برای مبارزه با بیابان‌زایی به منظور کاهش انتشار این پدیده و بهبود کیفیت هوا برای صدها میلیون نفر جمعیت جهانی، صادر نمودند.

بروز و شدت طوفان‌های شدت در ایران درحال افزایش است و حدود ۳۰ درصد از کانون‌های بحرانی در داخل و ۷۰ درصد آن از سایر کشورهای همسایه غرب آسیا سرچشمه گرفته است.

در این راستا، ایران دارای طرح ملی برای مقابله با این چالش محیط زیستی چند وجهی پیچیده که دارای ابعاد بسیاری می‌باشد، است.  برآوردها نشان می‌دهد که تقریباً دو و نیم میلیون هکتار از کانون‌های بحرانی داخل ایران واقع شده در حالی‌که تنها یکی از کانون‌های بحرانی منشأ گردوغبار در عراق حدود ۸ میلیون هکتار وسعت دارد که بزرگی آن مشابه وسعت کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

باتوجه به وسعت اثرات محیط زیستی، اقتصادی، اجتماعی و سلامت و ضرورت پاسخگویی و مقابله با این پدیده، پیشنهاد می‌کنیم تا به فوریت “گروه ویژه کاری” متشکل از کارشناسان خبره و متخصص کشورهای منطقه برای رسیدگی به این موضوع تشکیل گردد.

پایان پیام

کد خبر : 37514 ساعت خبر : 10:52 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37514
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات